Betrouwbaarheid Sigma lenzen

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Betrouwbaarheid Sigma lenzen

Berichtdoor Léon Obers » wo okt 22 2008 2:19 pm

Ik kwam het volgende artikel tegen van een megabedrijf wat lenzen verhuurt.
Iets om rekening mee te houden als je zelf een lens koopt.
http://www.lensrentals.com/news/2008.09 ... sigma-saga
http://www.lensrentals.com

Aanvullend:
http://www.lensrentals.com/news/2008.09 ... ir-data-10
Laatst gewijzigd door Léon Obers op do okt 23 2008 11:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Betrouwbaarheid Sigma lenzen

Berichtdoor Eeuw » wo okt 22 2008 2:34 pm

Weer een probleem minder.. :wink:
Ik was al eerder gewaarschuwd, maar dit zijn blijkbaar de echte ervaringsdeskundigen.


edit:
Ik zie het als een risico wat je neemt.

toch maar naar Voigtländer dan..?
Laatst gewijzigd door Eeuw op do okt 23 2008 11:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Gebruikersavatar
Eeuw

Forumlid
Berichten: 3915


Locatie: Ja
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Betrouwbaarheid Sigma lenzen

Berichtdoor gijs sandberg » wo okt 22 2008 3:33 pm

Leon,

Dank voor de tip.

Ook aan te bevelen: de commmentaren per type lens dat ze geven (met humor)

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6818


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Betrouwbaarheid Sigma lenzen

Berichtdoor Léon Obers » do okt 23 2008 11:13 pm

Aanvullend de volgende info van dat verhuurbedrijf, naar aanleiding van vele vragen die ze kregen:
http://www.lensrentals.com/news/2008.09 ... ir-data-10

(Link heb ik nu ook als extra Edit bij het eerste bericht geplaatst).
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Betrouwbaarheid Sigma lenzen

Berichtdoor Skippy » do okt 23 2008 11:31 pm

Die Léon, maakt geen vrienden bij Sigma. Moeten ze ook maar betere spullen maken :roll:
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Betrouwbaarheid Sigma lenzen

Berichtdoor George Fennes » do okt 23 2008 11:56 pm

Als ik zo het staatje bekijkt waar Léon de link naar gaf, denk ik dat we toch iets genuanceerder over Sigma moeten denken.
In de eerste plaats maakt Sigma objectieven voor 6 of meer verschillende cameramerken.
Waarschijnlijk levert Sigma meer objectieven af dan Nikon en Canon bij elkaar.
Dan is het niet zo vreemd dat er ook meer reparaties voorkomen.
Er werden wel 3 Nikon objectieven genoemd die door Nikon zelf als professioneel worden omschreven (met bijbehorend prijskaartje).
Dus op voorhand zeggen dat Sigma geen goede producten maakt wil ik niet zeggen.
Zelf heb ik de Sigma 17-70mm gehad, een vreselijk scherp objectief.
Nu heb ik de Sigma 105mm macro ook een geweldig objectief en dan te bedenken dat deze objectieven een schijntje kosten van de Nikkor objectieven.
Maar dat is mijn mening en niet bindend :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Betrouwbaarheid Sigma lenzen

Berichtdoor Léon Obers » vr okt 24 2008 12:02 am

Nou, mijn Sigma 10-20mm doet het anders prima. :mryellow:
Maar het zal eerder zijn dat Sigma zich niet zal ergeren aan mijn bericht, maar aan dat van lensrentals.
Overigens is dat een spiegel voor Sigma zelf. Met een klein beetje je gezond verstand weet je dat slechte betrouwbaarheid van materiaal zich vroeg of laat altijd in berichten in allerlei fora zal opdoemen en moeilijk weer van een eenmaal slechte opgedane naam weer vanaf komt. Het kan merken heel veel omzet schelen.

Dat Nikon in de sportfotogfrafie met zijn D3 weer helemaal "terug" is op het veld, is waarschijnlijk vooral toe te schrijven aan de enorme problemen op autofocusgebied waar de Canon 1D Mark III ruim een jaar mee te maken heeft gehad.
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_ ... -8740-9068
Zie dan de updates in de opeenvolgende artikelen in dat rechthoekige venster rechts bovenaan.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Betrouwbaarheid Sigma lenzen

Berichtdoor Léon Obers » vr okt 24 2008 12:20 am

George Fennes schreef:Als ik zo het staatje bekijkt waar Léon de link naar gaf, denk ik dat we toch iets genuanceerder over Sigma moeten denken.
In de eerste plaats maakt Sigma objectieven voor 6 of meer verschillende cameramerken.
Waarschijnlijk levert Sigma meer objectieven af dan Nikon en Canon bij elkaar.
Dan is het niet zo vreemd dat er ook meer reparaties voorkomen.

