tokina 11-16

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

tokina 11-16

Berichtdoor florist » di dec 23 2008 4:53 pm

Vandaag naar Cameraland gegaan om mezelf eens te verwennen met een Tokina 11-16mm 2.8
Cameraland was de enige winkel die ik kon vinden die dit objectief op voorraad had. Vantevoren even gebeld of ik het kon uittesten in de winkel, en dat kon.

Nou had ik wel hooggespannen verwachtingen over de scherpte van dit objectief, dat volgens veel testen zelfs beter zou presteren als de nikkor 12-24 f4!

Bij het eerste exemplaar had ik al mijn twijvels over de scherpte, bij een paar testfoto's maar volgens de verkoper kwam dit door beweging (bij 1/500 seconde :shock: ).
Toch maar gevraagd of ik een ander exemplaar kon proberen, en dat kon ook (terwijl het erg druk was in de winkel).

Toen maar een 3-tal testfoto's gemaakt in de winkel, met 3 verschillende objectieven, je moet toch wat. Dat vervolgens bekeken en de tokina maar laten liggen... misschien dat er wel scherpe exemplaren zijn, maar deze waren dat zeker niet *helaas*.
Fotos zijn 100% crop, met iso 1000 (je moet wat zonder licht :oops: ) scherpgesteld op de middelste doos

De 1e foto met de tokina 11-16mm op 16mm f2.8, 1/160;
Afbeelding

De 2e foto met mijn tamron 17-55mm op 17mm f2.8, 1/160;
Afbeelding

En de 3e foto met de nikkor 12-24mm op 16mm f4, 1/100;
Afbeelding


Ik weet dat andere forumleden wel de 11-16 hebben, wat zijn jullie ervaringen?
Ik begreep van Tokina dat er nog voor t nieuwe jaar een nieuwe lading aankomt uit Japan, misschien dat ik dan bij FK nog eens ga stoeien met de nieuwe lading...
florist



Onderwerp:

Re: tokina 11-16

Berichtdoor mikemix » di dec 23 2008 5:01 pm

Eerste is teleurstellend. Kan een "fout" model zijn.
De Nikon komt er prettig af wat betreft kleur reproductie.
mikemix



Onderwerp:

Re: tokina 11-16

Berichtdoor Marco » di dec 23 2008 5:06 pm

Jij hebt vast de ervaringen van Antoinette niet gelezen ?
zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/forum/viewtopic.php?f=37&t=13402&hilit=tokina
Marco



Onderwerp:

Re: tokina 11-16

Berichtdoor florist » di dec 23 2008 5:22 pm

@mike, dat hoop ik dan maar voor Tokina, hoewel het exemplaar die ik als eerste geteste heb zeker niet beter was. Ik heb niet naar serienummers gekeken, dus wellicht zijn ze allebei maandagochtend gemaakt....

@marco, gelukkig wel, vandaar dat ik (het liefst meerdere) objectieven wou testen. Vandaar dat ik bij Cameraland was (10 stuks op voorraad).
Normaliter koop ik het bij FK. Die hadden niets op voorraad, en door dat verhaal van Antoinette had ik geen zin om zoiets online te bestellen en dan te maken krijgen met allemaal gezeur over retourneren enzo.
Maar aan de andere kant zijn er best veel lovende testen op internet... dan denk je toch dat een maandagochtend-objectief maar zelden voorkomt. :(
florist



Onderwerp:

Re: tokina 11-16

Berichtdoor PeterG » di dec 23 2008 5:23 pm

Kan het niet zo zijn dat je camera gewoon niet WIL scherpstellen op het gekozen onderwerp? :lol:

Peter
Gebruikersavatar
PeterG

Forumlid
Berichten: 1007


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: tokina 11-16

Berichtdoor GSAndré » di dec 23 2008 5:27 pm

Goed dat je hem heb getest !!! Zal het voortaan ook maar doen :oops:
GSAndré



Onderwerp:

Re: tokina 11-16

Berichtdoor florist » di dec 23 2008 5:29 pm

Peter, er lagen alleen nog maar canon dozen.. de nikon-artikelen waren als eerste verkocht natuurlijk :)
florist



Onderwerp:

Re: tokina 11-16

Berichtdoor fremitus » di dec 23 2008 8:10 pm

florist schreef:Toen maar een 3-tal testfoto's gemaakt in de winkel, met 3 verschillende objectieven, je moet toch wat. Dat vervolgens bekeken en de tokina maar laten liggen... misschien dat er wel scherpe exemplaren zijn, maar deze waren dat zeker niet *helaas*.

Mag ik vragen hoe je de objectieven test in de winkel? Ik neem aan dat je de shots niet even op een voorhanden zijnd pc-scherm mag zien.
Beoordeel je het op het schermpje van je camera ?
Ik orienteer me ook op een groothoek tot 17mm maar ben erg huiverig van al deze verhalen. Het is toch geen kroketje wat je koopt en als het niet smaakt, in de bak dumpt.
fremitus



Onderwerp:

Re: tokina 11-16

Berichtdoor Franklin » di dec 23 2008 8:16 pm

Ik heb dit jaar ook een Tokina 11 - 16 bij KE aangeschaft. Na 3 dagen terug gebracht omdat hij geen enkele scherpe foto wilde opleveren met mijn D80.
Ik denk dat de 11 - 16 gewoon niet kán presteren op de Nikon camera's.
Voor hetzelfde geld heb ik toen maar een gebruikte Nikkor 12 - 24 aangeschaft die zeer goed presteert.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1
Gebruikersavatar
Franklin

Clublid
Berichten: 1101


Locatie: Alphen aan den rijn
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: tokina 11-16

Berichtdoor florist » di dec 23 2008 9:00 pm

fremitus,
ze hadden daar gelukkig wel grote schermen bij de pc's staan waar ik even mijn geheugenkaartje in kon hangen.
Maar bovenstaande verschillen zijn ook al duidelijk te zien op je camerscherm hoor!
florist



Onderwerp:

Re: tokina 11-16

Berichtdoor pbreev » di dec 23 2008 10:17 pm

Zegt natuurlijk niet alles.... Foto's uit de hand geschoten? Op z'n minst een variabele die je niet echt in de hand hebt (figuurlijk gesproken juist wel .. :-)). Tenslotte maar één foto van elk objectief of heb je de beste genomen uit verschillende fotos?

Groet Patrick
pbreev



Onderwerp:

Re: tokina 11-16

Berichtdoor florist » wo dec 24 2008 8:05 am

@pbreev

Tuurlijk is het geen verantwoorde test, en ja, ik heb ze uit de hand geschoten, maar het was voor mij duidelijk genoeg.
Het was onmogelijk voor mij om het op dat moment anders te testen in een drukke winkel.

Ik vind het zowiezo vaak moeilijk om een objectief goed te testen in een winkel (kunstlicht, veel mensen, enzovoort).

Heb met de tokina meerdere opnamen gemaakt, waarvan dit de beste was, bij de tamron en de nikkor had ik aan een foto genoeg.
florist



Onderwerp:

Re: tokina 11-16

Berichtdoor Jos » za dec 27 2008 7:18 am

Mmmm, dit lijkt het verhaal van Antoinette te bevestigen. Goed dat je plaatjes die je met andere objectieven hebt gemaakt ernaast hebt gezet. Die Tamron is inderdaad scherp. Jammer van de Tokina. Ik had mijn 12-12 bijna willen inruilen, maar geloof nu dat ik dat toch maar niet doe.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: tokina 11-16

Berichtdoor selcuk » za dec 27 2008 1:42 pm

Tjonge tjonge, 2 a 3 personen die een verkeerd afgesteld objectief hebben gehad en iedereen begint een hetze tegen deze objectief...

Ik heb deze objectief ook en heb geen klachten van onscherpte.

voorbeeld 1 polafilter cpl-II D-80 iso 200 f-6.3

Afbeelding

2 ong 100 procent crop hoek

Afbeelding

3 ong 100 procent crop midden

Afbeelding

zie verdere voorbeelden in;

viewtopic.php?f=34&t=11359&hilit=+selcuk

Afbeelding
Gebruikersavatar
selcuk

Clublid
Berichten: 693


Locatie: Zaltbommel
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: tokina 11-16

Berichtdoor Rozemarijn » za dec 27 2008 2:05 pm

Ik ervaar ook geen scherpte problemen met mijn Tokina 11-16mm, zelf ben ik er heel erg blij mee. Voor de zekerheid had ik hem wel uitgebreid getest de eerste week dat ik hem had. Dat heb ik ook met mijn Sigma 30mm gedaan, die staan er ook voor bekend dat er slechte tussen zitten, maar wanneer je een goed exemplaar hebt dan heb je top objectief.
Rozemarijn




Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten