BLURB fotoboek ervaring?

Discussies over fotobewerking en archivering
Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

BLURB fotoboek ervaring?

Bericht door Matthieu » di dec 23 2008 12:32 pm

Beste forumlezers,

Wie heeft ervaring met BLURB ?
Het zijn fotoboeken die on-line gemaakt kunnen worden
op hun website http://www.blurb.com/ is veel te zien
ook preview boeken hier een willekeurig voorbeeld
http://www.blurb.com/books/508453

ik hoor het wel.

Groet Matthieu
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: BLURB fotoboek ervaring?

Bericht door Jolanda » di dec 23 2008 12:42 pm

Hoi Matthieu,

net als jij ben ik benieuwd naar de ervaringen met Blurb, maar ook met Albumprinter. Moet nog wat fotoboeken maken en wil eigenlijk eerst altijd een voorbeeld zien.

Iemand die met Blurb een boek heeft gemaakt en die daarvan wat foto's hier wil neerzetten? Evt. ook van albumprinter?

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » di dec 23 2008 12:51 pm

Jolanda schreef:Hoi Matthieu,

net als jij ben ik benieuwd naar de ervaringen met Blurb, maar ook met Albumprinter. Moet nog wat fotoboeken maken en wil eigenlijk eerst altijd een voorbeeld zien.

Iemand die met Blurb een boek heeft gemaakt en die daarvan wat foto's hier wil neerzetten? Evt. ook van albumprinter?

Jolanda
ik heb je inmiddels een PB gestuurd met info en voorbeelden
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Theo van der Heijden
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Theo van der Heijden » di dec 23 2008 1:07 pm

Mijn ervaringen met Albumprinter - 30 x 30 cm zijn goed.
Software is makkelijk en flexibel genoeg, ook om nog veranderingen aan te kunnen brengen, uiteraard voordat boek is opgestuurd.
Proces gaat volledig automatisch.
Kwaliteit is wat mij betreft prima, papier en uitvoerig is goed, ook de omslag en het inbinden is prima.
What you see is what you get. Als het boek goed op je scherm komt in de preview dan komt het er ook zo uit als eindprodukt.

Albumprinter is overigens een van de grootste fotoboek drukkerijen in Europa, zo niet de grootste. De eigenaar heeft recent een Amerikaanse prijs gewonnenn voor het snelst groeiende bedrijf in de branche. Omzetgroei van meer dan 300% of zoiets. In ieder geval booming business voor de heren, ik dacht uit Eindhoven
Naast de naam Albumprinter gebruiken ze ook de naam Allibelli en vele anderen. Volgens mij komen de boeken van Blokker en Hema uit dezelfde printer rollen.

Nog meer aanbieders op http://www.onlinefotoservices.nl/albums.php

Succes
Theo van der Heijden
Lid NCN
[flickr=http://www.flickr.com/photos/theo_vanderheijden/]

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » di dec 23 2008 3:02 pm

Wel een aardig draadje.
Voor "fotoboeken", vakantie etc, gebruiken wij het Hema concept.
Werkt redelijk tot goed. Kleuren komen overeen met de geplaatste foto's.
Het zijn gewoon leuke bladerboeken geworden.

Blurp heb ik een tijd geleden geprobeerd. Voor meer serieuzer werk
In dit geval om een reportage - inventarisatie met veel beelden weg te zetten.
Helaas.
Zolang je geen Wordtxt / Excelwerk onverkort kunt overzetten vind ik deze vorm van uitgeven knullig en het geld niet waard.
Maar mogelijk loop ik achter.
Ben evenals Matthieu benieuwd naar verdere reactie's en ervaringen.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » di dec 23 2008 6:55 pm

D. Haaksma schreef:Wel een aardig draadje.
Voor "fotoboeken", vakantie etc, gebruiken wij het Hema concept.
Werkt redelijk tot goed. Kleuren komen overeen met de geplaatste foto's.
Het zijn gewoon leuke bladerboeken geworden.

Blurp heb ik een tijd geleden geprobeerd. Voor meer serieuzer werk
In dit geval om een reportage - inventarisatie met veel beelden weg te zetten.
Helaas.
Zolang je geen Wordtxt / Excelwerk onverkort kunt overzetten vind ik deze vorm van uitgeven knullig en het geld niet waard.
Maar mogelijk loop ik achter.
Ben evenals Matthieu benieuwd naar verdere reactie's en ervaringen.
Ik heb juist op de demovideo en tutorials gezien dat word en excel bestanden WEL
direct overgezet kunnen worden in het book. Zelfs "plain text" kun je invoeren en later met blurb een textfont etc gebruiken......

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » di dec 23 2008 10:23 pm

Ik heb goede ervaringen met Blurb. Mooi resultaat, en ondanks dat de boeken uit de VS komen, vlotte levering.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

HH nikon
Forumlid
Forumlid

Bericht door HH nikon » wo dec 24 2008 9:40 pm

Heb onlangs twee boeken laten afdrukken via Blurp en ben zeer tevreden met de resultaten.
We zijn in september 3 weken naar de USA geweest en had daarvan een behoorlijke stapel foto's die ik in een album wilde verwerken.
Zelfs na een redelijk strenge selectie bleven toch nog een dikke 600 "printable" shots over. Dat geeft vervolgens al snel een 250 a 300 benodigde pagina's .....
Daarmee kun je bij geen enkele albumdrukker terecht, behalve Blurp (tot 480 pagina's). De meeste andere printers gaan niet verder dan +/- 100 pagina's (een hele enkele tot 150).
Ik heb eerst een testboekje (56 pagina's, formaat 25x21 liggend, met fotodruk op voor- en achterzijde) gemaakt om een beeld te krijgen van de resultaten.
De software was na even wennen, behoorlijk gebruiksvriendelijk en redelijk flexibel. Het uploaden van het boek ging vlot (+/- 15 minuten) en zonder problemen.
Ik kreeg direkt een opdrachtbevestiging met de mededeling dat het boek over 8 dagen klaar zou zijn, en inderdaad; na 8 dagen stond op de site dat het boek onderweg was met een tracking nummer van UPS.
Ik ging er vanuit dat het boek uit de VS moest komen maar volgens het trackingnummer zou mijn zending al een dag later geleverd worden? Blurp blijkt dus een drukkerij in Nederland te hebben!
UPS heeft vervolgens toch nog drie dagen nodig gehad (telkens stond het op "aflevering vandaag"??) om het boek daadwerkelijk af te leveren.
Het resultaat was nagenoeg perfect. Sommige foto's waren een fractie donkerder dan verwacht (en wat details in schaduwen verloren) maar dat bleek vooral aan mijn monitor instelling te liggen (zo als veel mensen -> iets te licht afgesteld).
Tevreden met de eerste resultaten, heb ik mijn monitor iets bijgesteld (moet toch maar eens een calibratietool kopen) en het uiteindelijke boek samengesteld.
Ditmaal in het grootste formaat; 33x28cm liggend en ook weer met fotodruk op voor- en achterzijde.
Na drie weken werk en 274 pagina's / 620 foto's was het klaar voor uploaden. Dat duurde ditmaal wel iets langer (1 1/2 uur) maar opnieuw zonder problemen.
Na 8 dagen was het boek weer klaar bij Blurp en ditmaal had UPS maar 1 dag nodig om te bezorgen.
Het resultaat was zeer mooi; perfect gedrukt en afgewerkt (ingebonden), gewoon een "echt" boek dat zo de boekenkast in kan.
Sommige mensen dachten dat ik een fotoboek in de VS gekocht had en hadden pas iets in de gaten toen ze opeens mijn vrouw op een foto herkenden :roll:
Ik zal proberen binnenkort wat foto's van de boeken te plaatsen. Maar moet me nog even verdiepen in die foto-hosting sites. Welke is aan te bevelen?
Mvg Hans
No Guts No Glory!

