Geen superfoto's, zoals een experiment ook mag gaan.
Wat denken jullie van mijn Bokeh Experiment? Ik ga hier zeker mee doorexperimenteren! (en ja, de lichtjes zijn normale kerstboomlichtjes)

He, heb ik helemaal overheen gelezenLéon Obers schreef:Als je maar geen "bokeh" in foto's gaat shoppen.
EDIT:
Je resultaat was er net eerder als ik mijn reactie had geschreven.
Overigens is dat met die harten al eerder aangehaald:
viewtopic.php?p=220074#p220074
"Waarschijnlijk heeft iemand een lensje met een eigen gemaakt "schuif" diafragma gebruikt ---> een plaatje met een gat erin. Het diafragma in de vorm van een hart, om aan deze vorm highlights te kunnen komen."
Ik zie twee gelijksoortige takken langs elkaar, maar geen dubbele contouren.
Het betreft hier inderdaad 2 takken die naast elkaar lopen. De lichte rand bij de paal van het hek is niet het resultaat van verscherping, maar zonlicht dat langs de paal speelt.Léon Obers schreef:Ik zie twee gelijksoortige takken langs elkaar, maar geen dubbele contouren.
Als er dubbele contouren zouden zijn als gevolg van een slecht bokeh, komt dat bij een dergelijke opname niet naar boven op één detail, maar bij alle soortgelijke details die ergens op dezelfde afstand liggen. Echter nergens op een ander deel van de opname komt dat naar voren.
Datgene wat je "op pixelniveau" als webplaatje nog net op de randen van contouren zou kunnen bestempelen als een "dubbele contour" (de paal) heeft meer te maken met de digitale verscherping van het webplaatje, dan het resultaat van de opname zelf. Bedenk daarbij dat de originele opname op film is opgenomen, en het negatief gescant wordt.
Het resultaat wat je hier ziet is het resultaat van beiden. (Hoe goed of slecht is die scanner en scanner software ?)
Ik bedoel niet die lichte rand als uitlichting op die paal, want dat is onderdeel van de opname, maar als je al gaat zoeken naar wat verkeerd zou kunnen zijn en wat Eeuw bedoeld zou kunnen hebben, ga je kijken naar elk mogelijke aanwijzing, want simpel gezegd ik zie het niet.Frederix schreef:Het betreft hier inderdaad 2 takken die naast elkaar lopen. De lichte rand bij de paal van het hek is niet het resultaat van verscherping, maar zonlicht dat langs de paal speelt.Léon Obers schreef: Datgene wat je "op pixelniveau" als webplaatje nog net op de randen van contouren zou kunnen bestempelen als een "dubbele contour" (de paal) heeft meer te maken met de digitale verscherping van het webplaatje, dan het resultaat van de opname zelf. Bedenk daarbij dat de originele opname op film is opgenomen, en het negatief gescant wordt.
Het resultaat wat je hier ziet is het resultaat van beiden. (Hoe goed of slecht is die scanner en scanner software ?)
Zeker een mooie onscherpte. Dat is me bij het bekijken van allerlei opnamen m.b.t. bokeh op het web al eerder opgevallen aangaande die 35mm/2.0. Bij deze opname alleen jammer dat het beestje geen oren heeft (gecropt), wat vervreemdend werkt op een dier als "kat". Dan wordt het zo'n "pluizenbolletje". Da's misschien dan wel weer kat-achtig.Weef schreef: Geschoten met de AF-D 35mm f/2 Dat ding geeft ook een erg mooie onscherpte.