Vuurwerk Fotografie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Re: Vuurwerk Fotografie

Berichtdoor Johan » ma dec 29 2008 10:39 pm

ALE schreef:Nee dat kan niet in dit geval omdat ik gebruik maak van de B(ulb) stand. Je camera wordt bewogen zodra je de lens moet sluiten

Ah, clear :)

ALE schreef:Jij gebruikt andere diafragma's in je voorbeeld, max f/8. Het idee is niet over te belichten wat 9 van de 10 keer het geval is. Natuurlijk is 5 seconden niet 100% een gegeven echter langer is "vragen om problemen"

Ja, dat scheelt. Ik zit inderdaad wat lager, maar het is ook heel erg afhankelijk van het soort vuurwerk. Verwacht dat het niet zo fel is als met het vuurwerkfestival..

ALE schreef:Zie pagina 45 van je handleiding, ook jouw D50 is zo geavanceerd en kan gewoon op Bulb stand worden gezet. Ik gebruik deze stand om 1) niet te laat te zijn, 2) het mooiste vuurwerk wordt vastgelegd vanuit de ontbranding totdat het uit elkaar spat en 3) je de mogelijkheid te geven om de sluitertijd te bepalen (tellen)

Ik heb me nooit zo verdiept in de bulb mogelijkheid, mede omdat de manier zoals ik die gebruik prima werkt:

Afbeelding
Nikon D600 + MB-D14 Grip | Tokina AT-X 124 AF Pro DX 12-24mm f/4 | Nikon AF-S 24-70mm f/2.8G ED | Nikkor AF-S 70-200mm f/2.8G IF-ED VR | Nikon SB-600 | Peleng 8mm f/3.5
Gebruikersavatar
Johan

Forumlid
Berichten: 283


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vuurwerk Fotografie

Berichtdoor de_Jezus » ma dec 29 2008 11:33 pm

Ale,

Dank voor je heldere adviezen :mryellow:

Het zou nu bijna niet meer mis kunnen gaan.

De foto's zullen op het forum worden gepost.

Groeten,

Yizu
"You miss 100% of the shots you don't take." By Wayne Gretzky
Gebruikersavatar
de_Jezus

Forumlid
Berichten: 603


Locatie: Paramaribo
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vuurwerk Fotografie

Berichtdoor RoelfM » ma dec 29 2008 11:41 pm

Bedankt ALE, fijn dat je, je kennis zo deelt!
RoelfM



Onderwerp:

Re: Vuurwerk Fotografie

Berichtdoor remoss » ma dec 29 2008 11:45 pm

Goeie tips Arthur


AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
remoss

Forumlid
Berichten: 3747


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vuurwerk Fotografie

Berichtdoor Dennis71 » di dec 30 2008 12:03 am

Handig Arthur. Bedankt voor je heldere uitleg, wederom :)
Dennis71



Onderwerp:

Re: Vuurwerk Fotografie

Berichtdoor Gino » di dec 30 2008 7:55 am

Nog een tip voor diegene die in de gelegenheid zijn.
Als je echt mooi professioneel vuurwerk wil zien moet je op linkeroever aan de Schelde bij Antwerpen gaan staan.
Zorg dat je er rond 23.45uur zeker bent want het kan er druk zijn en je moet een mooi plekkie scoren natuurlijk.
Vuurwerk start stipt om 0.00uur en duurt ongeveer 20 minuten.
Daar heb ik vorig jaar ook mijn vuurwerk foto's gemaakt.
Zie link viewtopic.php?f=34&t=6872

Arthur, als ik zo vrij mag zijn om de instellingen hier ook te vermelden die ik gebruikt heb.
Instellingen die ik gebruikt heb waren:

Camera op "M" met diafragma op 8, sluitertijd op BULB en afdrukken middels de MC-36 draadontspanner, AF uitgezet en handmatig op oneindig scherpgesteld.
Ik had men WB op bewolkt staan.

Je wacht dus tot er een mooie pijl de lucht ingaat.
Druk af en houd de knop net zolang vast tot er naar wens één of meerdere pijlen geweest zijn en laat de knop weer los.
Je kan best niet teveel pijlen in één beeld vast willen leggen want anders krijg je teveel rook op je foto en dat is ook niet mooi.

Succes..............

Groeten, Gino :D

PS: viel niet mee om men draadje van vorig jaar terug te vinden, nieuwe zoekfuntie gaf geen soelaas :evil: :evil: :evil:
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/
Gebruikersavatar
Gino

Forumlid
Berichten: 3154


Locatie: Chapelle le Pont
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vuurwerk Fotografie

Berichtdoor jettiny » di dec 30 2008 11:06 am

Bedankt Ale voor je uitgebreide uitleg.
Het is zeer nuttig.
Ik ga jou optie zeer zeker uitproberen dit jaar.
Afgelopen vakantie heb ik het genoegen gehad om in het Franse Annecy vuurwerk/lasershow met geluid en lichteffecten te zien.
Heel bijzonder vuurwerk dat 1 uur en twintig minuten heeft geduurd.
Ik heb toen de instellingen gebruikt die ik op internet had gevonden.
Dat was, alles wat jij hebt neergezet maar dan F16, sluitertijd 3 tot 5 sec.,WB op Automatisch, en VR uit.
Was zeker niet slecht te noemen, maar ik ben zeer benieuwd naar jou advies.

Verder zou ik nog mee willen geven dat ik vond dat er vorig jaar ontzettend veel rommel uit de lucht viel.
Stokken en parachutes, vuur en papierresten.
Misschien toch een handdoek/wollen doek over je camera hangen na helemaal ingesteld te zijn.
Kan je dure materiaal ook niet naar de verdommenis gaan. :(

Veel plezier iedereen, een goede en fotorijke jaarwisseling toegewenst !! :lol:

vr gr
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vuurwerk Fotografie

Berichtdoor André » di dec 30 2008 11:29 am

- Auto Focus gaat ook op manueel, focus je lens op oneindig of de hyperfocale afstand op f/5,6 plaatsen. Deze verdraai je niet meer

Misschien heel dom van me, maar deze regel snap ik niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet) kun je dit even uitleggen Ale ????
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Gebruikersavatar
André

Forumlid
Berichten: 2603


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vuurwerk Fotografie

Berichtdoor reebruine ogen » di dec 30 2008 12:22 pm

allemaal succes met het "schieten van vuurwerkplaten" en vergeet niet eerst je familie/vrienden/buren ook een goed 2009 toe te wensen!!!
:wink:
leer zien wat er wel goed is

en vooral:GENIET
Marielle
Gebruikersavatar
reebruine ogen

Forumlid
Berichten: 750


Locatie: Goirle
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vuurwerk Fotografie

Berichtdoor Patrick » di dec 30 2008 2:57 pm

flippie17 schreef:
- Auto Focus gaat ook op manueel, focus je lens op oneindig of de hyperfocale afstand op f/5,6 plaatsen. Deze verdraai je niet meer

Misschien heel dom van me, maar deze regel snap ik niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet) kun je dit even uitleggen Ale ????

Iets niet weten kan niet dom zijn. Het is alleen iets wat eenvoudig te vinden is. Ga ik niet doen, want ik weet het wel, en zal het even in eigen woorden zeggen:

De hyperfocale afstand is de afstand waarop je kan scherpstellen, en dan toch nog oneindig ook nog scherp hebt. Zoals je weet ligt een deel van de scherpte voor, en een deel van de scherpte achter je scherpstelafstand. Door nu een afstand te kiezen die voor oneindig ligt kan je bij gelijkblijvend diafragma meer scherp krijgen.

Dat zou het moeten zijn. Ik hoop dat ik het inderdaad goed uitgelegd heb, want anders ga ik wel behoorlijk nat hier natuurlijk! :mryellow:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26849


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vuurwerk Fotografie

Berichtdoor Roelof » di dec 30 2008 3:34 pm

flippie17 schreef:
- Auto Focus gaat ook op manueel, focus je lens op oneindig of de hyperfocale afstand op f/5,6 plaatsen. Deze verdraai je niet meer

Misschien heel dom van me, maar deze regel snap ik niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet) kun je dit even uitleggen Ale ????

