Amadeus Gould schreef:Dag Nikonvrienden,
Waar ging het AG dan eigenlijk wel om. Om de ontroerende eenvoud van de manuele camera. En daarin zit volgens AG ook de betrouwbaarheid en esthetiek. Er zit geen knopje teveel op en men kan zich concentreren om dat goed te laten werken. Daar kunnen industriele vormgevers en bedenkers van camera's/auto's (een Duits autoblad kopte vandaag dat de huidige auto's te gecompliceerd zijn geworden) nog eens een voorbeeld aan nemen.
Life is to short to make things complicated.
Amadeus Gould
Amadeus ik kan je daarin wel gelijk geven. Ik heb jaren gefotografeerd met een Nikkormat FTN en een EL. En de bediening hiervan is de eenvoud zelve.
Met zwart/wit fotografie en dia’s behaalde je prachtige resultaten, maar met kleuren negatieffilm vielen de resultaten behoorlijk tegen. En het is de filmontwikkelaars de laatste jaren uitstekend gelukt de kleurennegatieffilm naar een zeer hoog niveau te tillen. En het is triest om te zien dat men vervolgens massaal kiest voor digitaalfotografie. Waar het enig zichtbare voordeel van is dat het fotoarchief zich heeft verplaatst van de schoenendoos naar de pc.
Kijk ik om mij heen, dan zie ik meer mensen zich bezig houden met fotografie dan voorheen. Maar de resultaten zijn niet beter geworden. Men fotografeert gewoon de gekste dingen, om ze vervolgens weer te deleten. Het is duidelijk dat men nog door een leerproces heen moet. Want zelfs waar men van zegt dat mooi is valt fototechnisch flink tegen. Bewogen, dus onscherp, en met een onnatuurlijk laag contrast waardoor de indruk ontstaat dat ze wat te ruim zijn belicht. Menig digitaaltje blijft dan ook behoorlijk achter t.o.v. een film compactcamera.
Op dit forum zie je velen zich bezig houden met het beïnvloeden van de eindresultaten. Met goed gevolg, want ik heb al menige goede foto mogen bewonderen. Maar er komt wel heel wat voor kijken!
Het maken van reportages deed mij beseffen dat een camera met AF best wel eens zijn voordelen zou kunnen hebben. Je bent aanzienlijk sneller en veel nauwkeurig in focus.
En daar raakt gelijk al een stuk van de eenvoud zoek. Denk bv. aan de voorkeurinstellingen, en al of niet dynamisch.
Vervolgens kom je er achter dat de AF lens die je hebt aangeschaft toch wel aardig achterblijft qua scherpte dan je gewend bent. En dat worden dus andere lenzen.
Maar ook het gewicht van de camera kan je maar niet aan wennen. (F80) Dus dat werd de Nikon F6. En zo al doende heb je ineens een zeer geavanceerd stuk gereedschap in je handen waar gewoon verbluffende resultaten uit komen. Maar de eenvoud is er wel mee zoek geraakt. Met enige weemoed mag ik nog wel eens teruggrijpen naar mijn oude Nikkormats, en de EL gebruik ik nog steeds voor zwart/wit fotografie. Maar hier gebruik ik films voor die gewoon in een kleuren bad ontwikkeld kunnen worden.
Om nu de stap naar digitaal te maken, is voor mij nog een stap te ver. Ik heb drie kanjers van lenzen en die ben ik echt niet van plan aan de kant te leggen, omdat ze op half kleinbeeld ongelukkige brandpunten combinaties hebben. Voor FF zijn ze gewoon perfect.
Ik heb nu gekozen voor het digitaliseren van mijn negatieven met behulp van een Canon scanner. (Canoscan 9950F) Blijven de resultaten achter dan zal het de Nikon SUPER COOLSCAN 5000 worden. ( 4000 dpi en 16 bit !!! )
En zo ben je toch in een digitale wereld terecht gekomen. En er moet nog heel wat gebeuren voordat ik mijn digitale werkplek operationeel heb, maar er wordt aan gewerkt.
En ik denk dat de Nikon D200 en/of de Fuji S5 Pro niet door mij zullen worden aangeschaft. Dit ondanks de prachtige resultaten die met dit soort camera’s is te bereiken. Het is gewoon nog niet FF!
En wat over blijft dat is alleen een weemoedige terugblik zoals het eens was. En het geworstel al meer dan 40 jaar geleden om ook toen er zo goed mogelijke resultaten uit te halen.
Maar wat gebleven is? Dat is de prachtige natuur, en noem maar op, wat ons altijd weer boeit. Wat nog steeds na al die jaren schitterende foto’s oplevert.
Met vr. gr.
Gerrit