Perspectief correctie in CS3

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
wouterboon

Perspectief correctie in CS3

Bericht door wouterboon » ma sep 29 2008 10:09 am

Hallo allemaal,

Een vraagje over perspectiefcorrectie in CS 3: hoe werkt het daar?! Ik had altijd Elements, dat een handig menuutje daarvoor had, maar ik kan in CS 3 zelf niets vinden...

Iemand die mij uit de brand wil helpen?

Dank alvast!

Gr.,

Wouter

Gretl

Bericht door Gretl » ma sep 29 2008 10:14 am

....ik ken iemand in Rotterdam met een heeeeeel mooi boek... zal nog wel reageren, vrees ik...

Sorry, kan je (nog) niet helpen. Heb 't zelfde boek, maar dat ligt thuus..;-)

Ciska

Bericht door Ciska » ma sep 29 2008 10:23 am

wouter... heel eenvoudig doe eerst CTRL+J (heb je altijd een goede copy) dan CTRL+T klik met rechtermuis op de foto en kies dan perspectief
Laatst gewijzigd door Ciska op ma sep 29 2008 10:25 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma sep 29 2008 10:25 am

CS2 (Engels), zal in CS3 niet veel anders zijn:

Control A
Menu ---> Edit ---> Transform ---> Perspective

Mooier is een plugin van PTlens
http://epaperpress.com/ptlens
Corrigeert de lensvertekening (ton-of kussenvormige vertekening), plus tevens de mogelijkheid van perspectief en vignettering.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma sep 29 2008 10:29 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

wouterboon

Bericht door wouterboon » ma sep 29 2008 10:26 am

@Gretl: ik ken dat boek en heb me het lazarus lopen zoeken. Nog niet gevonden...

@Ciska/Leon: ga ik vanavond maar eens uitproberen! Dank.

Gretl

Bericht door Gretl » ma sep 29 2008 10:30 am

[quote="wouterboon"]@Gretl: ik ken dat boek en heb me het lazarus lopen zoeken. Nog niet gevonden...

:oops: Dan kan ik me de moeite vanavond dus ook besparen :lol:

wouterboon

Bericht door wouterboon » ma sep 29 2008 10:33 am

Gretl schreef:
wouterboon schreef:@Gretl: ik ken dat boek en heb me het lazarus lopen zoeken. Nog niet gevonden...

:oops: Dan kan ik me de moeite vanavond dus ook besparen :lol:
Dat weet ik niet, misschien zoek ik niet goed. We wachten 'dodo's' reactie op dit topic wel af ;-)

dodo

Bericht door dodo » di sep 30 2008 8:26 pm

Hmm ik heb net ff gekeken... maar het staat er volgens mij niet in! Dus ik zou Ciska's optie of die van Leon proberen!

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » di sep 30 2008 8:30 pm

Kan ook anders: filter, distort, lens correction. Is dit het menu dat je bedoelt? Ik zou ook het gratis shiftN eens downloaden. dat doet een en ander automatisch meestal met goed resultaat.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re:

Bericht door Marten » zo nov 09 2008 8:04 am

Jos schreef:Kan ook anders: filter, distort, lens correction. Is dit het menu dat je bedoelt? Ik zou ook het gratis shiftN eens downloaden. dat doet een en ander automatisch meestal met goed resultaat.
Gisteren ShiftN toegepast op een paar architectuurfoto's. Het resultaat is prima.
Kan iemand mij vertellen wat er nou eigenlijk gebeurt bij het toepassen van perspectiefcorrectie ?
Waar komt de extra informatie vandaan om een deel van de foto "op te rekken" ? Maar vooral: wat zou dat voor negatieve effecten moeten hebben op de beeldkwaliteit? Zou er verlies aan scherpte moeten zijn?
En: is er nog verschil in kwaliteit tussen bv Photoshop en Shift-N, of doen ze allemaal hetzelfde?

Knors

Re:

Bericht door Knors » zo nov 09 2008 11:25 am

Jos schreef:Ik zou ook het gratis shiftN eens downloaden. dat doet een en ander automatisch meestal met goed resultaat.
Goeie tip voor de Photoshop leken onder ons!

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Re:

Bericht door ElRonno » zo nov 09 2008 1:34 pm

Marten schreef:Kan iemand mij vertellen wat er nou eigenlijk gebeurt bij het toepassen van perspectiefcorrectie ? Waar komt de extra informatie vandaan om een deel van de foto "op te rekken" ?
Die komt nergens vandaan, er is geen extra informatie. Gewoon een kwestie van uitrekken. Om het gebrek aan scherpte in het opgerekte deel te verbergen verscherpt de software hier stiekem een beetje.

Er is dan ook zeker een grens aan de softwarematige correctie, als je veel moet corrigeren ga je het zeker zien. Vandaar dat er nog steeds tilt/shift lenzen worden gemaakt.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Re: Re:

Bericht door Léon Obers » zo nov 09 2008 10:25 pm

ElRonno schreef:Er is dan ook zeker een grens aan de softwarematige correctie, als je veel moet corrigeren ga je het zeker zien. Vandaar dat er nog steeds tilt/shift lenzen worden gemaakt.
Wat betreft de oudere shiftlenzen is de kwaliteit van het geshifte deel echter weer zodanig minder, ten opzichte van de altijd in de "sweet spot" opgenomen beelden, dat het verschil minder is dan je zou vermoeden.
Alleen bij de huidige nieuwste generatie tilt/shift lenzen heb je daar wellicht voordelen in. Als je echter toch al die lenzen zou gebruiken met die verstellingen en je gebruik gaat maken van statief, is het met ongeveer dezelfde rompslomp ook mogelijk met een panoramakop afgestemd voor VR-fotografie meerdere beelden te maken met een normale lens, en die beelden te stitchen. Werk je altijd met objectieven in de "sweet spot", heb je het minste last van lichtafval en kom je aan een veel hogere beeldkwaliteit. Alleen mis je de tilt mogelijkheid.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”