Die genuanceerdheid zou je zelf ook aan de dag moeten leggen, maar dan bedoel ik het anders als jij wellicht bedoeld :wink:
De cijfers van Lensrentals zijn geen absolute aantallen in hun problemen met lenzen maar percentages, dus gerelateerd aan een groter aantal van dezelfde lenzen die zij in hun assortiment hebben. Ze hebben circa 1500 lenzen in de verhuur !!!
Juist op die aantallen kun en mag je ietsje verdergaand conclusies trekken ten aanzien van de statistieken die ze bijhouden, dan de incidentele lens-inkoper.

Overigens Lensrentals geeft zelf aan hoe je naar hun cijfers moet kijken en hoe genuanceerd je erover moet denken.
Lenzen in verhuur zijn waarschijnlijk de meest harde en zware gebruiksomstandigheden die iemand zich bij lenzen kan voorstellen. Ze geven ook aan dat lenzen vooral te lijden hebben aan het verzenden ervan. Niettemin hebben een aantal modellen meer last van die omstandigheden en kunnen andere lenzen er kennelijk beter tegen.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr okt 24 2008 1:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Betrouwbaarheid Sigma lenzen

Berichtdoor Patrick » vr okt 24 2008 12:34 am

Ik hoop morgen mijn tweede Sigma vriendje te verwelkomen in m'n tas: een 50-150 f/2.8. Ik hoop dat ie niet al te slecht is... :P

Enigermate zorgelijk vind ik het overigens wel!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Betrouwbaarheid Sigma lenzen

Berichtdoor Roelof » vr okt 24 2008 1:25 am

Ach, ik leen wel eens een lens uit en mijn lens die door het grootste aantal anderen is gebruikt, is een Sigma, en daar heb ik nog nooit problemen mee gehad. En als ik naar het lijstje van lensrentals kijk dan is de 120-300/2.8 het enige objectief van Sigma in het lijstje waarvan ik niet zeg dat het een veredelde kitlens is. Voor dat geld verwacht je inderdaad iets meer. Van de rest zeg ik dat het in de lijn der verwachting ligt dat als je die kwaliteit lens bij iedereen in de handen drukt, dat je dan kun verwachten dat die rommel breekt.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Betrouwbaarheid Sigma lenzen

Berichtdoor joepert » vr okt 24 2008 1:38 pm

Wat mij opvalt is dat sommige lenzen een calibratieprobleem hebben. Nooit geweten dat je lenzen kunt calibreren. Weet iemand hier iets meer over te vertellen?
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: Betrouwbaarheid Sigma lenzen

Berichtdoor Léon Obers » vr okt 24 2008 2:07 pm

Door ruw gebruik komt er op bepaalde onderdelen en geleidingen mogelijk meer speling dan gewenst waardoor lenzen gedecentreerd raken, en lensgroepen onderling misschien niet meer de juiste afstand hebben. Daarmee nemen afbeeldingskwaliteiten af. Zal het weer netjes afgesteld moeten worden.
Met name soepel lopende lensgroepen voor een snelle autofocus willen nog wel eens "rammelen". Dat doen ze naar mijn idee dikwijls al teveel als ze nog fonkelnieuw zijn.

Als ik een nieuwerwetse plastic lens in de hand heb, voel ik altijd of het voorstuk makkelijk op en neer te wiebelen is. Is dat het geval, is het voor mij al reden zo'n lens links te laten liggen. Vind ik het al niks.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Betrouwbaarheid Sigma lenzen

Berichtdoor JBD » ma okt 27 2008 6:56 pm

Goed, Nu zie ik door de bomen, het bos helemaal niet meer!!! Is Sigma nu wel goed (als je de reputatie mag geloven wél) of is Sigma nu niet goed (als je het draadje mag geloven niet) Vertellen jullie het even?
Gebruikersavatar
JBD

Clublid
Berichten: 1381


Locatie: De Veluwe
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Betrouwbaarheid Sigma lenzen

Berichtdoor dragon2 » ma okt 27 2008 7:24 pm

Ik heb 3 sigma lezen waar ik erg blij mee ben. Denk dat op zich de kwaliteit ok is, maar dat ze wat slechter tegen pro-gebruik en versturen kunnen dan nikons en ook dan andere merken. Maar dat is ook afhankelijk van welke lens precies. De grote telezooms zijn duidelijk kwetsbaarder maar er wordt nogal veel met sigma 15mm uit vliegtuigen gesprongen wereldwijd, heb nog van geeneen probleem daarmee gehoord. Zelfs weinig tot geen problemen met de 10-20 sigma uit vliegtuigen, dat is hartstikke goed want zooms gaan altijd eerder stuk. De sigma 150mm macro staat ook goed bekend. De kitlens 18-50 sigma had ik met 10 parachutesprongen de zoom al van beschadigd, mja dat is een plastic ding. Denk dus dat je beter per lens iets kan roepen dan per merk.
dragon2




Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten