foto's comprimeren

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Adri Benschop

foto's comprimeren

Bericht door Adri Benschop » zo okt 26 2008 10:36 pm

Vraagje. Misschien al eens eerder gesteld, maar ik kan er op de site niet zo snel iets over vinden.
Met welk programma kan ik foto's het best comprimeren tot bijvoorbeeld 80 kb voor het internet, met behoud van een aanvaardbare kwaliteit?

Groet,

Adri

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: foto's comprimeren

Bericht door Léon Obers » zo okt 26 2008 11:08 pm

Met elk programma wat je beelden in afmetingen qua pixels kleiner kan maken en in JPG kan opslaan.

Ik weet tegenwoordig niet wat de ondersteuning is van het JPG2000 formaat bij webbrowsers en hoe snel dat die bestanden kunnen worden omgezet, anders kun je bij dat formaat met die 80 kb een betere kwaliteit overhouden.
Het JPG2000 formaat heeft nog steeds niet echt in populariteit gewonnen.
(Is wel een plugin van het freeware programma Irfanview).

De compressie is ook in grote mate afhankelijk van het onderwerp zelf. Landschapsfoto's met veel details (gebladerte, licht doorkijkjes tussen takken etc.) is een bestand minder te comprimeren dan bijv. van een soft-focus portret met egale achtergrond.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma okt 27 2008 12:31 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Aart
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Aart » zo okt 26 2008 11:19 pm

Ik doe het met power toys image reziser van microsoft.
Lekker makkelijk. Eerst installeren dan rechter muis knop en klaar ben je.(is gratis)

http://www.microsoft.com/windowsxp/Down ... rtoys.mspx

Dan heb je rechts een balk met prog's.
5e van ondere.

Grt,

Aart

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma okt 27 2008 7:06 am

De power toys image reziser van microsoft heb ik vroeger gebruikt. Dit werkt alleen onder XP. Bij Vista zit zoiets ingebouwd. Het beroerde van beide pakketten is dat het wel gemakkelijk gaat, maar dat je er niets aan overhoudt. Een ieder ziet daarna de artefacten op zijn monitor. Sommige van m'n foto's in m'n publicaties zijn met Image Resizer gemaakt. Daarna gaat PDF er nog overheen en het resultaat is om te huilen.

Nu gebruik ik serieverwerking in Capture NX. En geen artefacten meer.
Werk ook met Elements, dat gaat ook goed.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”