KTM op snelheid....maar dan....

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
palone

KTM op snelheid....maar dan....

Bericht door palone » wo jul 09 2008 8:34 am

Ik wil mijn schoonvader op zijn KTM gaan vastleggen met een snelheid van min 100 km per uur. Ik heb een D80 en het objectief dat ik daarvoor wil gaan gebruiken is de 50 mm 1.8. Het is de bedoeling dat ik de camera met de KTM meetrek als hij voorbij rijdt, waarbij uiteindelijk de KTM en hij scherp zijn en de achtergrond onscherp is en dat de foto snelheid uitstraalt.

Graag jullie tips/advies mbt instellingen van de D80 ? Al het andere advies is natuurlijk ook welkom.

gr,

Patrick

zoiets is uiteindelijk de bedoeling, zie de eerste foto:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... light=race
Laatst gewijzigd door palone op wo jul 09 2008 8:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo jul 09 2008 8:37 am

sluitertijd [ S stand ] en even kijken wat de juiste sluitertijd moet zijn
camera op AF-C
100km/h ik gok iets van 1/60.....maar je zou kunnen beginnen bij 1/125
meetrekken met het onderwerp...bij het afdrukken onderwep blijven volgen.
veel klikken [ je zal er veel weg gooien wegens niet scherp e.d. ]
kwestie van veel oefenen dus......vol tanken die KTM en laat maar rijden.

wouterboon

Bericht door wouterboon » wo jul 09 2008 9:06 am

Ik zou hem iig een paar keer op de burst-modus zetten (dus meerdere opnames achter elkaar terwijl je de ontspanknop ingedrukt houdt). En vragen aan je schoonpa of ie heen en weer wil rijden, zodat je meerdere keren kunt schieten ;-)
Laatst gewijzigd door wouterboon op wo jul 09 2008 9:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.

palone

Bericht door palone » wo jul 09 2008 9:10 am

Behalve instellingen ed......svp ook tips/advies mbt tot de omgeving/achtergrond ?

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo jul 09 2008 9:12 am

idd..vergeten toe te voegen dat de d80 wel op burst [ 3 frames max meen ik ] moet staan.
het heen en weer rijden lijkt mij vrij logisch...

succes en we zien de foto's wel komen.

achteraf er nog wat snelheid extra inshoppen is ook nog een mogelijkheid ;-).

Arend

wouterboon

Bericht door wouterboon » wo jul 09 2008 9:21 am

palone schreef:Behalve instellingen ed......svp ook tips/advies mbt tot de omgeving/achtergrond ?
Waar wil je de foto's eigenlijk voor gebruiken? Ik denk namelijk dat de achtergrond bij meetrekken bij 100 km/uur zo wazig zal zijn, dat je alleen nog maar kleuren ziet, i.p.v. duidelijk onderscheidbare objecten...

Maar een suggestie? Landweg of industrieterrein, niet een woonwijk of snelweg...

palone

Bericht door palone » wo jul 09 2008 9:31 am

Foto's zijn gewoon voor ons zelf, het is de bedoeling dat het een leuke plaat wordt met snelheid.

Mark Meisner

Bericht door Mark Meisner » wo jul 09 2008 10:59 am

Tip voor de omgeving, ga naar een bosrijk gebied en ga daar schieten. Is het een stadsbike, dan kun je ook een plaatsje induiken maar dan zit je vaak met een rommelige achtergrond.

Deze is in Vlaardingen gemaakt, maar heb wel gelet op de achtergrond .
Afbeelding

Deze is gemaakt in de buurt van Ouddorp op een polderweg. Nadeel is alleen mijn schaduw en weinig licht op de rijder door de bomen rechts :)
Afbeelding

De sluitertijd is een beetje aftasten, voor het mooie zou je een notebook mee moeten nemen om te kijken of een bepaalde sluitertijd scherp is. Cam op burst zetten en continu focussen. De camera een beetje schuin houden in een bocht geeft ook een iets dynamischer beeld.

Veganpix

Bericht door Veganpix » wo jul 09 2008 11:41 am

Ik zou kiezen voor een sluitertijd van 1/60 of 1/30 en laag diafragmagetal om de achtergrond sowieso al onscherp te krijgen. Lage ISO, rustige (bosrijke) achtergrond. Met genoemde instellingen lijkt mij overdag teveel licht, dus in de (vroege) schemering proberen.

Ko

Bericht door Ko » wo jul 09 2008 4:28 pm

Mark, misschien een rare vraag.
De laatste foto welke je gepost hebt (die met die schaduw) heb je deze ooit eens op het motor-fprum gepost in het photoshop topic? Ik kan me nl. herinneren dat ikzelf met net zo'n foto bezig ben geweest om de schaduw weg te poetsen.

palone

Bericht door palone » do jul 10 2008 10:19 am

Zodra het weer het een beetje toelaat dan zullen we het eens gaan proberen. Ik zal bovenstaande tips uitproberen en daarna wel een paar foto's plaatsen, zodat men commentaar kan geven.

Mark Meisner

Bericht door Mark Meisner » do jul 10 2008 11:40 am

Ko schreef:Mark, misschien een rare vraag.
De laatste foto welke je gepost hebt (die met die schaduw) heb je deze ooit eens op het motor-fprum gepost in het photoshop topic? Ik kan me nl. herinneren dat ikzelf met net zo'n foto bezig ben geweest om de schaduw weg te poetsen.
Ik heb hem ergens vorig jaar op dpz.nl gezet in werkplaatst voor wegshop-tips :)

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”