Verschil in kleuren.

Discussies over fotobewerking en archivering
Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » di aug 26 2008 8:29 am

In veruit de meeste professionele foto workflows wordt gewerkt met Adobe RGB. Na bewerking worden foto's geconverteerd afhankelijk van de bestemming. Dus naar sRGB voor het Internet of bijvoorbeeld IsoNewspaper-CMYK voor in de krant.

Als je vooral foto's op Internet plaatst of ze laat afdrukken bij een foto-centrale kan volledig werken in sRGB voordelen hebben. Je hoeft er dan niet meer aan te denken deze te converteren.

Het belangrijkste is dat je tevreden bent over je bewerkingsresultaat. Eenmaal gepubliceerd zal niemand kunnen zien in welke kleurruimte je gewerkt hebt.

Beide profielen hebben zo z'n voordelen. Hier vind je een aardige (Engelstalige) vergelijking tussen de twee kleurruimtes:
http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... GB1998.htm

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » di aug 26 2008 9:58 am

Het gekke is dat het sRGB profiel ook niet altijd de juiste kleuren weergeeft onder windows, tenminste, bij mij niet.

De onderstaande foto met sRGB profiel word bij mij in een profiel ondersteunend progamma goed vertoond, maar in in IE en Window viewer
ziet het er heel anders uit.
Ik ben benieuwd of dat met deze foto bij jullie ook zo is?
bij de meeste andere foto's gaat het gelukkig wel goed

Afbeelding
Beter wissen dan missen

Kijk ook eens op www.tomvanhell.nl

iefie
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door iefie » di aug 26 2008 11:05 am

ik zat ook altijd met kleurprofielen te stoeien. alle foto's in sRGB waren vaak met alleen automatsch verbeteren en iets de belichting veranderen goed.

in adobe RGB waren de kleuren na auto verbeteren nog steeds te flets en moest ik nog een bewerking of 4 a 5 meer doen om hetzelfde resultaat te behalen als in sRGB. dus adobe RGB gebruik ik niet meer. heeft (let wel) voor MIJ geen meerwaarde, eerder ergenis.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di aug 26 2008 11:30 am

Tom van Hell schreef:Het gekke is dat het sRGB profiel ook niet altijd de juiste kleuren weergeeft onder windows, tenminste, bij mij niet.
Dat kan dan weer liggen dat je bij programma's of voor windows de verkeerde monitor profielen gebruikt. Door een verkeerde mix, kan dat dan als zodanig uitkomen.
Tom van Hell schreef: De onderstaande foto met sRGB profiel word bij mij in een profiel ondersteunend progamma goed vertoond, maar in in IE en Window viewer
ziet het er heel anders uit.
Ik ben benieuwd of dat met deze foto bij jullie ook zo is?
Tja, wij hebben geen vergelijkingsmateriaal, dus kan in dit geval niet beoordelen of het wel of niet goed overkomt.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Herman55

Bericht door Herman55 » di aug 26 2008 11:44 am

Wel een hele mooie foto Tom. Kleur goed of niet.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » di aug 26 2008 11:54 am

Misschien moeten Windowsgebruikers Safari eens downloaden. Die browser begrijpt kleurprofielen.

http://www.apple.com/nl/safari/
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

iJoost

Bericht door iJoost » di aug 26 2008 11:57 am

FireFox 3 ook. Maar dan moet je het wel zelf aanzetten.

about:config > gfx.color_management.enabled=true

Onno
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Onno » di aug 26 2008 12:04 pm

Goede conversie naar sRGB blijft belangrijk ook al ondersteunen sommige browsers kleurprofielen.
De onwetende en niet kritische massa gebruikt helaas nog steeds Internet Explorer.

mikemix

Bericht door mikemix » di aug 26 2008 12:05 pm

ArjanL schreef:Misschien moeten Windowsgebruikers Safari eens downloaden. Die browser begrijpt kleurprofielen.

http://www.apple.com/nl/safari/
onno schreef:Goede conversie naar sRGB blijft belangrijk ook al ondersteunen sommige browsers kleurprofielen.
De onwetende en niet kritische massa gebruikt helaas nog steeds Internet Explorer.
En dan beoordelen er ook mensen foto's zonder kleurprofiel ondersteuning.....(!)

Explorer is letterlijk door de strot geduwd door Microschoft, het is zelfs ten koste van een hele goede browser gegaan.
En dan te bedenken dat het aan alle kanten zuigt.....

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » di aug 26 2008 1:04 pm

Tja, wij hebben geen vergelijkingsmateriaal, dus kan in dit geval niet beoordelen of het wel of niet goed overkomt.
Op een pc kun je het wel vergelijken door de foto in cs te openen en windows viewer er naast te zetten met dezelfde foto, je zult zien dat er verschil in zit.

about:config > gfx.color_management.enabled=true werkte bij mij niet.
Voor firefox is er een plug-in bij add-ons die gebruik ik ook en daar ziet de foto er ook goed uit.

Voor windows kun je geen toch geen ander profiel instellen in kleurbeheer van je videokaart, dan alleen die door je spyder is aangemaakt.

dankje voor de complimenten Herman

mvg Tom
Beter wissen dan missen

iJoost

Bericht door iJoost » di aug 26 2008 1:52 pm

Tom van Hell schreef:about:config > gfx.color_management.enabled=true werkte bij mij niet.
Dat is vreemd. Ik heb het inmiddels op een dozijn Windozen en enkele Macs ingesteld. En nooit gemerkt dat het niet werken zou. FireFox 3 hebben we het over. En je moet 'm even opnieuw opstarten daarna. Maar dat zegt ie ook wel, als ik me goed herinner.

Hier kun je testen of het werkt:

http://www.color.org/version4html.xalter

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » di aug 26 2008 1:58 pm

iJoost schreef: Dat is vreemd. Ik heb het inmiddels op een dozijn Windozen en enkele Macs ingesteld. En nooit gemerkt dat het niet werken zou. FireFox 3 hebben we het over. En je moet 'm even opnieuw opstarten daarna. Maar dat zegt ie ook wel, als ik me goed herinner.

Hier kun je testen of het werkt:

http://www.color.org/version4html.xalter
het bovenste plaatje is in ff 3 mooi zonder groene blokjes , maar zoals gezegd met de add-ons plugin, waarschijnlijk zal ik in config het wel niet goed gedaan hebben maar het werkt nu ook goed
Beter wissen dan missen

Tom van Hell
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Tom van Hell » di aug 26 2008 2:32 pm

Het klopt ook idd dat XP geen srgb ondersteund maar dat het er dichtst bij komt zie hier
Beter wissen dan missen

Polling

Bericht door Polling » wo aug 27 2008 8:08 am

Grappig, noooit geweten maar het werkt wel. Van die eerste optie, (about: cofig) heb ik geen kaas gegeten, maar de add-on werkt prima, bedankt!

Myriad

Re: Verschil in kleuren.

Bericht door Myriad » do jan 01 2009 8:38 pm

Dit weekend voor het eerst sinds jaren IE hernieuwd kennisgemaakt met FF (nu versie 3.0.5).
Gelijk colormanagement aangezet en het profiel van m'n gecalibreerde monitor in de browser ingesteld. :shock:
Dit wordt een blijvertje.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”