camera techniek, versnellen van de autofocus

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

camera techniek, versnellen van de autofocus

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr dec 05 2008 9:10 am

Een ouder artikel, dat reeds verscheen in het NCN magazine, nu opnieuw bewerkt. Voor in de schoen:

De autofocus versnellen.

Bij een aantal fotografische onderwerpen kan het van belang zijn dat je camera en autofocus sneller werken. Even een straaljager op de plaat zetten die laag en snel overvliegt. Een motorcrosser die boven je in de lucht lijkt te hangen. En zo kom je vast meer situaties tegen waarin je denkt, zou ik dat met mijn reflex camera ook kunnen vastleggen.

Met een compactcamera kun je voorbij rennende hond niet eens op de foto krijgen. De ontspanvertraging maakt dat je hooguit het staartje er op krijgt. Je hebt dus een spiegelreflex camera nodig.

Er zijn vier zaken die van belang zijn om de autofocus te kunnen versnellen:

1. AF objectieven zijn veelal sneller in autofocus dan manuele objectieven die je met de hand scherp stelt.

2. Een AF-S objectief is weer sneller dan een AF of AF-D objectief.

3. De AF snelheid van je objectieven is afhankelijk van de camera. Een D50 is met een AF, AF-D of AF-S objectief langzamer dan als je deze objectieven op een D3 gebruikt. Eigenlijk bepaalt de (prijs van de) camera ook de AF snelheid van de gebruikte objectieven.

4. Een objectief met IF (Internal Focusing) is sneller dan een objectief zonder IF. Normaal stel je scherp door met de scherpstelring te draaien om hierdoor de voorste lenzen groep naar voor of achteren te verplaatsen. Met name bij tele objectieven heb je soms een heel eind te draaien en dat duurt lang. Het maakt niet uit of een objectief AF is of manueel, de scherpstelslag is even lang.

Afbeelding

De IF objectieven zijn er in manueel en autofocus en er wordt scherpgesteld door een groepje lenzen in het midden van het objectief te verschuiven. Dit heeft twee voordelen: deze lenzen zijn kleiner en lichter, waardoor het verschuiven sneller gaat dan bij de grote en zware front lenzen. En de afstand waarover de lenzen worden verschoven is korter. Resultaat: sneller.

Andere objectieven lijken IF, doch zijn het niet. Bijvoorbeeld de AF-S 50mm f/1.4 G. Deze veranderd niet van lengte tijdens het scherpstellen. Het scherpstellen gebeurd door de achterste lensgroep te verplaatsen. En dat is niet zo snel als IF. Nikon noemt dit rear-focus.

Objectieven met IF zijn leverbaar vanaf 1977, de manuele Ai (N) 200mm f/2,0 Nikkor ED IF was de eerste.

De tips:

1. Gebruik NEF, dat is duidelijk. Zet NEF+JPG uit, dat vergt rekenkracht. Zet ook compressie uit, normaal heb ik die altijd wel aan staan, maar het vraagt rekenkracht. Bij de actuele camera's zal je het aan de snelheid niet direct merken, maar bij een D100 scheelt het heel veel tijd.

2. Zet de camera op de meervelden lichtmeting (matrixmeting). Andere metingen zullen met een vogel midden in het beeld (spotmeting) misschien beter zijn, het gaat echter zo snel, dat de belichting er vaak naast zit.

3. Kies een ISO waarde, zodat je een sluitertijd krijgt van minstens tweemaal de objectieflengte. En als je een DX camera gebruikt, houdt rekening met de DX factor. Met een 50mm objectief hoort je sluitertijd minimaal 1/150 te zijn.

4. Zet de knop voor de Scherpstelstand op Continue. Zelf gebruik ik normaal Single, dat is lekker zuinig. De knop zit op mijn camera onder de ontgrendelknop voor het objectief. Met Continue AF activeert de camera automatisch de anticiperende scherpstelling als het onderwerp zich verplaatst terwijl de ontspanknop half wordt ingedrukt. Tijdens de scherpstelling volgt de camera de scherpstelling en probeert te voorspellen waar het onderwerp zich zal bevinden op het moment dat de sluiter wordt ontspannen.

