Daniel schreef:
Wellicht dat ik mijn iso omlaag kan schroeven als ik mijn sluitertijd wat korter maak.
Camera: NIKON CORPORATION
Model: NIKON D200
ISO: 800
Belichting: 1/80 sec.
Diafragma: f/2.2
Daniel schreef:....Dan zou ik wellicht de ISO naar 400 kunnen zetten
Vreemd, bij een te donkere opname wil je desondanks nog eens de ISO naar beneden brengen en ook nog de sluitertijd korter maken. Dat is dubbelop om het resultaat nog moeilijker "donker" erop te krijgen.
Gezien de andere instellingen is de enige optie om er een flitser bij te gebruiken. Kom je zoals Eeuw aanhaalt aan reflecties in het glas van het aquarium (met licht pal van voren). Dat is volledig te vermijden als je een rubber zonnekap op je lens zou zetten, en de camera met die zonnekap
tegen het glas aan te zetten. Alleen is de lens van 50 mm waarschijnlijk minder geschikt om zo dichtbij je vissen op te nemen. Heb je ook een wat meer groothoeklens met korte instelafstand?
Omdat je dan toch flitst komt de lichtsterkte ook minder nauw, en kun je met kleinere diafragma's werken. Kleinere diafragma's zijn bovendien toch al aan te bevelen als je toch al korter op de vissen zit om meer scherptediepte te krijgen. Verder is het mede afhankelijk van de afmetingen van het aquarium. Bijv. aquaria in Artis zijn weer zodanig groot en diep naar achteren dat je daar grotere onderwerpsafstanden kunt nemen.