D2Hs

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Berichtdoor Grojan » ma jan 01 2007 3:21 pm

Hallo G de Patter,

De D-lighting functie zit zowel op de D40 als de D80 volgens mij niet op de D2Xs maar ik kan er naast zitten, D-lighting zit overigens ook in de NIkon Capture software , en dit is inderdaad een hele mooie en makkelijke manier om dichtgelopen schaduwen weer wat op te lichten.
Over het contrast van digitale kamera's daar is volgens mij niet zo veel mis mee natuurlijk kan het altijd beter. het belichten bij digitaal komt wel
nauwkeuriger als bij film, het komt meer overeen met dia film.
Bedenk wel dat 99% van de foto's die je tegenwoordig ziet in de bladen gemaakt zijn met een digitale kamera je ziet ook bij bladen als National Geografic dat meer en meer fotografen overstappen op digitaal zo slecht zal het dus wel niet zijn :wink:

Groeten Jan.
Gebruikersavatar
Grojan

Forumlid
Berichten: 812



Onderwerp:

Berichtdoor GdP » ma jan 01 2007 3:36 pm

yoyo schreef:
gdepater schreef:
Ik probeer eigenlijk geen kritiek te geven op andermans foto's. Goedbedoelde opbouwende kritiek lijkt al snel negatieve kritiek.


Bedoelde functie komt volgens de documentatie ook voor op de D2Xs.

Kritiek op foto's?

Ik denk dat daar nu juist het probleem zit in de discussie tussen aanhangers van de analoge fotografie met de digitale.
In mijn omgeving kom ik steeds meer mensen tegen die mij vervolgens lastig vallen met de opmerking: 'fotografeer jij nu nog steeds analoog'?
Want digitaal is het. Elke discussie die vervolgens ontstaat is gewoon zinloos. Confronteer ik ze met mijn foto's dan wordt het stil. Het zijn wel allemaal foto’s die achteraf zijn gedigitaliseerd ( in RAW) en na bewerken vervolgens op een printer geprint.
Voor mij heb ik gewoon nog steeds het gevoel dat het voor mij nog te vroeg is om digitaal te gaan. En enige nadeel wat ik ondervind is dat ik eerst moet wachten tot mijn filmpje vol is. Maar dat heb ik er best voor over.
GdP



Onderwerp:

Krietiek? Ja, maar wel opbouwend!!!

Berichtdoor George Fennes » ma jan 01 2007 3:53 pm

Kritiek op foto's leveren is helemaal niet erg, maar iemand afbranden tot aan de enkels is natuurlijk een heel ander verhaal.

Maar als ik een foto op het forum zet, kan het goed zijn als ik commentaar krijgt in die zin van verbeteringen die ik kan aanbrengen, de manier waarop, niets mis mee.

Maar doe het wel resectvol, zodat iemand aangemoedigd wordt om de suggesties toe te passen en een volgende keer nog betere resultaten op het forum kan zetten.


Code: Selecteer alles

gdepater schreef:


Ik probeer eigenlijk geen kritiek te geven op andermans foto's. Goedbedoelde opbouwende kritiek lijkt al snel negatieve kritiek.



Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » ma jan 01 2007 4:39 pm

gdepater schreef:In mijn omgeving kom ik steeds meer mensen tegen die mij vervolgens lastig vallen met de opmerking: 'fotografeer jij nu nog steeds analoog'?

Het zijn wel allemaal foto’s die achteraf zijn gedigitaliseerd ( in RAW) en na bewerken vervolgens op een printer geprint.


Maar dan digitaliseer je en bewerk je. Ik kwam er ook na scannen achter dat bewerken nodig was en zo viel ik van mijn geloof...
Het enige verschil met jouw manier van werken is dat ik een RAW bestand direct uit de camera heb.
En doordat het scanverlies er niet tussen zit is dat RAW bestand naar verhouding toch bruikbaarder (in ieder geval sneller) dan de gescande versie. Dat is niet alleen mijn ervaring. (http://www.naturfotograf.com/D2X_revlast.html#top_page)

Analoog blijft overigens wel bestaan. Als je dagen in de rimboe of sahara bent zonder zonnecellen, dan doe je niet veel met de stroomverbruikende DSLR's. Tenzij je veel accu's meeneemt.

Maar iemand die happy is met zijn huidige manier van fotograveren moet dat gewoon blijven doen. Dat is echt heel persoonlijk. Laat ze maar lullen zou ik zeggen.
Het is hetzelfde met 4,1MP. Als je daar de resultaten mee haalt die je nastreeft, waarom dan meer? Omdat het makkelijker kan zijn (croppen), maar ook moeilijker (dataopslag, bewegingsonscherpte, lenskwaliteit, etc.).
Zo kan digitaal makkelijker zijn (je ziet direct wat je doet), maar ook moeilijker (post-processing wordt belangrijker).

Als je meer wil omdat je resultaten er niet zijn moet je volgens mij eerst naar jezelf kijken en dan pas naar de camera. Het is nog altijd het mannetje achter de techniek...

Waar het om draait is dat je weet hoe de techniek werkt en hoe je dat vervolgens ten volle kunt benutten. Ik weet zeker dat er meer mensen zijn die wel eens denken : RTFM.
(Ik raak nu off-topic.)
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » ma jan 01 2007 5:26 pm

De voordelen van digitaal bij sportfotografie lijken me wel duidelijk. Het scheelt een hoop filmrolletjes en dus een hoop geld.
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor Roelof » ma jan 01 2007 5:57 pm

De voordelen van digitaal bij sportfotografie lijken me wel duidelijk. Het scheelt een hoop filmrolletjes en dus een hoop geld.


Dat lijkt me weer wat kort door de bocht. Als ik nu een goede camera wil kopen als prof. Dan kom ik analoog uit bij de F6 en digitaal bij de D2Xs, daar zit een macht aan geld tussen, je kunt een heleboel filmrolletjes kopen voor €2500,-.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » ma jan 01 2007 5:57 pm

yoyo schreef:De voordelen van digitaal bij sportfotografie lijken me wel duidelijk. Het scheelt een hoop filmrolletjes en dus een hoop geld.


Als je weet wat ik de afgelopen jaren aan camera, lenzen, scanner en printer heb uitgegeven, dan val je daar niet over. Bovendien verder dan 50 rolletjes in een jaar kom ik niet.
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » ma jan 01 2007 6:28 pm

Op 8fps gaat het hard hoor.
Een D2Hs kost € 3150,00 bij konijn.
Een F6 kost € 1899,00 bij konijn.

Verschil € 1251.

36 filmopnames incl. ontwikkelen kost zo'n € 10. één opname dus € 0,28. Na 4468 opnames heb je dat terugverdient. En zoals ik al zei, dat gaat hard met 8fps.

Als ik een dag mijn P&S mee heb maak ik al 200 opnames. Met een D2H gaat dat veel sneller. In 25 seconden... en 4800 opnames in 10 minuten (geintje, dit haalt de buffer niet) ... :wink:

Een D2 serie camera is geloof ik gemaakt voor 100.000 opnames (mechanische ipv electronische sluiter). Dat is € 0,03 per foto. Bij een F6 dus ongeveer € 0,28 plus de afschrijving van de body (+ € 0,02 = € 0,30 ?) en scanner (+ ?).

PS
Tweedehands is ook een optie!
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor GdP » ma jan 01 2007 7:24 pm

yoyo schreef:Op 8fps gaat het hard hoor.
Een D2Hs kost € 3150,00 bij konijn.
Een F6 kost € 1899,00 bij konijn.

Verschil € 1251.

36 filmopnames incl. ontwikkelen kost zo'n € 10. één opname dus € 0,28. Na 4468 opnames heb je dat terugverdient. En zoals ik al zei, dat gaat hard met 8fps.

Als ik een dag mijn P&S mee heb maak ik al 200 opnames. Met een D2H gaat dat veel sneller. In 25 seconden... en 4800 opnames in 10 minuten (geintje, dit haalt de buffer niet) ... :wink:

Een D2 serie camera is geloof ik gemaakt voor 100.000 opnames (mechanische ipv electronische sluiter). Dat is € 0,03 per foto. Bij een F6 dus ongeveer € 0,28 plus de afschrijving van de body (+ € 0,02 = € 0,30 ?) en scanner (+ ?).

PS
Tweedehands is ook een optie!


Mijn voorkeur zou eerder uitgaan naar de D2Xs - € 4395,-
De F6 heb ik gekocht voor € 800,- ( ik geloof het nog steeds zelf niet, maar het is echt waar!!!!)
Dat maakt het verschil: € 3595,-
De D2Xs kan ook tot 8 bps halen, Nu moet ik even mijn voordeel nog bereken, maar Yoyo als ik let op het bovenstaande ben jij daar beter in. :)
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » ma jan 01 2007 7:48 pm

gdepater schreef:Mijn voorkeur zou eerder uitgaan naar de D2Xs - € 4395,-
De F6 heb ik gekocht voor € 800,- ( ik geloof het nog steeds zelf niet, maar het is echt waar!!!!)
Dat maakt het verschil: € 3595,-
De D2Xs kan ook tot 8 bps halen, Nu moet ik even mijn voordeel nog bereken, maar Yoyo als ik let op het bovenstaande ben jij daar beter in. :)


Gerrit,

Ik probeerde hier on-topic te blijven.
Alfredo maakt veel sportfoto's (honkbal) en was daarom geinteresseerd in de D2hs. En daar is een (tweedehands) D2Hs financieel gezien geschikter voor dan een F6.

Als amateur blijft een D2 serie camera prijzig. Zelfs met mijn calculaties. Maar bij sportfotografie maak je gewoon erg veel opnames voordat het magische shot ertussen zit. En dan is digitaal toch handig. Dat is met andere fotografie minder.