5. Zet het instelwiel op Opnamestand Ch (Continu, hoge snelheid). De camera maakt, zolang je de afdrukknop ingedrukt houdt opnamen met een snelheid van 2,5 tot 11 beelden per seconde (afhankelijk van de camera).
Deze stand heb je nodig om bewegende onderwerpen te fotograferen. Op mijn camera kan ik dit instellen door het instelwiel te verdraaien, dat links van de zoeker, boven op de camera zit. Heb je geen instelwiel, kijk in de handleiding. Bij de D80 is het in te stellen met een klein knopje in de buurt van de afdrukknop, dat je in moet drukken om de instelling te wijzigen. Met een D40 kun je in het menu opnamestand naar de Continu instelling.

6. Zet de WB (Wit Balans) op Automatisch, buiten is dat meestal het gemakkelijkst.

7. De AF-veldstand bepaalt hoe het scherpstel-veld wordt geselecteerd in de autofocusstand. Op mijn camera zit er een knopje voor in het midden van de achterwand. Kies de Dynamische AF stand, want dan kunnen de scherpstelzones in de camera de vliegende vogel volgen. De geselecteerde stand wordt aangegeven door een pictogram op het LCD-venster.
Met mijn camera kan ik ook kiezen voor Dynamische AF met prioriteit op het dichtstbijzijnde onderwerp. De camera selecteert dan automatisch het scherpstelgebied met het onderwerp dat zich het dichtst bij de camera bevindt. Daardoor voorkom je onscherpe foto's bij onderwerpen die zich grillig verplaatsen. De vogel vliegt voor verschillende achtergronden maar is altijd dichterbij, gemakkelijker kan het niet.
Bij goedkopere camera’s is er niet altijd de mogelijkheid om te kiezen voor Dynamische AF.

8. Selecteer zo min mogelijk scherpstelzones. In de Dynamische AF stand kun je kiezen uit zeven (breed) in plaats van 11 scherpstelvelden. Het is daardoor voor de camera gemakkelijker om het onderwerp in het scherpstelveld te plaatsen. Het aantal scherpstelzones is afhankelijk van de camera. Met een D50 heb je er 5 tot wel 51 bij de D300 en D3's.
Als je minder zones gebruikt kan de camera sneller werken, er hoeft minder gerekend te worden.

9. Met mijn camera had ik ook in het menu Persoonlijke Instelling > a5 > Focus Tracking met Lock-On, kunnen gebruiken. Daardoor voorkom je dat de camera opnieuw gaat scherpstellen als het onderwerp tijdelijk niet zichtbaar is.

10. Kies in > Persoonlijke Instelling A1de Selectie prioriteit in AF-C stand. Hierbij kun je kiezen of je in de stand Continue AF altijd een foto wilt maken middels de ontspanprioriteit of alleen als de camera scherpgesteld staat (scherpstel prioriteit). Kies voor de ontspanprioriteit.
Standaard kan je bij de meeste Nikon camera's geen foto maken als de camera niet heeft kunnen scherpstellen, in de stand AF-S.

Je zult zelf moeten uitzoeken hoe een en ander werkt voor je eigen camera. Ook hier is de prijs van de camera weer van belang. Bij een professionele camera zijn de meeste functies met een knopje in te stellen. Bij de D40 en D80 is het meeste middels een menu in te stellen.
Bij de D50 kies je voor het sport menu, meer mogelijkheden heb je bijna niet. In de sportstand zal de camera anticiperen op het onderwerp in het centrale scherpstelveld. Als het onderwerp uit het middelste scherpstelveld beweegt, zal de camera doorgaan met scherpstellen op basis van informatie uit andere scherpstelvelden

Als je dit nu alles hebt ingesteld, kun je bijvoorbeeld roofvogels gaan fotograferen, die voorbij vliegen. Dan nog kan er veel mis gaan. Met mijn drie jaar oude camera en een 20 jaar oud tele-objectief schoot ik toch in AF snelheid te kort. Anderen hadden voor één van de lichtsterke AF-S tele-objectieven en hadden daardoor veel betere resultaten.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: camera techniek, versnellen van de autofocus

Berichtdoor V70ORD5 » vr dec 05 2008 10:11 am

Bovenstaand bericht is een sticky waard.
Hierin worden een heleboel vragen beantwoord die hier steeds weer gesteld worden.
Vastzetten dit bericht dus, bovenaan in de rij.