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperfocale_afstand
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vuurwerk Fotografie

Berichtdoor GdP » di dec 30 2008 3:56 pm

Het is erg leuk om de ervaringen van anderen over ‘Vuurwerkfotografie’ te lezen. Mijn ervaringen zijn die nog met de analoge fotografie, maar evengoed bruikbaar voor de digitale fotografie.
Ik ga in mijn getallen uit van een film en/of camera-instelling van ISO 100 / 21 DIN.

Afhankelijk van de afstand stel ik het diafragma in op 11-16 voor op de korte afstand.
Naargelang de afstand groter wordt zet ik het objectief verder open tot zelfs 5,6

Nadat een aantal vuurpijlen binnen het door mij ingestelde beeldveld zijn opgestegen vergrendel ik de camera op het statief.

De duur van de sluiteropening liet ik alleen bepalen door het aantal, de kracht en de grootte van de vuurpijlen. Bij meer dan twee of drie bestaat het gevaar voor een verwarrende hoeveelheid lichtstrepen en uiteindelijk overbelichting.

Sterke lichtbronnen die zich op een vaste plaats bevinden, zouden bij langere belichtingsduur overstraald worden: bedek daarom tussen het opstijgen van de vuurpijlen in, het objectief af met een donker voorwerp. Dat geldt trouwen voor elke langere pauze, zelfs zonder felle lichtbronnen, omdat anders de hemel te licht wordt.

Wanneer het objectief is afgedekt, is het ook mogelijk, binnen dezelfde opname de camera horizontaal te verdraaien. Dan lijkt het net of er van meerdere plaatsen vuurpijlen zijn afgeschoten.

Zoals eerder geschreven laat ik de sluitertijd alleen afhangen van het aantal vuurpijlen, e.d. en zorg ik er voor dat bij een pauze het objectief is afgedekt. Is er sprake van onder- of over-belichting, dan verander ik dus alleen de stand van het diafragma. Analoog kwam je daar dus pas achter na het ontwikkelen van de film.
GdP



Onderwerp:

Re: Vuurwerk Fotografie

Berichtdoor ALE » di dec 30 2008 10:19 pm

flippie17 schreef:
- Auto Focus gaat ook op manueel, focus je lens op oneindig of de hyperfocale afstand op f/5,6 plaatsen. Deze verdraai je niet meer

Misschien heel dom van me, maar deze regel snap ik niet helemaal (of eigenlijk helemaal niet) kun je dit even uitleggen Ale ????


Perfecte antwoorden zijn gegeven door Patrick & Roelof. Hoop dat het duidelijk is. Én ik ben het 100% met Patrick eens, domme vragen bestaan niet, het is pas dom als je de vraag niet stelt !
Suc6,


ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters
Gebruikersavatar
ALE

Clublid
Berichten: 6606


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vuurwerk Fotografie

Berichtdoor Werner » di dec 30 2008 10:57 pm

reebruine ogen schreef:allemaal succes met het "schieten van vuurwerkplaten" en vergeet niet eerst je familie/vrienden/buren ook een goed 2009 toe te wensen!!!
:wink:


Sluit me hier helemaal bij aan op één ding na, het "vuurwerkplaten schieten", dit gaat helaas aan me voorbij, alles wordt georganiseerd.... :oops: Hoop wel mooie foto's te mogen begroeten in het nieuwe jaar......
Gebruikersavatar
Werner

Forumlid
Berichten: 1755


Locatie: tilburg
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vuurwerk Fotografie

Berichtdoor EelcoD7100 » wo dec 31 2008 9:17 am

Marco Handgraaf schreef:Belangrijker, beter weer dan vorig jaar. In het westen van het land kon je geen hand voor ogen zien......


't gaat dus naar alle waarschijnlijkeid wéér niet lukken....:evil: :evil: :roll: :roll:

http://www.nu.nl/algemeen/1892145/mist- ... eling.html

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp
Gebruikersavatar
EelcoD7100

Forumlid
Berichten: 5028


Locatie: Dronten
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten