Het noorderlicht

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
dapp&co

Het noorderlicht

Bericht door dapp&co » ma aug 04 2008 2:26 pm

In feb/mrt 2009 staat een reisje geplant naar zweden. Samen met mijn vrouw en 3 anderen gaan we daarheen om het noorderlicht, ijshotel, rendieren en elanden te fotograferen. Ook is het de bedoeling een slede tocht te maken van 2 of 3 dagen. Kortom helemaal leuk, maar ik heb geen ervaring met fotografie in diepvries (s'nachts -25) temperatuur.

Zijn er mensen met ervaring wat betreft kleding en fotoapperatuur? Heb geen zin een ijsklomp te worden of dat er iets vastvriest.

Ik denk bij noorderlicht aan avond/nacht foto's, zijn er nog andere dingen waar ik aan moet denken?

Mee te nemen app. D200, D300, 10-20 (sigma), 18-70, 70 200 (vr), 105 (vr), pola filter, grijsfilter, batt, opslagapp en kaartjes, statief
nog andere dingen?

alle tips zijn welkom,
bij voorbaat dank

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » ma aug 04 2008 2:45 pm

Kijk eens op http://www.spaceweather.com/aurora/gallery.html
Daar staat een heel archief met foto's plus de gegevens qua belichtingstijden etc.

PS mooi idee wil ik ook ooit nog eens doen, kheb in 2002 nog noorderlicht boven Nederland gefotografeerd, helaas is de zonneactiviteit nu op een minimum maar als je in Zweden zit heb je nog kans genoeg.

NielsThijssen

Bericht door NielsThijssen » ma aug 04 2008 2:46 pm

Hier wat nuttige informatie (helaas geen eigen ervaring, maar een lichtsterk objectief lijkt me zeer handig):

http://www.ptialaska.net/~hutch/aurora.html

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... orderlicht

Miss Nikon

Bericht door Miss Nikon » ma aug 04 2008 3:35 pm

Het lijkt me een enorme kick om zoiets te gaan doen!
Het eerste waaraan ik dacht zijn goede en warme handschoenen waarmee je je Nikon goed kan bedienen.

Mak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mak » di aug 05 2008 1:25 am

Hoi Sander,

Wij zijn in maart dit jaar naar Fins Lapland geweest en ook een slede tocht gemaakt, prachtige ervaring maar dat ga je zelf wel ondervinden.

Tijdens die tocht niet te veel aantrekken want het is hard werken. Met die huskysafari krijg je kleding (overall+boots). Verder een goede jas en thermokleding meenemen.

Voor je apparatuur hoef je niet bang te zijn. Tenminste ik had geen problemen bij -20ºC met mijn D200. Genoeg accu's meenemen.

Veel voorpret alvast.
Groeten Marcel

dapp&co

Bericht door dapp&co » di aug 05 2008 9:59 pm

@ ome jan & niels thijssen bedankt voor de linken, ben me er meer in gaan verdiepen dankzij deze sites.
@ mak, tis inderdaad voorpret en goed te horen de de app. er geen last van gaat krijgen. Heb je zelf foto's van het noorderlicht/poollicht? Was het te doen of heb je andere onderwerpen gefotografeerd?

Warme kleding gaat er zeker mee, en handschoenen. Een vriend van ons heeft een paar handschoenen waar alleen het wijsvingertje los kan zodat je, zonder last te hebben van je handschoen, kunt afdrukken. Ideaal moet alleen nog even zien of ik zoiets ook wil.

Dank voor de reacties.

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » di aug 05 2008 11:44 pm

dapp&co schreef:@ ome jan & niels thijssen bedankt voor de linken, ben me er meer in gaan verdiepen dankzij deze sites.
Pas maar op, het noorderlicht kan erg verslavend zijn!
Als je het eenmaal gezien hebt kan je niet meer zonder!

Als het zover is, laat je maar wat mooie platen zien
:wink:

Mak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mak » wo aug 06 2008 12:29 am

@ mak, tis inderdaad voorpret en goed te horen de de app. er geen last van gaat krijgen. Heb je zelf foto's van het noorderlicht/poollicht? Was het te doen of heb je andere onderwerpen gefotografeerd?

Geen noorderlicht, helaas. Tijdens ons verblijf waren de dagen merendeel bewolkt en wil je het noorderlicht duidelijk aanschouwen is een heldere hemel noodzakelijk. Ik heb de gebruikelijke vakantiekiekjes gemaakt en die staan ergens op mijn website.
Groeten Marcel

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Boldey » wo aug 06 2008 3:23 pm

Het enige wat ik kan bedenken is dat je accu sneller leeg gaat in de kou...

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”