Mooi gesproken Hans.
...Eerst een FLITS..... en dan GEDONDER.....
Gebruikersavatar
V70ORD5

Forumlid
Berichten: 651


Locatie: Leeuwarden
Ervaringsniveau: *

Onderwerp:

Re: camera techniek, versnellen van de autofocus

Berichtdoor CorH » vr dec 05 2008 11:09 am

Bedankt Hans.


Zeer leerzaam
CorH



Onderwerp:

Re: camera techniek, versnellen van de autofocus

Berichtdoor Léon Obers » vr dec 05 2008 11:49 am

V70ORD5 schreef:Bovenstaand bericht is een sticky waard.
Hierin worden een heleboel vragen beantwoord die hier steeds weer gesteld worden.
Vastzetten dit bericht dus, bovenaan in de rij.

Een aantal stellingen vind ik beslist niet genuanceerd genoeg.

Bijv. "2. Een AF-S objectief is weer sneller dan een AF of AF-D objectief."
Het ligt maar net aan het soort objectief en hoe je de vergelijking maakt. Bijv. objectieven met korte brandpunten en kleine lichte lensdelen, zul je weinig of misschien al helemaal geen verschil merken met een ander objectief met AF-S wat weliswaar in dezelfde brandpunt range zit, maar in dat geval misschien lichtsterker is, en om die reden zwaardere lensdelen bevat die intern misschien ook nog eens een ander scherpsteltraject hebben.
En bijv. de nieuwe 50mm/1.4 G AF-S is al helemaal niet zo snel.

"3. De AF snelheid van je objectieven is afhankelijk van de camera. Een D50 is met een AF, AF-D of AF-S objectief langzamer dan als je deze objectieven op een D3 gebruikt."
Laat ik nu altijd gedacht hebben dat AF-S wordt aangestuurd door een eigen motortje in de lens zelf, dat uiteraard altijd dezelfde interne lens specs heeft en op dezelfde manier werkt ongeacht op welke camerabody je het gebruikt.

Dat "rear focus" minder snel zou moeten zijn dan "internal focus" is slechts een voorbeeld bij een enkel objectief wat genoemd is, maar is beslist geen algemene eigenschap. Waarom zou het? De delen in de achterste lensgroep zouden net zo goed van lichtere glaselementen voorzien kunnen zijn en net zo makkelijk beweegbaar als interne lensgroepen.

Zo zijn er meer tips die naar mijn mening een stuk genuanceerder beschreven hadden moeten zijn, waardoor nu verkeerde indrukken worden gewekt in bepaalde eigenschappen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: camera techniek, versnellen van de autofocus

Berichtdoor gijs sandberg » vr dec 05 2008 12:31 pm

Beste Leon,

re 3:
Ik heb geen uitvoerig onderzoek naar gedaan, maar mijn ervaring is het volgende:
De AF-snelheid hangt (ook) af van de voedingsspanning die de kamera aan de lens levert.
Hoe beter de voeding, deste sneller de lens.

Over de verschillen tussen AF en AF-S lenzen: ik ben met je eens dat de hoeveelheid te verplaatsen glas een factor is.
Mijn observatie is, dat AF-S lenzen ontworpen worden om met een mindere glas-verplaatsing te werken.
Bij voorbeeld: de oudere AF-D 80-200 op een F5 kamera (samen ruim twee kilo:
Als de AF in werking is voel je de combinatie bewegen tijdens het scherpstellen (beweging intern van een stevige massa glas en metaal), bij een 70-200 AF-S lens is dat een stuk minder.
Een afschrikwekkend voorbeeld: wat zou er van de accu-gebruiksduur van en D50 overblijven als je een jaren 1970 lens (b.v. 50-300 ED of 180-600ED) autofocus zou willen maken?

