Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één knopje
Re: Tip D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één knopje
Ik wil niets afdoen aan het vele werk dat door Ale is verricht maar verwijs toch graag naar het e-book van Thom Hogan inzake de werking en vele mogelijkheden van de D300 (en D3). Hierin staan werkelijk alle mogelijkheden van de camera beschreven(het e-book telt dan ook bijna 800 pagina's!). Persoonlijk gebruik ik dan ook bijna niet anders dan de 'handmatige' autofocusknop maar voor bijvoorbeeld 'snelle' onderwerpen kun je een ander menu instellen (ook zeer duidelijk beschreven). Pas na het lezen van het e-book had ik het gevoel de camera te beheersen. Het 'book' kost wel een paar centen (euro of 50 meen ik) maar je krijgt de boel op een cd en met een handige 'fieldguide" (Nikon ...to go) en binnen een week in ontvangst. Nogmaals, hulde aan Ale maar ik was het getob al snel zat en dus....
- Gino
- Forumlid
- Contacteer:
Nou, ik heb dat e-book ook gehad en vond dat behoorlijk technisch allemaal, te ingewikkeld.
Ook nog in het Engels, nu beheers ik de Engelse taal wel maar technisch Engels is toch een andere taal hoor.
Vind het in het Nederlands wel goed te begrijpen.
Heb het e-book ook weer terug verkocht en beheers de camera evengoed wel.
Bovendien vind ik de bijgeleverde handleiding meer dan duidelijk en aangevuld met tips zoals door Arthur hier geplaatst komen we ook een heel eind.
Met vriendelijke groeten, Gino
Ook nog in het Engels, nu beheers ik de Engelse taal wel maar technisch Engels is toch een andere taal hoor.
Vind het in het Nederlands wel goed te begrijpen.
Heb het e-book ook weer terug verkocht en beheers de camera evengoed wel.
Bovendien vind ik de bijgeleverde handleiding meer dan duidelijk en aangevuld met tips zoals door Arthur hier geplaatst komen we ook een heel eind.
Met vriendelijke groeten, Gino

"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
Nee Roelf, die instellingen hebben wel degelijk een meer waarde. Normaal stel jij scherp met je ontspanknop. Die houd je half ingedrukt, maakt de compositie en drukt af. Wil je ineens een onderwerp fotograferen die zich snel van A naar B beweegt (kinderen, fietser, auto, etc) dan moet jij eerst je menu in om e.e.a. te veranderen, chips... te laat. Nu, dat kan verleden tijd zijn, je camera is klaar en kan je volledig richten op je onderwerp.RoelfM schreef:[Volgens mij heeft dit geen nut bij de D80 en D90. De instellingen die je aangaf Ale zorgen ervoor dat je de camera continu op dynamisch af met af-c hebt staan. Bij scherpstellen doormiddel van de ae-l/af-l knop is de ontspanknop niets meer dan het knopje om af te drukken en hebben deze instellingen dus geen meerwaarde, helaas!
Je drukt nu je AE-L/AF-L knop in en stelt scherp. Daarna laat je die los, maakt je compositie en drukt af. Dit is dus Enkelvoudige-AF. Nu zie je ineens een kind leuk spelen en het enige wat je dat hoeft te doen is de AE-L/AF-L knop in te drukken en ingedrukt houden. Dan druk je op de ontspanknop zodra jij dat wil maar je houdt de AE-L/AF-L knop ingedrukt. Dit is Dynamische-AF met Continue-Servo. En nu hoef je dus niet eerst je menu in.
Hope this helps.
Groet,
ALE
Laatst gewijzigd door ALE op zo nov 02 2008 6:36 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Hoi Skippy,Skippy schreef:Tjonge wat een gedoe zeg, met al die mogelijkheden. Ik kan me goed voorstellen dat deze complexiteit de reden is dat mensen met hele dure nieuwe camera's alsnog met mislukte foto's thuiskomen.
Nou heb ik het "geluk" dat ik meestal geen snel bewegende onderwerpen fotografeer maar is dit hele scherpstel/af circus op de moderne camera's niet volledig doorgeschoten?
Vraagt Skippy die serieus over de aanschaf van enkele MF-objectieven aan het nadenken is
Vanaf de D80 en hoger hebben alle Nikons deze mogelijkheden. Bij de ene type is het makkelijk aan te passen, bij de andere moet je dieper het menu in om aanpassingen door te voeren. Dus mocht je een keer een andere Nikon aanschaffen, welkom in wereld van AF.
