Model opnames (update 2)
- Gabees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Model opnames (update)
Ook na het lezen van alle reaktie's kom ik toch maar tot dezelfde conclusie als voor het lezen van de reaktie's en dat is dat ik het erg mooie foto's vind.
Erg mooi omgezet naar zwart/wit!
Erg mooi omgezet naar zwart/wit!
Foto's zijn het zelfde hoorNicole schreef:Ziet er zo idd beter uit Mike..

@Gabees, dank je, tof.
@ mikemikemix schreef:Opnames gemaakt bij bestaand licht met D2Xs, 85/1.4 en 105/2.8VR
Allereerst wat een mooie foto's!
Ik zou er graag wat van willen leren. Ga dan ook wat vragen afvuren

- welke heb je met de 105/2.8VR gemaakt?
- heb je de foto's later omgezet naar zwart/wit of meteen in de body van je camera ingesteld?
- met welk diafragma zijn ze gemaakt?
Ik moet wel even zeggen dat het hele knappen vrouwen zijn

Ja begrijp ik, maar ze kijken beter zo.mikemix schreef:Foto's zijn het zelfde hoorNicole schreef:Ziet er zo idd beter uit Mike..zo naast elkaar vergelijkt en kijkt beter idd.
@Gabees, dank je, tof.
NAS Buikpijn
Foto 3 is met 105/2.8VR gemaakt, rest dus 85/1.4Jizzy schreef: @ mike
Allereerst wat een mooie foto's!
Ik zou er graag wat van willen leren. Ga dan ook wat vragen afvuren![]()
- welke heb je met de 105/2.8VR gemaakt?
- heb je de foto's later omgezet naar zwart/wit of meteen in de body van je camera ingesteld?
- met welk diafragma zijn ze gemaakt?
Ik moet wel even zeggen dat het hele knappen vrouwen zijnmaar dat speelde natuurlijk geen rol
Qua bokeh zie je dat de 85 in de achtergrond softer is. Allen op f:3.5 gemaakt en het werd vroeg donker dus
foto 3 moest met VR geschoten worden omdat ik op1/10 zat (!) wat de 105 tot een geweldig objectief maakt.
Echt, ik snap niet de discussie dat dit objectief niet zou deugen, maar goed.
ISO 800, jawel met die oude zwaar gedateerde D2Xs

Zwart/wit omzetting allemaal PS met een beetje van mezelf en een beetje van Maggi.
Ik werk zonder presets, gewoon lekker "ouderwets" met gevoel naar een goede monitor kijken is het halve werk.
Ik lees dat veel mensen zich vastklampen aan "voorgebakken" presets, vertrouw op je gevoel en zorg dat je goed weet
waar je uit wilt komen.
Laatst gewijzigd door mikemix op di nov 11 2008 9:49 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Modelopnames
OK, kennelijk niet ingeflitst (uit de kleine voorbeelden is dat nu niet terug te zien), maar dan toch zeker wel van meerdere kanten waar licht vandaan komt. Niet één raam, of althans niet iets wat we normaal als éénn venster ervaren binnen een vierkante of enigszins rechthoekige vorm. De grote foto's zijn nu weg gehaald, maar dat is in de grote foto's als lichtreflectie in de ogen terug te zien. (Dat is het eerste waar ik naar kijk als ik meerdere schaduwen zie). Diverse reflecties van lichtvlakken / glimmers in de breedte van de ogen te zien. Zijn het meerdere ramen naast elkaar, of ramen in een hoek?mikemix schreef: Even ter info, ik liet de dames in de buurt (1m) van een flink raam staan.
Er is niet geflitst (!).
Dus glimmers/schaduwen zijn geschoten zo als het zich voordeed.
Het maakt me allemaal niet uit hoor, het zijn mooie foto's, het is geen kritiek. Ik probeer alleen te analyseren waar het licht vandaan komt en in welke hoedanigheid en kwaliteit. Daar kan men veel van leren en in voorkomende gevallen op inspelen, door modellen binnen een natuurlijke lichtomgeving in hun poses fotografisch gezien zich daarnaar te richten zodat het licht het meest optimaal op een model kan vallen, en vandaar uit kan de fotograaf zich dan weer op aanpassen in het camerastandpunt.
In en studio met studiolicht, verplaats je je lampen om een model heen. In een natuurlijke lichtomgeving zitten de lichtbronnen "vast" en draai je het zaakje om, kun je de modellen zich om het licht heen laten verplaatsen.

Laatst gewijzigd door Léon Obers op di nov 11 2008 9:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Klopt, Léon.
Er zijn meerdere grote ramen van plafond tot vloer.
Pand ligt pal aan IJsselmeer dus geen obstakels.
Er zijn meerdere grote ramen van plafond tot vloer.
Pand ligt pal aan IJsselmeer dus geen obstakels.
- Léon Obers
- Forumlid
Ah kijk. Dacht ik toch goed gezien te hebben.
En aan de hand van de intensiteit van licht wat er doorheen valt (dat zou mogelijk kunnen verschillen van datgene wat er zich buiten afspeelt) en het standpunt van het model binnen --> dichter bij het ene raam dan het andere, heeft het ene raam meer effect op het model dan het andere. Je hebt in ieder geval al gauw meerdere lichtelementen die meespelen en de uitlichting bepalen. Vandaar ook meerder schaduwen.
OK, dank voor je antwoord.
Ik heb nog wel een aanvulling waar lezers nog iets van kunnen opsteken, kom ik op terug, moet nu weg.

En aan de hand van de intensiteit van licht wat er doorheen valt (dat zou mogelijk kunnen verschillen van datgene wat er zich buiten afspeelt) en het standpunt van het model binnen --> dichter bij het ene raam dan het andere, heeft het ene raam meer effect op het model dan het andere. Je hebt in ieder geval al gauw meerdere lichtelementen die meespelen en de uitlichting bepalen. Vandaar ook meerder schaduwen.
OK, dank voor je antwoord.
Ik heb nog wel een aanvulling waar lezers nog iets van kunnen opsteken, kom ik op terug, moet nu weg.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Doe ik iets wat ik echt nooit doe, plaats één kleuren foto.
Ga nou niet zeggen: "ik vind de kleuren versie veel mooier", want dan haal ik hem weg
Ik wil iets laten zien wat je met de WB kan doen.
Het licht van buiten wat naar binnen viel was heel blauw wbt kleurtemperatuur (zuiden, dus niet direct licht, reflectie van (blauwe) lucht).
Ik had de WB ingesteld op "flits" waardoor onderwerp met tikje correctie in PS neutraal oogt.
Het licht in het pand was allemaal halogeen verlichting wat veel warmer is qua kleurtemperatuur,
voor en achtergrond licht geeft een mooie combinatie, voor neutraal, achter wat warm.
Vind het wel een beetje een kerstsfeer hebben nu.

Ga nou niet zeggen: "ik vind de kleuren versie veel mooier", want dan haal ik hem weg

Ik wil iets laten zien wat je met de WB kan doen.
Het licht van buiten wat naar binnen viel was heel blauw wbt kleurtemperatuur (zuiden, dus niet direct licht, reflectie van (blauwe) lucht).
Ik had de WB ingesteld op "flits" waardoor onderwerp met tikje correctie in PS neutraal oogt.
Het licht in het pand was allemaal halogeen verlichting wat veel warmer is qua kleurtemperatuur,
voor en achtergrond licht geeft een mooie combinatie, voor neutraal, achter wat warm.
Vind het wel een beetje een kerstsfeer hebben nu.

Laatst gewijzigd door mikemix op di nov 11 2008 10:37 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Model opnames (update 2)
@ mike
En bedankt hè
Model(portret)fotografie vond ik niks aan maar nu ik je foto's heb gezien denk ik dat wil ik ook. Wat een gave foto's zeg.
btw bedankt voor je tips. Hier ga ik zeker een keer mee aan de slag.
En bedankt hè

btw bedankt voor je tips. Hier ga ik zeker een keer mee aan de slag.
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik mag het blijkbaar niet zeggen, dus dan maar zachtjes... Die laatste is echt geweldig!
- foto-ed
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Schitterende platen heb je weer gefabriceerd. Super. Kleur of zwart-wit maakt mij niet uit. Zijn beide mooi!
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid