Vraag voor D70s gebruikers

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Vraag voor D70s gebruikers

Berichtdoor marc621 » ma mar 06 2006 5:32 pm

Even een vraag voordat ik besluit (weer) mijn D70s in reparatie te doen. Ik heb de laatste tijd last van algehele onscherpte in de stand oneindig. Resultaten zijn erg wollig. Nu heb ik het vermoeden dat mijn lens sowieso een fout maakt en wel hierom. Als mijn lens (DX) scherp stelt op oneindig, blijft er als je hetzelfde zou doen in de manuele stand een klein stukje over. Met andere woorden, in de manuele stand kun je net iets verder naar oneindig doordraaien dan AF doet. Is dit een uniek euvel bij mijn camera, of hebben jullie lenzen dat ook? Ik zou het heel erg op prijs stellen als mede D70s-bezitters dat ff voor me uit zouden zoeken.

Alvast heel erg bedankt.

Marc
marc621



Onderwerp:

Berichtdoor Equis25 » ma mar 06 2006 5:43 pm

Als je een andere lens zou kunnen lenen, zou je eerst kunnen proberen te testen of het de camera is of de lens. Het is niet duidelijk welk type/model lens een probleem heeft...
Equis25



Onderwerp:

Berichtdoor marc621 » ma mar 06 2006 11:12 pm

Equis25 schreef:Als je een andere lens zou kunnen lenen, zou je eerst kunnen proberen te testen of het de camera is of de lens. Het is niet duidelijk welk type/model lens een probleem heeft...


Excuses voor de onvolledigheid. Het gaat hier om de werking van een AF-S Nikkor 18-70mm 1:3.5-4.5G DX. Kijk anders even op deze pagina: http://www.xs4all.nl/~bercht/

Muziekgebouw en Hoofddorp zijn wat mij betreft klinkende voorbeelden van goede scherpte. De Spaarnwoude foto's echter zijn iig aan de horizon zo onscherp terwijl ie op oneindig stond. Zowel AF als manueel gedaan. Sluitertijd was in beide gevallen snel genoeg.
marc621



Onderwerp:

scherp

Berichtdoor roel » di mar 07 2006 12:15 am

Mooie foto's trouwens, maar die Spaarnwoude foto's: er zit een hoop lucht tussen jouw camera en het punt dat je scherp wilt hebben. Het kan zijn dat er een hoop luchtdeeltjes e.d. in de lucht rondhangen, waardoor de foto niet scherp te krijgen is. Ã’f was de lucht toen ragscherp? Bij de andere foto's was de afstand kleiner.
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » di mar 07 2006 1:41 am

Dag Marc,

Goede vragen. Ik ben het met je eens dat de foto's van Spaarnwoude ook wat vreemd zijn. Dichtbij is het nog wel goed scherp en op een grote afstand niet.

Mijn vraag: Was de foto in de manuele stand scherper? Ik maak op dat het niet zoveel beter is.

Goed nu het niet verder draaien in de AF stand als je op oneindig focusseert, t.o.v. de situatie dat je met de hand focusseert. Goede vraag om ook aan andere te vragen of dit ook bij hun objectief zo is.

Gesteld dat anderen met een D70 en DX18-70 dit ook hebben. Misschien (want ik weet het ook niet zeker) heeft het dan te maken met de zgn. hyperfocale afstand. Bij een ingesteld diafragma is dat de afstand waarbij oneindig nog net binnen het scherpte gebied valt. Zie ook voetnoot met link.

Maar goed dat de foto's bij AF niet scherp zijn is hiermee dus niet verklaard. Op het forum lees ik ook wel eens wat over "focussing issues" en de D70.

Tot slot ik vond de foto's heel erg mooi en inspirerend. Klasse.


Amadeus Gould

Voetnoot Hyperfocale afstand
Zie onderstaande oude Nikkor (een detail van de foto elders op dit forum).

Afbeelding Photo: ©EAD2000

Je ziet daar een aantal gekleurde streepjes staan aan weerszijde van een zwarte streep.
De zwarte streep geeft de ingestelde afstand aan.
De gekleurde streepjes geven het scherpte diepte gebied aan bij een bepaald diafragma (bij diafragma 16 zijn de streepjes het verst van elkaar).
Als je dus zoveel mogelijk dichtbij als veraf(oneindig) scherp wilt hebben en je hebt het diafragma op 11 ingesteld, zou je moeten focusseren op 10 meter. Je hebt dan een scherpe foto vanaf ruwweg net iets minder dan 5 meter tot oneindig.

Nieuwere lenzen hebben een dergelijke schaal verdeling vaak niet op de lens staan.

Link met meer info en tabel
Amadeus Gould



Onderwerp:

Re: scherp

Berichtdoor marc621 » di mar 07 2006 2:37 am

rgroe schreef:Mooie foto's trouwens, maar die Spaarnwoude foto's: er zit een hoop lucht tussen jouw camera en het punt dat je scherp wilt hebben. Het kan zijn dat er een hoop luchtdeeltjes e.d. in de lucht rondhangen, waardoor de foto niet scherp te krijgen is. Ã’f was de lucht toen ragscherp? Bij de andere foto's was de afstand kleiner.


Dank je. De lucht was enorm schoon, dus dat kan het haast niet geweest zijn. Maar dank voor het meedenken.
marc621



Onderwerp:

Berichtdoor marc621 » di mar 07 2006 2:42 am

Amadeus Gould schreef:Dag Marc,

Goede vragen. Ik ben het met je eens dat de foto's van Spaarnwoude ook wat vreemd zijn. Dichtbij is het nog wel goed scherp en op een grote afstand niet.......


Ook jij dank allereerst voor het compliment.

Geen op te merken verschil tussen manueel en AF. Inderdaad. Ik had voldoende diafragma, ik mag toch aannemen dat Nikon 'm wel zo heeft geprogrammeerd dat je bij hoge diafragmagetallen bijv. van 3 meter tot oneindig scherp moet zijn. Ik zal dat eens in de gebruiksaanwijzing naslaan. Ook zal ik morgen lezen over de focussing issues. Dat was een woord waar ik nog was opgekomen in de zoekfunctie. Dank voor het meedenken, en ik houd me aanbevolen voor ervaringen van mensen met dezelfde lens of hoe dan ook.

Marc
marc621



Onderwerp:

Berichtdoor Equis25 » di mar 07 2006 3:14 am

[quote="marc621"][quote="Equis25"]Als je een andere lens zou kunnen lenen, zou je eerst kunnen proberen te testen of het de camera is of de lens. Het is niet duidelijk welk type/model lens een probleem heeft...[/quote]

Excuses voor de onvolledigheid. Het gaat hier om de werking van een AF-S Nikkor 18-70mm 1:3.5-4.5G DX. Kijk anders even op deze pagina: [url]http://www.xs4all.nl/~bercht/[/url]

Muziekgebouw en Hoofddorp zijn wat mij betreft klinkende voorbeelden van goede scherpte. De Spaarnwoude foto's echter zijn iig aan de horizon zo onscherp terwijl ie op oneindig stond. Zowel AF als manueel gedaan. <Sluitertijd was in beide gevallen snel genoeg.[/quote]

Hi Marc,

Zo als jij heb ik ook een zelfde lens/camera combinatie. Toen ik thuis kwam bekeek ik diverse fotos waar een dergelijk probleem mee was. Het is inderdaad voorgekomen met diverse fotos dat ik het "Spaarnwoude effect" had omdat ik niet de juiste "hyperfocale afstand" had ingesteld. Het was dus niet de lens noch de camera...

Wat je zou kunnen helpen hier bij is een website: www.dofmaster.com. Dit heeft een gratis programma voor je computer of voor een PDA met alle info om het "Spaarnwoude effect" te voorkomen. Ik gebruik dat op
mijn TREO.

Mijn complimenten met jouw fotos!

<Ik ben in Badhoevedorp opgegroeid, dus ik kan me de omgeving nog een klein beetje herinneren... Woon echter sinds 1976 in de USA>


Rgds,
Equis25



Onderwerp:

Berichtdoor Jos » di mar 07 2006 6:25 am

Ik zie geen afwijkingen op de foto's van Spaarnwoude. Ze zien er prima uit. OP langere afstand krijg je altijd iets onscherpte, vanwege het feit dat er veel lucht tussen zit. Mijn landschappelijke foto's zijn echt niet beter/scherper.

Jos
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor marc621 » di mar 07 2006 10:53 am

Equis25 schreef:Zo als jij heb ik ook een zelfde lens/camera combinatie. Toen ik thuis kwam bekeek ik diverse fotos waar een dergelijk probleem mee was. Het is inderdaad voorgekomen met diverse fotos dat ik het "Spaarnwoude effect" had omdat ik niet de juiste "hyperfocale afstand" had ingesteld. Het was dus niet de lens noch de camera...


Dat is wellicht de reden waarom ie niet helemaal doordraait naar volledig oneindig (en dus een klein stukje overlaat). Omdat ie gezien het diafragma ruimte over heeft voor scherptediepte. Waarom heb ik daar nog niet eerder aangedacht. Jullie reacties hebben mij iig aangezet tot deze gedachte. Neemt niet weg dat ik over wat helemaal in de achtergrond ligt niet geheel tevreden ben, maar daar zal ik dus wellicht aan moeten wennen. Note: de Spaarnwoude foto's waren nl. niet alleen daar maar ook elders niet goed scherp, ik heb die foto's dus enorm moeten oppeppen. Ik ga doortesten, dank allemaal.
marc621




Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten