macro voorzet filter op NIKON18-200mm VR

Discussies over superzoom objectieven zoals de 18-200 mm of 28-300 mm
Plaats reactie
jan willem de jongste

macro voorzet filter op NIKON18-200mm VR

Bericht door jan willem de jongste » za apr 05 2008 5:44 pm

hallo,

Kan iemand helpen??
ik heb een nikon d80 + een Nikkor 18-200mm, f. 3,5-5,6 VR lens. Nu heb ik een vraag. Ik wil graag weten of er een macro voorzet lens op deze lens past? En welke past erop? En hoe kan ik deze krijgen?
kan iemand helpen?
hart. groet.

jan

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za apr 05 2008 5:46 pm

is het niet handig om dit in 1 draadje af te handelen ??

Arend

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za apr 05 2008 7:03 pm

Hoi Jan Willem!

Ik zou het niet weten, maar je zou het denk ik eigenlijk ook niet moeten willen weten... Ik denk niet dat het iets zou kunnen worden eerlijk gezegd.De reden: de lens is niet echt lichtsterk en kent toch wel vrij veel "beeldafwijkingen" (de befaamde ton- en kusseneffecten).

Ik denk dat je beter kan proberen een betaalbaar (tweedehands) macro-objectief te scoren, of eventueel iets te proberen met een 50mm 1.8 of zo: daar kan je wat eenvoudiger dit soort filters op zetten!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » za apr 05 2008 7:32 pm

Ik heb een close up filter van 52mm, of is het van 49mm? (Veel gebruikte filtermaat bij Pentax)
Het ding niet veel gebruikt. Volgens mij eens uit nieuwsgierigheid eens voor 5 euro gekocht. Verwacht er geen wonderen van zou ik zeggen. Ga voor een echte macro lens of zet een 50mm f1,8 omgekeerd op je camera :wink:

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » za apr 05 2008 8:53 pm

Je kan toch zo macro's maken met de 18-200?
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za apr 05 2008 9:49 pm

GuyVerschuere schreef:Je kan toch zo macro's maken met de 18-200?
Eigenlijk niet nee. :oops:

Natuurlijk kan je best een bloemetje of zo "groot" op de plaat zetten, maar dat is toch echt nog geen macro fotografie.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

GdP

Bericht door GdP » za apr 05 2008 9:58 pm

Deze is bruikbaar.

http://www.kamera-express.nl/index.php? ... roduct=556

Alleen een 18-200 is van zichzelf al niet zo scherp, en met z'n lens er voor wordt het er niet beter op.

JGVilla
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Macro voorzetlens voor Nikkor 18-200mm VR

Bericht door JGVilla » za apr 05 2008 10:25 pm

Het kan wel. Nikon leverde tot voor een jaar nog de 5T en 6T voorzetlenzen.
Deze haddden echter een lensvatting van 62mm. Met een zgn stepdown ring pasten die ook op de 18-200mm VR.
Echter de randen van de opname kunnen dan zwart(er) worden (vignettering). Deze voorzetlenzen zijn helaas niet meer leverbaar.

Canon maakt echter (nog steeds) dezelfde kwaliteit voorzetlenzen: de 500D en de 250D.
De 250D komt overeen met de 6T en de 500D met de 5T.
De 250D vindt ik zelf duidelijk mindere resultaten opleveren maar de 500D geeft goede resultaten . . .
en is leverbaar in een filtervatting van 72mm dus die past rechtstreeks op de 18-200mm VR.

Kwaliteit is erg afhankelijk van wat je wilt fotograferen.
De 18-200mm VR geeft de nodige vertekening en is dus niet geschikt om vlakke onderwerpen te fotograferen.
Voor 3D onderwerpen (bloemen, vlinders, etc) kun je er goede resultaten mee bereiken.
De lichtsterkte van een lens wordt overigens niet beinvloed door een voorzetlens (die blijft gelijk),
en een voorzetlens werkt (eigenlijk) alleen goed in het "tele"-bereik (> 70mm).

En uiteraard kun je nog scherpere resultaten bereiken met een "echte" macro lens,
waarbij je ook moet bedenken dat die 72mm Canon 500D (denk er om je hebt de "D" versie nodig voor goede resultaten) altijd nog zo'n EUR 115,00 kost.