Ik probeer in deze materie wat helderheid te scheppen in alle mogelijkheden van de hedendaagse Nikons en combinaties te creëren om het zodoende weer makkelijk(er) te maken.
Groet,
ALE
Now we are talking Andy en zoals je in het openingsdraadje kon lezen is dit ook mijn bron. Dan was dit onderwerp geen nieuws voor je omdat dit over een dikke 800 pagina's hier en daar in technisch Engels beschreven staat.Andy schreef:maar verwijs toch graag naar het e-book van Thom Hogan inzake de werking en vele mogelijkheden van de D300 (en D3)
Als jij nu goede tips in het boek van Thom Hogan voor de D300 tegenkomt en waarvan je het vermoeden hebt dat andere forumleden hier mogelijk iets aan zullen hebben, nodig ik je van harte uit om dit met ons te delen. Daar is o.a. dit forum voor, de verworven kennis met elkaar delen.
Wij zien jouw bijdrage graag tegemoet.
Suc6,
ALE
Laatst gewijzigd door ALE op zo nov 02 2008 6:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Ik worstel er ook nog mee en probeer voor mijzelf de verschillen duidelijk te krijgen. (Skippy heeft wel een beetje gelijk....)
Wat is het wezenlijke verschil met scherpstellen via de ontspanknop met
- permanent de AF knop vooraan de cam op CF (continue focus) en
- de selector achterop de cam op dynamische AF?
behalve dan natuurlijk dat het scherpstellen en afdrukken dan met één knop (de ontspanknop) plaatsvindt?
Wat is het wezenlijke verschil met scherpstellen via de ontspanknop met
behalve dan natuurlijk dat het scherpstellen en afdrukken dan met één knop (de ontspanknop) plaatsvindt?
Hoi Marten,Marten schreef:Wat is het wezenlijke verschil met scherpstellen via de ontspanknop met
Het wezenlijk verschil is dat je op jouw manier eerst het knopje aan de voorzijde van je camera van AF-S naar AF-C moet zetten en de selectorknop achterop op de middelste stand plaatsen (Dynamische AF met Continue AF). Daarna "moet" je de twee knoppen weer terug zetten om Enkelvoudige AF met Single AF te verkrijgen.
Op deze manier stel je je camera eenmalig in op Dynamisch AF en Continue AF. Door het scherpstelveld op je onderwerp te richten en de AF-ON toets in te drukken wordt het onderwerp scherp gesteld. Je laat nu de knop los (= Enkelvoudige AF met Single AF) en drukt af. Moet je ineens continue scherpstellen en het "volgen" van je onderwerp aan de D3 overlaten, houd je de AF-ON toets ingedrukt met je duim (= Dynamische AF met Continue AF)en drukt af met je wijsvinger. Nu heb je dus niet de twee schakelaars omgezet om hetzelfde te bereiken zoals je voorheen werkte. Ook mis je misschien de shot niet...
Laten we hier wel duidelijk stellen dat ook deze methode niet zaligmakend is. Het is maar net waar jezelf de voorkeur aangeeft en wat het makkelijkst voor je werkt. Het belangrijkste blijft goede maar vooral scherpe foto's maken.
Hope this helps,
ALE
-
- Forumlid
Het wordt al duidelijker.
je schrijft:
1) Je laat nu de knop los (= Enkelvoudige AF met Single AF)
2) houd je de AF-ON toets ingedrukt met je duim (= Dynamische AF met Continue AF)
2) snap ik. zo staan de knoppen achteraan en vooraan de camera
1) hoe kan dat, als de knoppen op dat moment nog staan op Dynamische AF en Continue AF?
je schrijft:
1) Je laat nu de knop los (= Enkelvoudige AF met Single AF)
2) houd je de AF-ON toets ingedrukt met je duim (= Dynamische AF met Continue AF)
1) hoe kan dat, als de knoppen op dat moment nog staan op Dynamische AF en Continue AF?