Ik kan jou geen advies geven. Ik ken je manier en soort fotografie niet. Dat weet je zelf het beste. Maar als het geen sport is en je idd maar 1800 opnames per jaar maakt dan is een D2Xs erg veel geld. Je kunt ook eerst kijken naar een D200 of een andere tweedehands DSLR en daarna kijken naar een tweedehands D2Xs (of D2X) als de opvolger uit is gekomen.

Zeker als je huidige resultaten bevredigend zijn zou ik toch wat terughoudend zijn om van geen DSLR direct naar een D2Xs te gaan. Je zou ook eerst kunnen huren? (http://www.pixto-f.eu/prijslijst_nikon_verhuur.html)

Persoonlijk zou ik als ik nu geld teveel had een D2Hs (available light fotografie en sport) kopen. En voor het pixelwerk wachten op een D3X die misschien wel fullframe wordt. Dan heb je straks een D2Hs voor je telelenzen, sport, indoor en vakantie en een D3X voor je groothoeklenzen en landschapfotografie.

Als ik jou was keek ik naar een tweedehands D2Hs of D2X en hield ik de F6 voor de groothoek. Dit lieg ik. Als ik jou was kocht ik eerst een LUMIX DMC-LX2 (en zou deze niet boven ISO200 gebruiken).
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » ma jan 01 2007 8:23 pm

yoyo schreef:Persoonlijk zou ik als ik nu geld teveel had een D2Hs (available light fotografie en sport) kopen. En voor het pixelwerk wachten op een D3X die misschien wel fullframe wordt. Dan heb je straks een D2Hs voor je telelenzen, sport, indoor en vakantie en een D3X voor je groothoeklenzen en landschapfotografie.


Ik heb geen geld teveel dus ik hou het nu bij mijn D2H voor mijn telelenzen en sport en andere manuele-, experimentele- en flits fotografie en een kleine DMC-FX7 voor vakantiewerk. Deze laatste vervang ik binnenkort misschien voor een DMC-LX2 om ook op vakantie wat manueel te kunnen werken. Maar zoals ik al eerder zei, ik maak geen platen van 60x100cm...
yoyo



Onderwerp:

Berichtdoor GdP » ma jan 01 2007 8:46 pm

yoyo schreef:
yoyo schreef:Persoonlijk zou ik als ik nu geld teveel had een D2Hs (available light fotografie en sport) kopen. En voor het pixelwerk wachten op een D3X die misschien wel fullframe wordt. Dan heb je straks een D2Hs voor je telelenzen, sport, indoor en vakantie en een D3X voor je groothoeklenzen en landschapfotografie.


Ik heb geen geld teveel dus ik hou het nu bij mijn D2H voor mijn telelenzen en sport en andere manuele-, experimentele- en flits fotografie en een kleine DMC-FX7 voor vakantiewerk. Deze laatste vervang ik binnenkort misschien voor een DMC-LX2 om ook op vakantie wat manueel te kunnen werken. Maar zoals ik al eerder zei, ik maak geen platen van 60x100cm...


De D2-serie van Nikon is erg indrukwekkend.
En ik denk dat als Alfredo een D2H op de kop kan tikken dat hij dan voor zijn doen spekkoper is.
Ik weet niet of je ook lid bent van de NCN, want dan kunnen we elkaar wel eens tegenkomen.
Tot ziens onder een andere onderwerp.
Gerrit
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor a90 » ma jan 01 2007 9:07 pm

Even in hakende op dit onderwerp, ik heb de aanmeldingsbrief klaarliggen dus ik ben ook eerdaags lid. Aangezien ik een d2x heb is het wellicht een idee om op een meeting ervaringen uit te wisselen. Ik kan er inmiddels wel eea van vertrellen, en zo te zien Yoyo van de d2h.

Hebben we toch al weer veel ervaring bij elkaar en kun je wat mij betreft de camera eens aan de tand voelen.

:)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor GdP » ma jan 01 2007 9:12 pm

a90 schreef:Even in hakende op dit onderwerp, ik heb de aanmeldingsbrief klaarliggen dus ik ben ook eerdaags lid. Aangezien ik een d2x heb is het wellicht een idee om op een meeting ervaringen uit te wisselen. Ik kan er inmiddels wel eea van vertrellen, en zo te zien Yoyo van de d2h.

Hebben we toch al weer veel ervaring bij elkaar en kun je wat mij betreft de camera eens aan de tand voelen.

:)


Lijkt mij een goed idee. Ik zal echter mijn mond maar dicht houden over mijn F6, anders raak ik niet uitgepraat. :D
Gerrit
GdP



Onderwerp:

Berichtdoor yoyo » ma jan 01 2007 9:20 pm

8)
Ik ben nog geen lid. Ik zal er over nadenken.
yoyo




Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten