1) Witbalans instel probleem 2) Oculair afsluiten? 3) ISO
1) Witbalans instel probleem 2) Oculair afsluiten? 3) ISO
1) Omdat ik nogal eens bij niet helder daglicht of gekleurd kunstlicht fotografeer stel ik graag de witbalans zelf in. Nou gebeurd het me heel vaak dat het niet lukt een proef foto te maken want de camera meld steeds weer: Kan de voor ingestelde witbalans niet meten. Probeer het opnieuw.
Waar ligt dat aan? Te weinig licht, teveel kleur of allebei? Wat kan ik doen om wel de witbalans te meten.
2) Volgens de handleiding moet ik bij gebruik van de afstandsbediening of zelfontspanner het oculair afsluiten met een dopje. Dit is erg onhandig en laat ik maar achterwege. Ik zie geen problemen op mijn foto's. Het is toch ook zo dat als de spiegel is opgeklapt de zoeker afgesloten is?
3) Wat vinden jullie in het algemeen de hoogste ISO waarde voor nog ruisvrije foto's?
Waar ligt dat aan? Te weinig licht, teveel kleur of allebei? Wat kan ik doen om wel de witbalans te meten.
2) Volgens de handleiding moet ik bij gebruik van de afstandsbediening of zelfontspanner het oculair afsluiten met een dopje. Dit is erg onhandig en laat ik maar achterwege. Ik zie geen problemen op mijn foto's. Het is toch ook zo dat als de spiegel is opgeklapt de zoeker afgesloten is?
3) Wat vinden jullie in het algemeen de hoogste ISO waarde voor nog ruisvrije foto's?
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: 1) Witbalans instel probleem 2) Oculair afsluiten? 3) ISO
1) Om de WB in te stellen meet de camera het hele beeld. Dus een goede oplossing kan zijn om bij benadering te meten is een A4-tje meenemen en die beeldvullend in beeld en dan meten.
2) Tsja, je kan ook heel voorzichtig je vinger ervoor houden
3) Bij mijn D300 vind ik ISO 800 nog redelijk ruisvrij, daarna begint de ruis op te treden, maar ik vind het pas storend vanaf ISO3200 en hoger, maar op jou D40 zou ik het niet weten, maar ik schat zo in dat foto's op ISO 800 al enige ruis bevatten, dus ruisvrije platen maak je dan op ISO 400.
2) Tsja, je kan ook heel voorzichtig je vinger ervoor houden

3) Bij mijn D300 vind ik ISO 800 nog redelijk ruisvrij, daarna begint de ruis op te treden, maar ik vind het pas storend vanaf ISO3200 en hoger, maar op jou D40 zou ik het niet weten, maar ik schat zo in dat foto's op ISO 800 al enige ruis bevatten, dus ruisvrije platen maak je dan op ISO 400.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Het oculair kan inderdaad bij statief- of zelfontspannergebruik beter worden afgesloten.
Door het oculair kan er dan namelijk wel licht in de lichtmeetcellen vallen en de belichting beïnvloeden.
Dat kan niet als de gebruiker zijn oog voor het oculair heeft.
Zolang er automatische camera's zijn kan het oculair worden afgesloten.
Ik maak me trouwens sterk dat bovenstaande gewoon in de handleiding staat.
Als Nikon iets aanraadt: gewoon doen.
E.M. de Klerk
Door het oculair kan er dan namelijk wel licht in de lichtmeetcellen vallen en de belichting beïnvloeden.
Dat kan niet als de gebruiker zijn oog voor het oculair heeft.
Zolang er automatische camera's zijn kan het oculair worden afgesloten.
Ik maak me trouwens sterk dat bovenstaande gewoon in de handleiding staat.
Als Nikon iets aanraadt: gewoon doen.
E.M. de Klerk
Het beste is gewoon de wit balans op automatisch te laten staan. Het is dan wel nootzakelijk dat je de foto’s maakt als NEF-bestand. Foto’s die met dit bestandstype gemaakt zijn kunnen in bv. Capture NX uitstekend bewerkt worden. Hier is het nl. mogelijk achteraf de kleurtemperatuur nog te veranderen.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wat is dit nou weer voor onzin?? Voorkomen is beter dan genezen zegt het spreekwoord volgens mij. Dus als je vooraf je WB perfect instelt heb je achteraf minder tijd nodig om al deze foto's te corrigeren.GdP schreef:Het beste is gewoon de wit balans op automatisch te laten staan. Het is dan wel nootzakelijk dat je de foto’s maakt als NEF-bestand. Foto’s die met dit bestandstype gemaakt zijn kunnen in bv. Capture NX uitstekend bewerkt worden. Hier is het nl. mogelijk achteraf de kleurtemperatuur nog te veranderen.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Natuurlijk kost het achteraf meer tijd maar het is wel een manier om de foto te nemen zonder je zorgen te maken over de witbalans. Verder is dit ook een prima manier voor licht omstandigheden waarin de witbalans moeilijk valt in te schatten.M.Oorthuis schreef:Wat is dit nou weer voor onzin?? Voorkomen is beter dan genezen zegt het spreekwoord volgens mij. Dus als je vooraf je WB perfect instelt heb je achteraf minder tijd nodig om al deze foto's te corrigeren.GdP schreef:Het beste is gewoon de wit balans op automatisch te laten staan. Het is dan wel nootzakelijk dat je de foto’s maakt als NEF-bestand. Foto’s die met dit bestandstype gemaakt zijn kunnen in bv. Capture NX uitstekend bewerkt worden. Hier is het nl. mogelijk achteraf de kleurtemperatuur nog te veranderen.
Verder kun je ook gebruik maken van een grijskaart en wel op twee manieren. Je plaatst de grijskaart beeldvullend en de camera berekend de witbalans (waarschijnlijk een keuze in het menu van de camera, zie handleiding). De tweede manier is om een grijskaart mee te nemen in de foto maar dan als klein vlekje (normaal de foto nemen en de grijskaart bijvoorbeeld naast het gezicht houden). Tweede foto nemen zonder grijskaart (of serie foto's onder vergelijkbare licht omstandigheden). Via verschillende bewerkingsprogramma's kun je het vlekje van de grijskaart dan gebruiken om het grijspunt te bepalen en zodoende de witbalans te corrigeren en deze vervolgens te kopieren naar de andere foto('s). Voor verdere info zoek in het forum op "grijskaart".
Succes

Ik heb nog geen grijskaart maar gebruik wel een wit vel of zo voor de witbalans. Die kan ik ook in PSP aanpassen. Maar als er teveel gecorrigeerd moet worden gaat dat toch ten koste van de levendigheid van de kleuren.
Omdat ik weinig met Adobe of CaptureNX kan aanvangen maak ik foto's in JPEG fine, niet in NEF. Scheelt een boel opslag ruimte.
Omdat ik weinig met Adobe of CaptureNX kan aanvangen maak ik foto's in JPEG fine, niet in NEF. Scheelt een boel opslag ruimte.
In JPEGis het niet meer mogelijk je witbalans achteraf aan te passen. Dat kan wel in NEF.Heidi schreef:Ik heb nog geen grijskaart maar gebruik wel een wit vel of zo voor de witbalans. Die kan ik ook in PSP aanpassen. Maar als er teveel gecorrigeerd moet worden gaat dat toch ten koste van de levendigheid van de kleuren.
M.Oorthuis schreef:Wat is dit nou weer voor onzin?? Voorkomen is beter dan genezen zegt het spreekwoord volgens mij. Dus als je vooraf je WB perfect instelt heb je achteraf minder tijd nodig om al deze foto's te corrigeren.GdP schreef:Het beste is gewoon de wit balans op automatisch te laten staan. Het is dan wel nootzakelijk dat je de foto’s maakt als NEF-bestand. Foto’s die met dit bestandstype gemaakt zijn kunnen in bv. Capture NX uitstekend bewerkt worden. Hier is het nl. mogelijk achteraf de kleurtemperatuur nog te veranderen.
Heb je weleens gehoord van serieverwerking? Blijkbaar niet!