Dit zijn in het kort de mogelijkheden. Aan jouw de keus.

Oh, kijk ook eens op de site van onze voorzitter:
http://home.planet.nl/~nikon.catalogus/macro.pdf
Hier vind je uitstekende informatie over macro in alle facetten.
-Jan-

unbuwne

Bericht door unbuwne » zo jun 29 2008 7:59 am

Ik was een beetje door de berichten aan het grasduinen en zag je vraag over een macrovoorzetlens op de 18-200.
Afgelopen week was ik in New York, waar ik (mijn vrouw dus) teveel kocht, zodat we een extra koffertje nodig hadden. Dat kochten we in een winkel op Broadway die ook fotospullen verkocht. De baas van die club zag dat ik mijn Nikon met de 18-200 bij me had en probeerde me een macrovoorzetlens te verkopen. Je houdt het niet voor mogelijk, het merk was "Zice" - dus ongetwijfeld made in China ... maar hij haalde een mooi vierkant doosje tevoorschijn, waaruit het ding kwam en schroefde dat op mijn 18-200. Paar foto's mee gemaakt en zo grof uit de hand kon ik op een cm afstand een net plaatje krijgen.Nu heb ik geen enkele belangstelling voor het maken van macro's dus heb ik het ding laten liggen. Het vervelende is dat ik de twee foto's die ik met het ding had gemaakt ook heb gewist anders had je het resultaat (wat heet) kunnen bekijken.
Kortom, google maar eens op "Zice" en kijk of je het ding kunt vinden ...

Rozemarijn

Bericht door Rozemarijn » zo jun 29 2008 9:57 am

Ik heb een hele tijd gewerkt met de Canon 500D close-up lens op mijn 18-200mmVR, later op de 70-300mmVR en Tamron 28-75mm. Het werkt vrij goed vond ik. Deze foto's zijn gemaakt samen met die voorzet lens http://www.flickr.com/photos/roosjeh/tags/500d/

Deze in combi met de 18-200mmVR
Afbeelding

Afbeelding

Ik vind hem beter werken op de 70-300mmVR

Ik heb nu ongeveer een maand of twee een echte macro lens en merk toch een groot verschil. Ik kan nu foto's maken die mij niet lukte met de 500D. Ik vind het wel handig om er nu eentje erbij te hebben voor als ik een dagje op stap ga of op vakantie en ik alleen de 18-200mmVR meeneem.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » zo jul 13 2008 7:41 pm

Een voorzetlens is geen filter.

Als je een achromatische voorzetlens voor op de 18-200mm zou kunnen kopen zou dat best prima resultaten kunnen geven.

Nikon leverde ze zelf vroeger op sommige zoomobjectieven. Dat was dan wel omdat de kortste instelafstand vaak erg lang was.

E.M. de Klerk

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » zo jul 13 2008 7:58 pm

hmmm.... Kijk even op deze link:

http://sanfrancisco.citysearch.com/review/917894

Reviews over een zaak die die dingen verkoopt, maar schijnt dus echt een drama product te zijn. Goed dat je niet tot koop over bent gegaan als ik het zo even snel bekijk....

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

Sietse Vliegen

Bericht door Sietse Vliegen » zo jul 13 2008 8:41 pm

Hoya levert ook close-up lenzen in sets, +1, +2 en +4 dioptrie. Kost rond de 50 euro, leverbaar in alle gangbare maten.

Natuurlijk kun je op eBay ook allerlei vage merken kopen, voor nog minder.

terpie
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Re: Macro voorzetlens voor Nikkor 18-200mm VR

Bericht door terpie » zo jul 13 2008 9:44 pm

JGVilla schreef: Oh, kijk ook eens op de site van onze voorzitter:
http://home.planet.nl/~nikon.catalogus/macro.pdf
Hier vind je uitstekende informatie over macro in alle facetten.
Link werkt niet.... :(
Photo Gallery: gallery.terpie.nl
Nikon D300 | Nikon AF-S 16-85mm F/3.5-5.6G ED VR | Nikon AF-S 70-300mm F/4.5-5.6 G IF VR | Tamron SP AF 90mm/2,8 DI Macro | NB-600 | SB-900

Plaats reactie

Terug naar “Superzoom”