Is met een dedicated flitser ook niet mogelijk (beveiliging door de Nikon systeem software in camera en flitser).Marco_ schreef: p.s. Het lukt me niet om sneller te schieten dan 1/200e als de flitser meedoet, en in de handleiding kan ik ook geen manier vinden om dit te omzeilen. Iemand een idee ?
De sluitertijd van de camera komt niet boven de synchronisatietijd uit. Afgezien dan van een extra Auto FP mode die sommige camera's hebben in combinatie met een SB-800. Is overigens een mode die niet te gebruiken is bij het fotograferen van een vallende waterdruppel, omdat de opname wordt samengesteld uit vele achter elkaar onstoken flitsen.
Maar een kortere sluitertijd nemen dan de minimale flitssynchronisatietijd, heeft geen zin bij camera's met spleetsluiter, uitgezonderd bij een paar modellen na (bijv. de D1x). Het resultaat zal zodanig zijn dat slechts delen van je sensor belicht worden; "een spleet". Hoe korter de sluitertijd hoe smaller de spleet. Dus dat schiet niet op.
Vandaar eerder mijn advies: "De ingestelde sluitertijd van de camera altijd gelijk aan of langer dan de minimale synchronisatietijd."
Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Spleetsluiter
Da's tevens de reden dat je in het donker moet fotograferen, nou ja met erg weinig aanwezig licht, zodat het bestaande aanwezige licht geen invloed heeft op de opname, maar de opname alleen ontstaat uit de belichting door het flitslicht.
Die kan namelijk tot 1/40.000 sec. zoals ik eerder heb aangegeven.