Hoi allemaal,
ik ben de gelukkige bezitter van een Nikon Digitale Spiegelreflex en Lenzen en ben tevreden over.
Ik onderhoud ze naar beste weten en daarom heb ik de volgende vraag.
Ik ga binnenkort door een woestijnachtig gebied reizen en ik vraag me af welke problemen ik kan tegenkomen als mijn camerabody en/of lenzen in contact komen met het waarschijnlijk (rag) fijne zand van de woestijn.
Elk advies is welkom.
Met vriendelijke groet,
CyberRunner.
Herman
Behoud van lens en camera-body...
Re: Behoud van lens en camera-body...
Toevallig is dit onderwerp van de week aan de orde geweest.
Zie dit topic: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 38&t=13276
- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Herman,
Je geeft niet aan welk model camera je hebt. Nikon maakt verschillende camera's van instappers tot pro modellen. Het maakt daarmee ook nogal verschil, de pro modellen zijn bijvoorbeeld (spat) waterdicht en (beoogd) stofdicht en zijn daarmee extra afgeschermd voor ruw buitengebruik.
Een woestijn is echter wel anders (niet uit ervaring overigens) maar wat ik er van begrepen heb is het stof inderdaad de grootste probleem factor. Dat spul komt overal.
Zowiso is het handig om een blaaspeer mee te nemen om bij eventueel stof in de camera dit eruit te kunnen blazen. Daarnaast lijkt het me zaak om je camera en objectiefen zo stofdicht als mogelijk te bewaren als je ze niet gebruikt. Denk daarbij aan van die pastic zakken met van die sluitstrips of afsluitbare trommels (Tupperware drinkbeker voor de objectieven oid)
veel succes !
Je geeft niet aan welk model camera je hebt. Nikon maakt verschillende camera's van instappers tot pro modellen. Het maakt daarmee ook nogal verschil, de pro modellen zijn bijvoorbeeld (spat) waterdicht en (beoogd) stofdicht en zijn daarmee extra afgeschermd voor ruw buitengebruik.
Een woestijn is echter wel anders (niet uit ervaring overigens) maar wat ik er van begrepen heb is het stof inderdaad de grootste probleem factor. Dat spul komt overal.
Zowiso is het handig om een blaaspeer mee te nemen om bij eventueel stof in de camera dit eruit te kunnen blazen. Daarnaast lijkt het me zaak om je camera en objectiefen zo stofdicht als mogelijk te bewaren als je ze niet gebruikt. Denk daarbij aan van die pastic zakken met van die sluitstrips of afsluitbare trommels (Tupperware drinkbeker voor de objectieven oid)
veel succes !
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Hoi,a90 schreef:Beste Herman,
....lines deleted...
!
ik heb een Nikon D50 en een Nikon D80-200. Ik begrijp dat het probleem vooral kan optreden in de lens als je van brandpuntsafstand verandert (inzoomen/uitzoomen)?
Groetjes,
Herman
Bedankt voor de link...Marco_ schreef:Toevallig is dit onderwerp van de week aan de orde geweest.
Herman
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Tegen zand kun je de camera verpakken in een regenhoes, zo een waar alleen de frontlens nog uitsteekt. Let wel op met condensvorming in de hoes, anders heb je weer last van vocht.
Wees beducht op wind, dat kan je lens lekker zandstralen.
En als je de lens gaat schoonmaken, blaas je dan eerst een ongeluk om alle zand te verwijderen voor je gaat poetsen, anders krijg je krassen.
Wees beducht op wind, dat kan je lens lekker zandstralen.
En als je de lens gaat schoonmaken, blaas je dan eerst een ongeluk om alle zand te verwijderen voor je gaat poetsen, anders krijg je krassen.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
En wat dat zandstralen van je frontlens betreft: toch maar voor deze éne keer een Nikon filter ervoor?
Ja Ja, ik weet het....
Ja Ja, ik weet het....