Martien Coppens (Rotterdam, tot 23 november)

Plaats hier je tips over komende evenementen die interessant kunnen zijn om te fotograferen. Zet de periode/datum en plaats in je onderwerptitel.

Onderwerp:

Martien Coppens (Rotterdam, tot 23 november)

Berichtdoor marijke-s » wo nov 05 2008 11:59 am

Martien Coppens foto expositie in het fotomuseum in Rotterdam, wat een prachtige foto's maakte die man in die tijd. Zo gedetaileert alles vast gelegd dat het af en toe wel een ets lijkt.
Zijn eerste foto's zijn uit 1937. Ik heb erg veel bewondering voor fotografen in die tijd want zo heeft hij b.v. de Sint Jan in Den bosch vastgelegd en dat uiteraard zonder zoomlensen. Dat betekend dat hij letterlijk op het dak moet zijn geklommen om alle details vast te kunnen leggen. Echt een hele bijzondere serie. Echt de moeite waard. En als je geluk hebt krijg je een gratis rondleiding door het gebouw van 2 uur. Nooit geweten dat het daar zo educatief was en dat je letterlijk alles maar dan ook alles kan vinden wat maar iets met fotografie te maken heeft. :)
marijke-s



Onderwerp:

Re: Martien Coppens

Berichtdoor Léon Obers » wo nov 05 2008 12:44 pm

Martien Coppens werkte indertijd met een platencamera waarin fotografische glasplaat werd gestopt.
Formaat circa 9x12 cm. Vandaar de gedetailleerdheid.
Heeft ook veel portretten van het boeren Brabantse leven gemaakt.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo nov 05 2008 3:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Martien Coppens

Berichtdoor Patrick » wo nov 05 2008 1:24 pm

Linkje? En wellicht ook even noemen in de "Komende evenementen" sectie?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Martien Coppens

Berichtdoor Skippy » wo nov 05 2008 2:57 pm

Bedankt voor de tip! Ik ben sowieso van plan een keer naar dat deel van Rotterdam te gaan. Lijkt me leuk om te fotograferen en te combineren met het Fotomuseum en dat visrestaurant van Herman den Blijker.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Martien Coppens

Berichtdoor emdeklerk » wo nov 05 2008 7:04 pm

Zo gedetaileerd alles vastgelegd dat het af en toe wel een ets lijkt.

Een ets? De lijnen van een ets kunnen inderdaad scherp zijn, maar zijn dat meestal niet, omdat ze door een zuur uit de koper- of zinkplaat geëtst zijn. Ze zijn dus vaak wollig. Een etser kan weliswaar details redelijk scherp weergeven, maar als totaal zal een ets niet snel "gedetailleerder" zijn dan een foto. Een gravure eigenlijk ook niet.
Maar toch vind ik het een leuke vergelijking, die me wel aanspreekt. Want het is natuurlijk wel zo, dat de etsen en gravures die als boekillustraties werden gebruikt vóór foto's konden worden gedrukt, noodzakelijkerwijs van voor tot achter "scherp" waren. Geen voorgrond- of achtergrondonscherpte. (Ook wel aangeduid met "bokeh" - brrr). Bedoelde je dat, Marijke? Die platen van Gustave Doré, en de illustraties in de boeken van bijvoorbeeld Jules Verne?

Overigens had Coppens niet alleen geen zoomobjectieven, maar ook geen tele-objectieven...

E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Martien Coppens

Berichtdoor marijke-s » do nov 06 2008 10:39 am

Misschien is een pentekening meer de juiste vergelijking, je weet wel zo'n tekening die je met ecoline inkt maakt.
Vooral bij de serie van zijn portretten, de rimpels en groeven in de oude boeren gezichten zijn ongelofelijk prachtig! Elk rimpeltje zie je zo duidelijk en is zo gedetailleerd weergegeven dat je er naar blijft kijken. Ook omdat het inderdaad in zwart wit is weergegeven. Het afdrukken/ontwikkelen op apart papier, ik meen iets van zilverpro zal daar zeker zijn invloed op hebben gehad.

Het bijzondere van deze expo is ook dat de meeste foto's daar, zelf zijn uitgeprint op een joekel van een epsonprinter. Zo ook zijn eerste kleuren foto's .

Je kunt daar ook zelf op groot formaat iets uit laten printen en de kwaliteit is bijzonder goed.

