DX objectief op FF

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
dragon2

Bericht door dragon2 » do feb 08 2007 10:39 am

Karel Giesen schreef:Hoezo staat het vast dat er een full frame digitale Nikon komt???? Tot nu toe is Canon het ENIGE, maar dan ook het ENIGE merk dat een digitale kleinbeeld full frame heeft.
Nie waar, ik heb jaren geleden al met de FF Kodak's (in diverse uitvoeringen, alle met nikon mount) foto's geschoten....

Het grote voordeel van FF (voor ons parachutisten dan) is het normale gebruik van groothoeklenzen. Ik spring nu met een kast van een 14mm, doe mij maar mijn lichte kleine 20mm, beter voor m'n nek en m'n $$$ :roll:

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do feb 08 2007 12:55 pm

Uit het NCN artikelen overzicht D50 en D70s

DX.
We hadden nu voor het eerst twee DX- objectieven in onze handen. En we weten wel dat een DX-objectief op een gewone camera (niet digitaal dus) niet helemaal goed werkt.

Maar........wonder boven wonder!! Het 18-55 objectief gaf van 28 tot 55 millimeter geen donkere hoeken. Tussen 18 en 28 mm is het dus niet bruikbaar. Het 18-70 objectief gaf in alle standen een sleutelgat te zien. Ook diafragmeren maakte niet uit.

Maar dan een G-objectief op een manuele camera. Er is dan geen directe aansturing van het diafragma. Want de niet-auto-focus-camera ' s hebben die mogelijkheid niet. Eventuele opnamen worden dan met de grootste diafragma-opening gemaakt. Heb je nu een camera met een manuele scherptediepte-knop (zoals b.v. de F3) dan kun je middels die knop ook weer het diafragma indrukken. Zet de camera dus op de S- automatiek, zodat de sluitersnelheid bepaald wordt door het diafragma. Met de scherptediepte-knop bepaal je ongeveer het diafragma. Je ziet in je zoeker welke sluitertijd gemaakt wordt en je kunt je gang gaan.
Je ziet het, alles past.

http://www.nikon-club-nederland.nl/club ... d50_70.php

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”