Jolanda
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Jolanda » wo dec 24 2008 10:21 pm

Hans,

namens mij in ieder geval al hartelijk bedankt voor deze uitgebreide reactie. Volgens mij heeft Blurb (met een B aan het eind, maar ik snap dat je op kerstavond meer BlurPPt...) in Eindhoven een dependance/filiaal/drukkerij of iets dergelijks. Dat zou de snelle levering in ieder geval verklaren. Helemaal zeker weten doe ik dat niet, maar er zullen vast forumleden zijn die dit kunnen bevestigen of weerleggen.

Ben dus heel erg benieuwd naar foto's van jouw Blurb-boeken, dus als je er foto's van zou willen maken en willen tonen, dat zou erg fijn zijn. Net als jij denk ik eraan om eerst een proefdruk te laten maken, vooraleer een groter boek op te starten.

Nogmaals hartelijk dank!

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » do dec 25 2008 12:19 am

@HH nikon
Volgens mij kun je zo bij Blurb gaan werken :)
Bedankt

@ Matthieu
Sorry voor de "inbreuk" op je draadje. Maar je vraag kwam mij bijzonder goed uit.
Ik kan aan de slag begrijp ik.
Nogmaals bedankt.

Bladmos

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » do dec 25 2008 7:46 am

D. Haaksma schreef:@HH nikon
Volgens mij kun je zo bij Blurb gaan werken :)
Bedankt

@ Matthieu
Sorry voor de "inbreuk" op je draadje. Maar je vraag kwam mij bijzonder goed uit.
Ik kan aan de slag begrijp ik.
Nogmaals bedankt.

Bladmos
Geen probleem d.Haaksma

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » do dec 25 2008 7:48 am

HH nikon schreef:Heb onlangs twee boeken laten afdrukken via Blurp en ben zeer tevreden met de resultaten.
We zijn in september 3 weken naar de USA geweest en had daarvan een behoorlijke stapel foto's die ik in een album wilde verwerken.
Zelfs na een redelijk strenge selectie bleven toch nog een dikke 600 "printable" shots over. Dat geeft vervolgens al snel een 250 a 300 benodigde pagina's .....
Daarmee kun je bij geen enkele albumdrukker terecht, behalve Blurp (tot 480 pagina's). De meeste andere printers gaan niet verder dan +/- 100 pagina's (een hele enkele tot 150).
Ik heb eerst een testboekje (56 pagina's, formaat 25x21 liggend, met fotodruk op voor- en achterzijde) gemaakt om een beeld te krijgen van de resultaten.
De software was na even wennen, behoorlijk gebruiksvriendelijk en redelijk flexibel. Het uploaden van het boek ging vlot (+/- 15 minuten) en zonder problemen.
Ik kreeg direkt een opdrachtbevestiging met de mededeling dat het boek over 8 dagen klaar zou zijn, en inderdaad; na 8 dagen stond op de site dat het boek onderweg was met een tracking nummer van UPS.
Ik ging er vanuit dat het boek uit de VS moest komen maar volgens het trackingnummer zou mijn zending al een dag later geleverd worden? Blurp blijkt dus een drukkerij in Nederland te hebben!
UPS heeft vervolgens toch nog drie dagen nodig gehad (telkens stond het op "aflevering vandaag"??) om het boek daadwerkelijk af te leveren.
Het resultaat was nagenoeg perfect. Sommige foto's waren een fractie donkerder dan verwacht (en wat details in schaduwen verloren) maar dat bleek vooral aan mijn monitor instelling te liggen (zo als veel mensen -> iets te licht afgesteld).
Tevreden met de eerste resultaten, heb ik mijn monitor iets bijgesteld (moet toch maar eens een calibratietool kopen) en het uiteindelijke boek samengesteld.
Ditmaal in het grootste formaat; 33x28cm liggend en ook weer met fotodruk op voor- en achterzijde.
Na drie weken werk en 274 pagina's / 620 foto's was het klaar voor uploaden. Dat duurde ditmaal wel iets langer (1 1/2 uur) maar opnieuw zonder problemen.
Na 8 dagen was het boek weer klaar bij Blurp en ditmaal had UPS maar 1 dag nodig om te bezorgen.
Het resultaat was zeer mooi; perfect gedrukt en afgewerkt (ingebonden), gewoon een "echt" boek dat zo de boekenkast in kan.
Sommige mensen dachten dat ik een fotoboek in de VS gekocht had en hadden pas iets in de gaten toen ze opeens mijn vrouw op een foto herkenden :roll:
Ik zal proberen binnenkort wat foto's van de boeken te plaatsen. Maar moet me nog even verdiepen in die foto-hosting sites. Welke is aan te bevelen?
Mvg Hans
Bedankt Hans voor je goede en heldere verhaal.
Heb je soms een link naar het boek op de blurb site zodat we een preview kunnen zien ???
Ben erg benieuwd !!!
Helemaal top dat je zo'n boek in de boekenkast hebt staan waarvan iedereen denkt dat je het in de usa gekocht hebt totdat ze je vrouw in het boek ontdekken ! :mrgreen:

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

HH nikon
Forumlid
Forumlid

Bericht door HH nikon » do dec 25 2008 10:54 am

Hier al even een link naar de preview op de site van Blurb http://www.blurb.com/bookstore/invited/ ... fd4e7c5f63 en het testboekje http://www.blurb.com/bookstore/invited/ ... 44113c2581
Ik hoop dat dit zo werkt. Als het goed is kun je dan de 1e 15 pagina's bekijken van de boeken.
Ik zal straks zelf nog even wat detailfoto's maken van de boeken.
Grtz, Hans
No Guts No Glory!

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Matthieu » do dec 25 2008 12:48 pm

HH nikon schreef:Hier al even een link naar de preview op de site van Blurb http://www.blurb.com/bookstore/invited/ ... fd4e7c5f63 en het testboekje http://www.blurb.com/bookstore/invited/ ... 44113c2581
Ik hoop dat dit zo werkt. Als het goed is kun je dan de 1e 15 pagina's bekijken van de boeken.
Ik zal straks zelf nog even wat detailfoto's maken van de boeken.
Grtz, Hans
GE-WEL-DIG !!!

Wat zien ze er mooi uit man !
Mijn complimenten !

komt de kwaliteit van de foto's in de boeken overeen met wat je op je scherm bewerkt hebt ??

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

HH nikon
Forumlid
Forumlid

Bericht door HH nikon » do dec 25 2008 4:27 pm

Matthieu schreef:GE-WEL-DIG !!!

Wat zien ze er mooi uit man !
Mijn complimenten !

komt de kwaliteit van de foto's in de boeken overeen met wat je op je scherm bewerkt hebt ??
Bedankt voor de complimenten :oops: :oops: :oops:

Als ik het boek nu naast mijn monitor bekijk is het resultaat vrijwel identiek wat betreft kleur en helderheidsweergave. De scherpte van de print is uiteindelijk mooier dan op het (22") scherm.
Met name bij enkele crops die op volle pagina zijn afgedrukt was de scherpte in de afdruk boven verwachting (ik had overigens niet de indruk dat er nog wordt "nagescherpt" door Blurb -> gelukkig!).
Ik heb zojuist nog wat foto's gemaakt van de 2 Blurb boeken en die serie op Picasa gezet; http://picasaweb.google.com/HHNikon59/F ... directlink
En een poging om er enkele direkt hier te laten zien;
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Grtz, Hans
No Guts No Glory!

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”