Nogmaals het is voor een ieder die zich interreseert in de fotografie zeker moeite waard om daar eens een kijkje te gaan nemen.

http://www.nederlandsfotomuseum.nl

Verder nog een vraagje wat me eigenlijk best wel bezig houd. Er hangen in het museum ook foto's van amateur fotografen genomen in Antwerpen. Het speelt zich voornamelijk af in de kroegen aldaar. De mensen staan er niet echt florisant op en sommige zullen zich rotschrikken als ze zich zelf terug zien. Ik vraag me af of daar de regels van portretrecht ook gelden. Volgens de gids vallen kroegen onder openbare gelegenheden en mag je gewoon foto's maken.
Maar ik zou het niet leuk vinden als ik mezelf zo terug zou zien. :cry: Wie weet of dat inderdaad zo is?

gr marijke
Laatst gewijzigd door marijke-s op do nov 06 2008 10:47 am, 1 keer totaal gewijzigd.
marijke-s



Onderwerp:

Re: Martien Coppens

Berichtdoor marijke-s » do nov 06 2008 10:45 am

Skippy schreef:Bedankt voor de tip! Ik ben sowieso van plan een keer naar dat deel van Rotterdam te gaan. Lijkt me leuk om te fotograferen en te combineren met het Fotomuseum en dat visrestaurant van Herman den Blijker.


Skippy, als je het leuk vind, wil ik wel met je mee, Ik woon hier nog niet zo héél lang en wil Rotterdam ook graag vastleggen. Alleen het vis restaurant van Herman mag je overslaan, die is naar horen zeggen onzettend slecht. :lol:
maar er zijn vast andere alternatieven.

gr marijke
marijke-s



Onderwerp:

Re: Martien Coppens

Berichtdoor Léon Obers » do nov 06 2008 12:58 pm

marijke-s schreef:Verder nog een vraagje wat me eigenlijk best wel bezig houd. Er hangen in het museum ook foto's van amateur fotografen genomen in Antwerpen. Het speelt zich voornamelijk af in de kroegen aldaar. De mensen staan er niet echt florisant op en sommige zullen zich rotschrikken als ze zich zelf terug zien. Ik vraag me af of daar de regels van portretrecht ook gelden. Volgens de gids vallen kroegen onder openbare gelegenheden en mag je gewoon foto's maken.

Zie:
viewtopic.php?p=183666#p183666
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Martien Coppens

Berichtdoor marijke-s » do nov 06 2008 1:17 pm

Bedankt voor de link Léon. Het is me weer duidelijker geworden. Toch moet je lef hebben als fotograaf vind ik om mensen in een bepaalde toestand te fotograferen. In het museum ging het over zéér dronken mensen in laten we het zeggen niet zulke nette pose's.
Echt een schok als ze zich zelf terug zien. :roll:
Zelf heb ik in Amerika in Disney land kinderen proberen vast te leggen en ik werd inderdaad een paar keer gevraagd voor wat het was en er werd soms duidlijk gemaakt dat ze het niet op prijs stelde. Ik voelde me net een pedofiel. Ik kan me voorstellen dat je als man nog veel meer wordt aangesproken.

gr marijke
marijke-s



Onderwerp:

Re: Martien Coppens

Berichtdoor Skippy » do nov 06 2008 1:23 pm

marijke-s schreef:
Skippy schreef:Skippy, als je het leuk vind, wil ik wel met je mee, Ik woon hier nog niet zo héél lang en wil Rotterdam ook graag vastleggen.

Hoi Marijke, dat lijkt me zeker leuk. Ik ben van plan morgen al te gaan, schikt dat? Ik kan ca. 10:30 bij het fotomuseum zijn.
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Martien Coppens (Rotterdam, tot 23 november)

Berichtdoor marijke-s » vr nov 07 2008 9:34 am

Oeps Skippy, vandaag is iets te kort dag aangezien ik net je berichtje lees en het al 9.30 uur is. Ik hoop dat een andere dag je ook schikt?
volgende week of zo? Ik hoor het van je.

gr marijke. En mocht je vandaag wel gaan, Heel veel plezier!!! :?
marijke-s



Onderwerp:

Re: Martien Coppens (Rotterdam, tot 23 november)

Berichtdoor Skippy » vr nov 07 2008 10:09 am

marijke-s schreef:En mocht je vandaag wel gaan, Heel veel plezier!!! :?


Oh jammer Marijke :cry: Volgende week kan ik niet dus ga ik vandaag. Ik had het al een tijdje geleden gepland en jouw bijdrage over Coppens was het laatste zetje. Volgende keer beter!
Skippy

Moderator
Berichten: 11681


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Komende evenementen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten