Stilleven fruit

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jul 15 2008 10:55 am

Ah, Hans heeft het bericht ook al gelezen.
Mag je in het achterhoofd houden, dat er bij een of andere bijeenkomst ik daar best wel mijn medewerking aan wil geven. Ik zal eens nadenken over wat verdere invulling van een programma. Misschien nog suggesties?
(Moet ikzelf nog wel eerst lid worden, pas na 1 augustus hoor :P )
Vriendelijke groet, Léon Obers

ArjanAanraad
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door ArjanAanraad » di jul 15 2008 11:31 am

Tja wat moet ik nu nog zeggen! Prachtige platen en nu puntjes op de I zetten. Lijkt me leuk om te doen, wellicht nog een goed glas wijn erbij of zo'n mooie drinkbeker met een oud brood.... ga zo door!
NCN lid but still wondering......keep it clear!

http://www.arjanaanraad.nl

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di jul 15 2008 3:54 pm

Euh, ik weet niet of ik het goed begrijp, maar mijn medewerking zou erin bestaan de problemen met witbalans praktisch uit de doeken te doen zoals die in die eerdere platen door Mieke zijn gemaakt.
Dus de eer van mooie platen die hier zijn geplaatst komt haar toe.

Maar natuurlijk kan er wel op soortgelijke wijze "maar dan echt" een mooi stilleven worden opgezet. Nog Franse kaas erbij, lekkere ham. Probeer ik dat met simpele middelen (die door ieder te realiseren zijn) uit te lichten.

En dan na de fotografie de set lekker gaan opeten :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » di jul 15 2008 5:58 pm

Snadaa schreef:Tja wat moet ik nu nog zeggen! Prachtige platen en nu puntjes op de I zetten. Lijkt me leuk om te doen, wellicht nog een goed glas wijn erbij of zo'n mooie drinkbeker met een oud brood.... ga zo door!
Brood, wijn, ei, en dat soort dingen zit in het achterhoofd.
Komt zeker aan de orde.
Gr.
Mieke

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » di jul 15 2008 6:00 pm

Léon Obers schreef:Euh, ik weet niet of ik het goed begrijp, maar mijn medewerking zou erin bestaan de problemen met witbalans praktisch uit de doeken te doen zoals die in die eerdere platen door Mieke zijn gemaakt.
Dus de eer van mooie platen die hier zijn geplaatst komt haar toe.

Maar natuurlijk kan er wel op soortgelijke wijze "maar dan echt" een mooi stilleven worden opgezet. Nog Franse kaas erbij, lekkere ham. Probeer ik dat met simpele middelen (die door ieder te realiseren zijn) uit te lichten.

En dan na de fotografie de set lekker gaan opeten :lol:
Prima idee.
Vooral dat opeten. :lol: Nee hoor, grapje, met z´n allen aan de gang is leuk.
Ik hoor wel welke datum er uit gevraagd word.
Gr.
Mieke

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » di jul 15 2008 6:05 pm

Hans Braakhuis schreef:
Léon Obers schreef:
noortje53 schreef: Zo Leon, hier kan ik mee vooruit :lol:
Mooi verhaal, dat ga ik dus eens op een rustig moment helemaal doorlezen.
Heb het al even vluchtig gelezen, maar o jee ojee, deze dame is zo A technisch dat ik het eigenlijk in de praktijk gedemonstreerd moet zien.(stom hè)
Misschien iets om voor te stellen in een club bijeenkomst, tezamen met nog wat andere truucjes.
Ik wil dat best op zo'n dag eens een keertje komen doen.
Op de laatste clubdag (portretten 22 juni) heb ik over het belang van de witbalans en de gemakkelijke mogelijkheden van een Nikon camera verteld. Als het van de bladredactie mag komt daar een verslag van in het clubblad.

Terug naar het Stilleven:
Maak eerst een goede opname, zonder beeldbewerking. Nu blijf ik me storen aan de scherpte en te hoge lichten.
------------------------------------------------

Hans, met de hoge lichten bedoel je daarmee dat ik te veel licht gefocust heb op de citroen en zie je liever strijklicht?
Anders nog even toelichten, want zoals gezegd, ben nog niet helemaal thuis in dit soort termen.

Dank, voor je aanbod even te informeren naar clubbladstukje "witbalans"

Gr.
Mieke

Marij

Bericht door Marij » di jul 15 2008 9:56 pm

Hoi Mieke,

Vind de eerste foto,s het mooist. Photoshop is ook ( nog ) niet mijn ding, moeilijk om de juiste balans te vinden.
Maar ik vind het ook niet echt nodig bij je foto, ziet er gewoon goed uit, ondanks de onscherpe druiven :wink:

Groetjes, Marijke

wim hazenhoek
Forumlid
Forumlid

Bericht door wim hazenhoek » di jul 15 2008 11:06 pm

Dag Mieke.
Erg fraaie platen hoor.vooral #1.Grote complimenten voor dit fraai,s.
m,v,g; Wim
http://www.flickriver.com/photos/28717657@N08/" onclick="window.open(this.href);return false;

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di jul 15 2008 11:57 pm

zal ik nog even laat reageren ;-)
ik vind ze mooi.....
je gaat de goede kant op Mieke.

Arend

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » wo jul 16 2008 12:24 am

Wim, Arend, dankje voor jullie reacties.
--------------------------------------------------------------
Alleen de opmerking van Hans Broekhuis ben ik nog niet uit. Over "hooglichten". (Hans, ik wil jou niet voorbij lopen, maar moet even weten hoe het zit en hoe belangrijk dit is voor de foto). Hier lopen de meningen kennelijk uiteen. Jouw stoort het, anderen niet, of zien het niet, maar ik wil graag weten waarom.
Smaak? Foute techniekvan mijn kant. Wie wil het in, voor mij, begrijpelijke termen uitleggen?
Dan kan ik er aan verder werken en leer ik weer van.
Ik zal hier ook nog even op trefwoord zoeken. Misschien staat er nog iets vermeld.

Groeten,
Mieke :)

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jul 16 2008 5:44 am

Met de hoge lichten bedoel ik de witte glimvlekken op de citroenen en druiven. Dat zijn reflectie plekjes van je flitser of lamp. Die zijn uitgevreten en daar zit geen detail meer in. Enkele glimlichtjes, bv in de ogen bij een portret, zijn nooit een probleem. Maar bij je opnamen stoort het.

Hoe kleiner de lichtbron, des te meer glimlichten.
De oplossing is dus breed licht. Een flitser met een flitsparaplu. Flitsen via het plafond.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » wo jul 16 2008 11:00 am

Dankjewel Hans,
Ben gisteravond laat nog even in mijn handleieidng gedoken.
Had daar al eens over hooglichten gelezen maar kon het niet verklaren in deze foto, want op mijn camera licht dit wit niet op. Vandaar. Maar zal eens ander licht gaan proberen. Of meer lampen van mindere wattage.
We gaan lekker door met prutsen :wink: .
Thanks,
Mieke :)

oblomov

Bericht door oblomov » wo jul 16 2008 8:44 pm

Met de hoge lichten bedoel ik de witte glimvlekken op de citroenen en druiven. Dat zijn reflectie plekjes van je flitser of lamp. Die zijn uitgevreten en daar zit geen detail meer in. Enkele glimlichtjes, bv in de ogen bij een portret, zijn nooit een probleem. Maar bij je opnamen stoort het
(Hans)

Uitgevreten... het woord klinkt niet sympathiek, maar misschien is het een gebruikelijk woord in de fotografiewereld. En wat is de meerwaarde van het wegwerken van glimlichten ? In de werkelijkheid neem je ze ook zo waar, of het nou om een glimlicht in een oog gaat of een glimlicht op een citroen. Er zit, om met Hans te spreken geen detail meer in" Aquarellisten hebben er zelfs een apart hulpmiddeltje voor (liquid mask) Dat zorgt ervoor dat op dat op een het papier een geen verf komt op dat gedeelte waar je een glimlicht wilt hebben.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”