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6815


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: camera techniek, versnellen van de autofocus

Berichtdoor marcelstello » vr dec 05 2008 12:45 pm

Altijd weer even lekker om een opfrisser te krijgen over dingen die je niet veel gebruikt.

thx
Marcel
marcelstello



Onderwerp:

Re: camera techniek, versnellen van de autofocus

Berichtdoor Eeuw » vr dec 05 2008 1:21 pm

Kan het niet zo zijn dat een D3 sneller heeft bepaald wanneer een beeld scherp staat (dmv de betere rekenkracht) dan een D50 en daarom toch met een S uitvoering vlotter werkt? Ik denk van wel..
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.
Gebruikersavatar
Eeuw

Forumlid
Berichten: 3915


Locatie: Ja
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: camera techniek, versnellen van de autofocus

Berichtdoor Cees » vr dec 05 2008 2:21 pm

Dank, Hans. Ga het uitprinten!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: camera techniek, versnellen van de autofocus

Berichtdoor emdeklerk » vr dec 05 2008 2:46 pm

Als ik zo vrij mag zijn, mijn enige kanttekening plaats ik bij de volgende zinsnede:

"Normaal stel je scherp door met de scherpstelring te draaien om hierdoor de voorste lenzen groep naar voor of achteren te verplaatsen."

Scherpstelling door de voorste lensgroep te bewegen mag soms voorkomen, in de meest gevallen beweegt het complete optisch systeem in een schroefgang. In ieder geval wel bij mijn Nikkor vastbrandpunt MF-objectieven (niet-IF).
(Het enige objectief dat ik ooit bezat dat scherpstelde middels de voorste lensgroep was een Sigma 2,8/135 Macro, in de vroege jaren zeventig. Compleet met wisselvatting. Laat ik volstaan met te zeggen dat ik sindsdien zelfs een gratis Sigma niet meer zou overwegen.)

Geheel terzijde: ook ik zie het verstellen van de achterste lensgroep bij de nieuwe 1,4/50 AFS G etc. als niet meer dan een variant op IF, met dezelfde voor- of nadelen. Maar dat kan een interpretatieverschil zijn.

Groet, E.M. de Klerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: camera techniek, versnellen van de autofocus

Berichtdoor Patrick » vr dec 05 2008 3:00 pm

Eeuw schreef:Kan het niet zo zijn dat een D3 sneller heeft bepaald wanneer een beeld scherp staat (dmv de betere rekenkracht) dan een D50 en daarom toch met een S uitvoering vlotter werkt? Ik denk van wel..

Als de camera bepaalt wanneer iets scherp is, dan kan het verbeterde focussysteem van de D300/D700/D3 natuurlijk ook een steentje bijdragen. OOK by AF-s...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: camera techniek, versnellen van de autofocus

Berichtdoor Léon Obers » vr dec 05 2008 6:34 pm

Patrick schreef:
Eeuw schreef:Kan het niet zo zijn dat een D3 sneller heeft bepaald wanneer een beeld scherp staat (dmv de betere rekenkracht) dan een D50 en daarom toch met een S uitvoering vlotter werkt? Ik denk van wel..

Als de camera bepaalt wanneer iets scherp is, dan kan het verbeterde focussysteem van de D300/D700/D3 natuurlijk ook een steentje bijdragen. OOK by AF-s...

De snellere rekenkracht is vooral benodigd om het aanmerkelijk meer gecompliceerde focussysteem van de D300/D700/D3 met zijn 51 veldjes te laten fuctioneren in zijn meest uitvoerige vorm van AF-meting. Het is maar de vraag of het "netto" daarmee echt veel sneller wordt voordat de gegevens aan de AF wordt doorgegeven tegenover een meer "eenvoudiger" scherpstelling.
Uitgaande van gebruik van alleen het midden AF-veldje zullen die paar milliseconden dat er verschil zou kunnen zijn voordat de AF-motor reageert praktisch in het gebruik niet opvallen. De meeste tijd kost namelijk de beweging van dat motortje om lensdelen in de juiste positie te verplaasten.

gijs sandberg schreef:Beste Leon,
Ik heb geen uitvoerig onderzoek naar gedaan, maar mijn ervaring is het volgende:
De AF-snelheid hangt (ook) af van de voedingsspanning die de kamera aan de lens levert.
Hoe beter de voeding, des te sneller de lens.

Dat heb ik alleen ooit gemerkt aan het film motortransport en de continue onstpanmodes van een oude Nikon F801 gevuld met 1,7 volt Panasonic Oxiride batterijen, inplaats van 1,5 Volt alkaline batterijen (die F801 is nimmer ontworpen om er 1,7 volt spanning op te zetten). Met een Nikon D1x waarbij de uitgangsspanning van de netvoeding duidelijk hoger is als van de accu is mij nimmer een verschil opgevallen. In autofocus ook niet als de accu bijna leeg is. De andere onderdelen van de camera stoppen al lang eerder voordat de autofocus er de brui aan geeft. Ik zou het specifiek nog eens moeten uittesten.