Omdat de ontspan- en scherpstel functie is losgekoppeld van elkaar en je het scherpstellen nu overlaat aan AF-ON en de ontspanknop aan het daadwerkelijk nemen van de foto.Marten schreef: 1) Je laat nu de knop los (= Enkelvoudige AF met Single AF)
Had je beide functies nog aan de ontspanknop toebedeeld dat zou het altijd Dynamische AF met Continue AF zijn omdat je de ontspanknop per slot van rekening indrukt en een "tijdje" ingedrukt blijft houden (om te ontspannen).
In dit geval druk je de AF-ON eenmalig in om scherp te stellen en die laat je daarna weer los. De scherpstel functie is volledig gestopt en het scherpstelpunt is bevroren. En omdat je ontspanknop nu niet meer scherp stelt heb je een Single AF bereikt.
Hope this helps,
ALE
-
- Forumlid
Ahhhh!
Dit ga ik tot mij laten doordringen.
Tot zover: bedankt voor je uitleg!!
Mooie avond!
Dit ga ik tot mij laten doordringen.
Tot zover: bedankt voor je uitleg!!
Mooie avond!
Kwartje is gevallen. Enige twijvel die ik nog heb is dat ik aan de hand van het bolletje moet zien of er scherp gesteld is, lijkt me wat onhandig.
Bedankt voor je tijd en moeite!
Roelf
Bedankt voor je tijd en moeite!
Roelf
-
- Moderator
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
En dat doe je ook heel goed en wordt gewaardeerd, ook door mij. Mijn opmerking was ook niet aan jou gericht maar in het algemeen aan een ontwikkeling in cameraland die geleid heeft tot een overdaad aan mogelijkheden. Mogelijkheden die ongetwijfeld door een groep fotograferen wordt toegejuicht en toegepast. Maar er is ook een groep die het zelfs na langere tijd niet goed kan toepassen, ook niet na het lezen van honderden pagina's e-book en jouw duidelijke uitleg. En vervolgens nog een groep die het wel kan toepassen maar er geen behoefte aan heeft. Ook ik zal bij een volgende digitale reflex er aan moeten geloven, maar als grootste vooruitgang bij de nieuwe reflexen beschouw ik de beeldkwaliteit en niet de vele mogelijkheden.ALE schreef:Ik probeer in deze materie wat helderheid te scheppen in alle mogelijkheden van de hedendaagse Nikons en combinaties te creëren om het zodoende weer makkelijk(er) te maken.
Mag ik een onbescheiden vraag stellen: hoe wist je voorheen dan dat je onderwerp scherp was ? Waar lette je toen op in je zoeker ?RoelfM schreef:Enige twijfel die ik nog heb is dat ik aan de hand van het bolletje moet zien of er scherp gesteld is, lijkt me wat onhandig.
Groet,
ALE
- TonHos
- Forumlid
- Contacteer:
Bedankt Ale voor het vele werk wat je weer gedaan hebt, voor het forum.
Ik heb een vraag bij 'Enkelvoudig AF en Kaderen'
- Druk op AF-On
-Scherpstellen (balletje licht op)
- Knop AF-On los laten
Wanneer ik nu de ontspanknop voor de helft indruk, wordt er weer opnieuw scherpgesteld, (balletje licht weer op) is dit oke !!
Cotinue AF en Dynamisch AF geen probleem. Vast bedankt voor de support, groetend Ton
Ik heb een vraag bij 'Enkelvoudig AF en Kaderen'
- Druk op AF-On
-Scherpstellen (balletje licht op)
- Knop AF-On los laten
Wanneer ik nu de ontspanknop voor de helft indruk, wordt er weer opnieuw scherpgesteld, (balletje licht weer op) is dit oke !!
Cotinue AF en Dynamisch AF geen probleem. Vast bedankt voor de support, groetend Ton
D300, AF-S 16-85 VR, 18-200 VR, SB-800, Manfrotto 055XPROB met 486RC2 + Mono
Lid NCN
Lid NCN
Dat is een goede, daar moest ik even over nadenken. Ik denk voor 80% het piepje en de andere 20% het AF rechthoekje wat oplicht. Ik merk dat ik het piepje mis.ALE schreef:Mag ik een onbescheiden vraag stellen: hoe wist je voorheen dan dat je onderwerp scherp was ? Waar lette je toen op in je zoeker ?RoelfM schreef:Enige twijfel die ik nog heb is dat ik aan de hand van het bolletje moet zien of er scherp gesteld is, lijkt me wat onhandig.
Groet,
ALE
Groeten Roelf