Witbalans instellen

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
JBD
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Witbalans instellen

Bericht door JBD » di dec 02 2008 8:54 am

Ik vond op het internet deze CBL. http://www.cbllens.nl/
Kent iemand die? Wie werkt met wat voor de handmatige instelling van de witbalans?

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: Witbalans instellen

Bericht door Riemke » di dec 02 2008 9:14 am

Tamelijk dure oplossing :shock:
Ik heb standaard altijd een grijskaart in mijn fototas zitten. Als ik twijfel kan ik die natuurlijk gebruiken, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het buiten eigenlijk zelden of nooit gebruik. Wel in de studio.
Ik schiet alles in NEF en pas in Lightroom evt. de witbalans aan naar persoonlijke smaak. :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » di dec 02 2008 9:37 am

B,

Er zijn meer van dat soort producten. google maar eens naar expodisk.

Als ik zelf de witbalans wil meten neem ik een velletje A4 papier.
Het is wellicht niet perfect maar wel betaalbaar en algemeen verkrijgbaar (plm E5 / 500 vel)

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door PeterG » di dec 02 2008 10:22 am

Als het nodig is (binnen of bij veel verschillende lichtbronnen etc.) gebruik ik de expodisk.
Heb de grootste maat genomen en houdt die met de hand voor de lens. Camera WB op pre, scherpstelling M, afdrukken en vervolgens als de camera de WB voor accoord heeft bevonden: fotograferen maar.
Verandert het licht (om wat voor reden dan ook) even opnieuw instellen. Kost ongeveer 20 sec per instelling en geen extra foto's op je geheugenkaartje.

Peter

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di dec 02 2008 10:24 am

Blacksheep schreef:Ik vond op het internet deze CBL. http://www.cbllens.nl/
Ik kende hem nog niet, maar als ik doorlees wat en hoe het werkt, en de voorbeelden, heb ik mijn sterke bedenkingen dat het resultaat ooit goed zal zijn. Sterker nog, ik ben er van overtuigt dat het niet werkt.

Bovendien worden er beweringen gedaan wat niets met witbalans te maken heeft en ook niet met het fotograferen van zo'n schijfje verbetert kan worden. "....duidelijk verbeterde contrasten en merkbaar scherper beeld...."
Vriendelijke groet, Léon Obers

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » di dec 02 2008 11:03 am

Plus dat de voorbeeldfoto's van bijvoorbeeld die bloem en die zonsondergang niet zozeer verschillen in kleurbalans alswel in verzadiging en contrast. Dat is gewoon gesjopt...

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JBD » di dec 02 2008 11:19 am

PeterG schreef:Als het nodig is (binnen of bij veel verschillende lichtbronnen etc.) gebruik ik de expodisk.
Heb de grootste maat genomen en houdt die met de hand voor de lens. Camera WB op pre, scherpstelling M, afdrukken en vervolgens als de camera de WB voor accoord heeft bevonden: fotograferen maar.
Verandert het licht (om wat voor reden dan ook) even opnieuw instellen. Kost ongeveer 20 sec per instelling en geen extra foto's op je geheugenkaartje.

Peter
Expodisk daar heb ik al meer van gehoord. Ik heb het met een a-4 vel geprobeerd, maar dat lukt bij mij niet zo goed.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di dec 02 2008 11:59 am

ElRonno schreef:Plus dat de voorbeeldfoto's van bijvoorbeeld die bloem en die zonsondergang niet zozeer verschillen in kleurbalans alswel in verzadiging en contrast. Dat is gewoon gesjopt...
Ja, je wordt genept waar je bijstaat (of zittend achter de PC) :wink:
gijs sandberg schreef: Als ik zelf de witbalans wil meten neem ik een velletje A4 papier.
Het is wellicht niet perfect maar wel betaalbaar en algemeen verkrijgbaar (plm E5 / 500 vel)
Zoals je zelf zegt, wellicht niet perfect, omdat je tientallen soorten "wit" hebt, waaruit het papier kan bestaan.
Maar beter als niks. Wat dat betreft kun je eveneens niet perfect maar bij benadering ook witte muren gebruiken, het wit van een T-shirt e.d.
Vriendelijke groet, Léon Obers

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door PeterG » di dec 02 2008 12:18 pm

Zoals Riemke al schreef en Arthur (ALE) in een eerder draadje al aangaf werk een grijskaartje ook uitstekend.

Peter

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JBD » di dec 02 2008 1:52 pm

PeterG schreef:Zoals Riemke al schreef en Arthur (ALE) in een eerder draadje al aangaf werk een grijskaartje ook uitstekend.

Peter
Ga ik ook naar kijken.

Dank.

Je onderschrift is waar. Mijn man is arts en ik heb zijn liefdesbrieven nooit kunnen ontcijferen :lol:

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di dec 02 2008 3:59 pm

Veel reclame acties maken je bang, je doet vast iets fout. Koop merk ABC en je probleem is opgelost.

Een grijskaart kan uitstekend, mits je daarna middels bv Capture NX, de grijskaart z'n werk laat doen.

Het kan nog veel eenvoudiger, daar komt het witte A4 velletje van Gijs om de hoek. Ga eerst naar de winkel en schaf een Nikon camera aan. Maakt niet uit welke. Van de D40 voor 250 euro (zonder objectief) tot de D3X voor bijna 8000 euro. Bij de duurdere camera's zit er een knopje op: dat heet WB. Ik ga hier niet uitleggen wat WB zou betekenen. Bij de goedkopere camera's zit de WB instelling in een menu. Kijk even in de gebruiksaanwijzing, schakel WB in, maak een nep opname van het A4 velletje (beeldvullend). Daarna slaat de camera de witbalans van die meting op in z'n geheugen en zal deze WB meting gebruiken, totdat je de WB instelling weer uitzet.

Eigenlijk kost het dus niks. Neem aan dat de bezoekers op dit forum een Nikon camera hebben. En het gaat perfect, dat was ook al weer de reden om een Nikon te kopen.

De 100 euro die je nu overhoudt mag je delen met een goed doel.

JBD
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JBD » di dec 02 2008 4:38 pm

Hans Braakhuis schreef:Veel reclame acties maken je bang, je doet vast iets fout. Koop merk ABC en je probleem is opgelost.

Een grijskaart kan uitstekend, mits je daarna middels bv Capture NX, de grijskaart z'n werk laat doen.

Het kan nog veel eenvoudiger, daar komt het witte A4 velletje van Gijs om de hoek. Ga eerst naar de winkel en schaf een Nikon camera aan. Maakt niet uit welke. Van de D40 voor 250 euro (zonder objectief) tot de D3X voor bijna 8000 euro. Bij de duurdere camera's zit er een knopje op: dat heet WB. Ik ga hier niet uitleggen wat WB zou betekenen. Bij de goedkopere camera's zit de WB instelling in een menu. Kijk even in de gebruiksaanwijzing, schakel WB in, maak een nep opname van het A4 velletje (beeldvullend). Daarna slaat de camera de witbalans van die meting op in z'n geheugen en zal deze WB meting gebruiken, totdat je de WB instelling weer uitzet.

Eigenlijk kost het dus niks. Neem aan dat de bezoekers op dit forum een Nikon camera hebben. En het gaat perfect, dat was ook al weer de reden om een Nikon te kopen.

De 100 euro die je nu overhoudt mag je delen met een goed doel.
Grinnik!!! Dank voor de uitleg Hans. En ja, ik heb ook een Nikon, D300 en eet nog steeds droog brood!!

Mark Verheijen

Bericht door Mark Verheijen » di dec 02 2008 5:01 pm

Buiten zet ik de witbalans bijna altijd op auto; binnen gebruik ik een grijskaart. Werkt prima.

pbreev

Bericht door pbreev » di dec 02 2008 8:37 pm

Zelf gebruik ik FocusFX.nl Grijskaarten indien ik twijfel of de camera goed meet. Iets duurder dan een A4=tje maar iets duurzamer in je tas.

Groet Patrick

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”