Overigens lijkt het me sterk dat de AF-S motor in de lens specifiek ontworpen is om afwijkende voedingsspanningen aangeboden te gaan krijgen naar gelang het model camera. Ik denk eerder dat een AF-S is afgestemd om nominaal met maximaal rendement zijn AF-werk te doen. Met hogere spanningen heb je dan kans dat je het motortje opblaast.
Meer technische info zou welkom zijn, wie, waar?

gijs sandberg schreef:Over de verschillen tussen AF en AF-S lenzen: ik ben met je eens dat de hoeveelheid te verplaatsen glas een factor is.
Mijn observatie is, dat AF-S lenzen ontworpen worden om met een mindere glas-verplaatsing te werken.
Bij voorbeeld: de oudere AF-D 80-200 op een F5 kamera (samen ruim twee kilo:
Als de AF in werking is voel je de combinatie bewegen tijdens het scherpstellen (beweging intern van een stevige massa glas en metaal), bij een 70-200 AF-S lens is dat een stuk minder.

Nu noem je daarbij ook typisch lenzen op met verschillende ontwerpen en op zichzelf naar verhouding zware lensdelen. Die laatste is van een ander type interne focus en inderdaad met AF-S. De vraag is of die snellere autofocus dan komt door die AF-S of juist door die andere interne constructie met kleinere minder massa lensdelen? Het zal wellicht een combinatie van die twee zijn. Zelf heb ik het speciaal over korte brandpuntafstanden waarbij relatief kleine en lage massa lensjes worden gebruikt met weinig verplaatsing. Daar speelt dat hoegenaamd geen rol meer van betekenis.

Maar dan nog bij een 70-200. Ik heb hier ook een minder lichtsterk zoomlensje liggen van 70-210 mm, met een gewone AF schroefspindel. Die zou "theoretisch" ontstellend traag moeten werken tegenover die AF-S van een 70-200mm lens.
Maar is dat verschil wel zo groot als wordt verwacht?

Op een "trage" D80 (waarbij de AF-motor in de camera van een lichter type is als in de pro-modellen ---> daar gaat het dus wel uitmaken) doet die lens daar circa 3/4 seconde over om van oneindig naar 1,5 meter instelafstand te gaan. Op de D1x ongeveer de helft daarvan !!
Wat doet een 70-200mm/2.8 met AF-S van oneindig naar 1,5 meter erover?

gijs sandberg schreef:Een afschrikwekkend voorbeeld: wat zou er van de accu-gebruiksduur van en D50 overblijven als je een jaren 1970 lens (b.v. 50-300 ED of 180-600ED) autofocus zou willen maken?

Ja, ontzettend veel met die lange schroefgangen, daar zijn die lenzen ook niet op ontworpen. Maar bedenk in dat geval wel dat het dan weinig uitmaakt of je daar een AF of AF-S oplossing voor zou hebben kunnen gebruiken, het zou alle twee veel tijd en energie kosten. Dat is nu juist de genuanceerdheid zoals je het een en ander moet benaderen.
De huidige winst zit hem vooral in interne focus oplossingen, of rear- of front- focus, wat voor mij net als bij E.M de Klerk variaties zijn op hetzelfde "IF" idee.
Dus als er AF-S op staat, dan weet je dat het bijna zeker om een IF (variant) autofocus oplossing gaat.

Van de Tamron 17-50mm/2.8 is er een versie met schroefspindel, en speciaal ten behoeve voor D40 / D60 gebruikers een nieuwere versie met intern motortje. Die laatste versie is langzamer !!! (Op diverse fora te lezen).
Bijv. http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=29033634
Een Nikkor 18-35mm/3.5-4.5 met AF schroefspindel is ongeveer hetzelfde tot een minimale fractie sneller op de D80 als een Sigma 10-20mm/4.0-5.6 met HSM motor. (Op een Nikon D1x zou ik het uit moeten testen, maar ik verwacht met de Nikkor 18-35mm/3.5-4.5 iets sneller zoals alle AF lenzen op de D1x sneller lopen dan op een D80).
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za dec 06 2008 9:41 am, 4 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: camera techniek, versnellen van de autofocus

