Je haalt opnieuw de reparateur aan. Die staat in deze buiten het geval omdat de problemen reeds ervoor zijn ontstaan. Dat is de reden dat de lenzen werden opgestuurd.
Even uitgaan van de fabriek of van een leverancier. Stel dat men een product om het even wat uit de doos haalt en door een onhandigheid laat men het vallen. Ik geloof er niets van dat men dat product dan weer terug stopt in de verpakking of er niets aan de hand is om het in de verkoop te doen. Risico dat het product niet meer goed werkt en er klachten over komen is te groot om daarmee een naam te verspelen. Kost ook teveel manuren om dat achteraf allemaal te moeten rechtpraten en oplossen.
Als het al in de verpakking zit en de doos met inhoud maakt een val, zie je dat aan de verpakking. Er zitten dan butsen in of de verpakking is anderszins beschadigd. Maar zelfs bij die val, zal het objectief het in dat geval hoogstwaarschijnlijk wel overleven, omdat verpakkingen zodanig worden gemaakt dat een product erin weinig kans op schade zal ondervinden. Dat is namelijk de hoofdfunctie van die verpakking.
Heb je al helemaal geen beschadigde doos van het product, en ook de buitenverpakking van een postpakket is niet beschadigd kun je er vanuit gaan dat de ruwheid te klein is waarmee pakketten worden vervoerd of verzonden door pakketdiensten en nauwelijks nog enig effect hebben op de inhoud. Laat staan een defect in die grootte van orde zoals hier naar voren komt, en dat nog wel bij twee verschillende onafhankelijke leveranciers met soortgelijke problemen.
Krijg ik een pakket aangeboden wat beschadigd is, accepteer ik het al niet. Teken ik niet voor ontvangst.
Verder wordt er van je als koper verwacht dat als je je product ontvangen hebt deze controleert op de goede werking. Is dat op dat moment al niet het geval, en constateer je problemen moet je de leverancier in kennis stellen en kun je het product direct terugsturen. Zie ook mijn bericht indertijd:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 43#p169043
Het werkt precies hetzelfde als spulletjes kopen bij de Wehkamp of vroeger toen ik klein was met "Ter Meulen Post". Mijn moeder vond bepaalde producten toch niet van wat ze ervan had voorgesteld en stuurde het dan meteen weer terug. Krijg je je geld weer terug. En echt, vanuit de andere kant gezien, als inpaksters van die bedrijven van tevoren beschadigingen constateren aan producten of aan de verpakkingen van duurzame artikelen wordt het al niet meer ingepakt en opzij geschoven. Zo zijn ze geïnstrueerd. Ze willen op voorhand namelijk dit soort gedonder voorkomen.
Als ze na controle goed zijn gaan ze in de uitverkoop of naar een opkoopbedrijf waar alle "foute" producten naar toe gaan, waar ze opnieuw worden gecontroleerd en na reparatie via een "goedkoop circuit" weer worden verkocht.
Het bevreemd me dan eigenlijk dat Vrouwenhof dat indertijd niet zo heeft gedaan en nu kennelijk met zijn 2e lens ook niet wat ieder ander mens zou doen, maar het product laat opsturen naar Nikon Service. Die 2e lens heeft hij zelfs gewoon aan de balie bij K E gekocht. En dan niet even uit de doos halen en controleren?
Vervolgens gaan er 6-7 weken voorbij dat het euvel zich openbaart en de lens wordt opgestuurd. Lijkt mij sterk dat als de lens reeds bij de leverancier val- en of stootschade zou hebben je daar de eerste 6-7 weken niks van zou merken.
Het geeft mij dan aan dat de lenzen ofwel goed waren toen Vrouwenhof ze kreeg, of al (veel) langer heeft als die 8 dagen dat hij zijn producten gaat controleren (wat me onlogisch lijkt), of in de tijdspanne erna ergens zelf iets over het hoofd heeft gezien in het gebruik dat dit tot deze onfortuinlijke problemen heeft geleid.
Ik heb ook wel eens bedrijfsmeubelen binnen gekregen. Bureau was netjes verpakt, een kast niet, en de chauffeur trok hem nota bene voor mijn neus plat over de laadvloer uit de vrachtwagen zo op de laadklep. Schaafkrassen natuurlijk. Ik geef meteen opdracht hem maar weer mee te nemen. Hij wilde hem toch uitladen. Gaf hem opdracht maar naar zijn baas te bellen. Die wilde toen nog een dealtje maken, maar dat wilde ik niet omdat ik een nieuwe onbeschadigde kast had besteld en niet eentje met krassen. Een week later kreeg ik een echt nieuw verpakte kast.
Alle middelen heb jezelf in eigen hand om de problemen die hier in dit draadje worden geschetst bij nieuwe producten te vermijden, op hun manier nemen bedrijven en leveranciers ook hun maatregelen om dat te voorkomen. Het ligt er voor mij althans erg dicht bij op dat het op een of andere manier bewust of onbewust erna iets is gebeurd wat de eigen schuld is van Vrouwenhof. Het feit al dat voor die eerste lens gewoon de reparatiekosten zijn betaald (die in dat geval gelijk zijn met de onderzoekskosten) geeft voor mij althans te denken als Vrouwenhof zeker weet dat het product al niet deugde toen hij hem ontving en hem om die reden al direct had kunnen terugsturen zonder enige kosten (nu ja, de verzendkosten).
Begrijp me goed. Het is beslist ernstig wat ik hier denk te constateren en schrijf.
Aan de andere kant wordt evenzogoed door Vrouwenhof, Nikon, foto-leveranciers, Nikon Service en postdiensten in een kwaad daglicht gesteld wat ze misschien niet toekomen. Dus wie heeft het bij het rechte eind?