Berichtdoor Marten » vr dec 05 2008 6:49 pm

emdeklerk schreef: ....Laat ik volstaan met te zeggen dat ik sindsdien zelfs een gratis Sigma niet meer zou overwegen.
Groet, E.M. de Klerk

Mijn avond kan niet meer stuk.
Ik zoek nog naar mogelijkheden om dit op rijm te zetten.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: camera techniek, versnellen van de autofocus

Berichtdoor mikemix » vr dec 05 2008 10:26 pm

Marten schreef:
emdeklerk schreef: ....Laat ik volstaan met te zeggen dat ik sindsdien zelfs een gratis Sigma niet meer zou overwegen.
Groet, E.M. de Klerk

Mijn avond kan niet meer stuk.
Ik zoek nog naar mogelijkheden om dit op rijm te zetten.



Ben niet voor niets een fanclub begonnen :)
Kan me overigens in de kritiek van Léon vinden.
mikemix



Onderwerp:

Re: camera techniek, versnellen van de autofocus

Berichtdoor Roelof » za dec 06 2008 1:37 am

Léon Obers schreef:De snellere rekenkracht is vooral benodigd om het aanmerkelijk meer gecompliceerde focussysteem van de D300/D700/D3 met zijn 51 veldjes te laten fuctioneren in zijn meest uitvoerige vorm van AF-meting. Het is maar de vraag of het "netto" daarmee echt veel sneller wordt voordat de gegevens aan de AF wordt doorgegeven tegenover een meer "eenvoudiger" scherpstelling.
Uitgaande van gebruik van alleen het midden AF-veldje zullen die paar milliseconden dat er verschil zou kunnen zijn voordat de AF-motor reageert praktisch in het gebruik niet opvallen. De meeste tijd kost namelijk de beweging van dat motortje om lensdelen in de juiste positie te verplaasten.

Ik heb toch wel situaties met stilstaande beelden meegemaakt dat de D200 met alleen het middenste AF veld actief wel scherp kon stellen, terwijl de D40 met datzelfde AF punt dat niet kon (de lens zat in die situatie vast op het statief, dus er was geen verschil tuusen wat beide camera's zagen, met dat verschil dan dat de D200 het met een fractie minder licht moest doen (schemerin)), dit was met een HSM lens van Sigma en niet met een echte Nikkor AF-S, maar ik heb daar met de D40 nog geen verschil mee gezien.
Nu geef ik direct toe dat wel of niet scherp kunnen stellen geen consequenties hoeft te hebben voor de snelheid van scherpstellen (als het werkt), maar ik verwacht het eigenlijk wel. Met name als de omstandigheden moeilijker worden (weinig licht of snel bewegende onderwerpen).
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: camera techniek, versnellen van de autofocus

Berichtdoor Léon Obers » za dec 06 2008 3:26 am

Het beter of slechter reageren van de autofocus module staat op zichzelf en is niet afhankelijk van het gebruik van een AF-S of AF lens. Het gaat in dat geval om de detail herkenning, en niet om de aandrijving van het verplaatsen van lensdelen. Dus daar kun je de keuze in de soort van aandrijving van de autofocus op een lens niet op laten afhangen.
Je geeft het zelf al aan met: "Nu geef ik direct toe dat wel of niet scherp kunnen stellen geen consequenties hoeft te hebben voor de snelheid van scherpstellen (als het werkt)". Voor AF geldt dan wel weer dat het spindelmotortje in de camera een andere vermogen kan hebben met pro-modellen camera's. Bij AF-S wordt het motortje gebruikt van de lens, wat IMO geen verschil in werking heeft op welke body je die zet.

Verder staan in jouw geval die camera's dan wel op statief, maar in werkelijkheid hoeft er maar een miniem verschil te zijn in de opstelling om net op een fractie ander deel van de scene scherp te stellen. Dus de ene camera kan best net wat anders zien als de andere en om die reden daar sneller of minder snel op reageren.
Overigens hebben beide modules van de D40 en D200 dezelfde lichtgevoeligheid, en wel van lichtwaarde (EV) -1 tot +19
Dus daar zou geen verschil in moeten zijn voor wat betreft slechte lichtomstandigheden.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond40x/page2.asp
http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page2.asp
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten