Flitsen op 2e gordijn.

Discussies over flitsers
Klikoo

Flitsen op 2e gordijn.

Bericht door Klikoo » do jan 08 2009 10:36 pm

Hoi,
Ik ben me nu een tijdje aan het bezighouden met flitsen. Heb ik nog niet echt veel gedaan, wel hier veel over gelezen. Is me een en ander duidelijk. Nu probeer ik dus binnen te flitsen wat wel goed gaat, maar vind de foto's wat zoals ik het noem: pff (platte flitsfoto). Is een SB600 op een D80. Zet hem op manual, 1/25 seconde op 2.8 en het achterste rolgordijn (Rear), ISO 500. Flitser zelf op TTL en -0.7. Met dat achterste gordijn snap ik iets niet. Ik merk dat hij 2x flitst, met opengaan en het weer dichtgaan. Dit zie je ook goed met echt trage sluiter. Ik dacht juist met "Rear" dat hij alleen vlak voor het dichtgaan moet flitsen, zodat de interieurverlichting meer invloed heeft. Ik vind dat de interieurverlichting pas met een veel langere sluitertijd invoed heeft en dan gaat natuurlijk het beeld vegen. Nu had Ale rond 22-10-2007 hier een interessant stukkie over gepost. Die bijgevoegde foto waar het daar over ging ziet er best wel goed uit met die sfeerverlichting. De mijne vind ik te flets, echt "flitsachtig" Klopt het dan ook dat er 2x geflitst wordt met "Rear"?? Ik dacht alleen dan op het achterste gordijn. (Stand "Slow" heb je alleen maar in P en A). Weet iemand of dit dan klopt met die "Rear"stand? Ik kan het dan ook niet echt rijmen met de rechtse foto in de D80 gebruiksaanwijzing blz 42 en linkse foto SD600 gebruiksaanwijzing blz 47. :shock:

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Flitsen op 2e gordijn.

Bericht door Maud » do jan 08 2009 10:48 pm

Met de zoekknop kan je dit terugvinden..

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... it=flitsen

Succes met proberen!

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do jan 08 2009 10:49 pm

Het enige verschil dat je ziet tussen achterste gordijn (rear) en voorste gordijn (slow-sync) is als er beweging is. Bij voorste gordijn lijkt een auto bijvoorbeeld icm een lange sluitertijd achteruit te rijden (eerst de flits dan de belichting). Bij rear is het precies andersom. Dus als je flitst met mensen in een huis of in een kroeg maakt het niets uit.

Om de omgeving (bijv. een woonkamer) goed te belichten moet je sluitertijd langer en je ISO hoger. Dus bijv ISO 800-1600 en f/2,8 bij 1/15e. Deze belichting zorgt er dan voor dat je woonkamer sfeer toont. De flits zorg voor de scherpe portretten. Hoe sneller de sluitertijd of hoe lager de ISO hoe donkerder je achtergrond en dus hoe platter de foto door de flits wordt.

En ja het klopt dat je flits 2 keer flitst bij rear.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » do jan 08 2009 10:53 pm

M.Oorthuis schreef: Om de omgeving (bijv. een woonkamer) goed te belichten moet je sluitertijd langer en je ISO hoger. Dus bijv ISO 800-1600 en f/2,8 bij 1/15e. Deze belichting zorgt er dan voor dat je woonkamer sfeer toont. De flits zorg voor de scherpe portretten. Hoe sneller de sluitertijd of hoe lager de ISO hoe donkerder je achtergrond en dus hoe platter de foto door de flits wordt.
En dat nog steeds uit de losse hand?
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do jan 08 2009 11:03 pm

Maud schreef:
M.Oorthuis schreef: Om de omgeving (bijv. een woonkamer) goed te belichten moet je sluitertijd langer en je ISO hoger. Dus bijv ISO 800-1600 en f/2,8 bij 1/15e. Deze belichting zorgt er dan voor dat je woonkamer sfeer toont. De flits zorg voor de scherpe portretten. Hoe sneller de sluitertijd of hoe lager de ISO hoe donkerder je achtergrond en dus hoe platter de foto door de flits wordt.
Ja want de flitser bevriest je personen die flitst ;)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » do jan 08 2009 11:04 pm

M.Oorthuis schreef:
Maud schreef:
Ja want de flitser bevriest je personen die flitst ;)
Ik blijf flitsen zo moeilijk vinden.. Moet ik echt zo vaak doen!
Ga weekend weer proberen..

Klikoo

Bericht door Klikoo » do jan 08 2009 11:30 pm

@ Maud,
Ja, deze had ik ook gezien met die foto's en gordijnuitleg. Daarom begreep ik niet waarom de lichten bij de stand "Rear" achter de auto zijn als ik merk dat hij 2x flitst in die stand. Op de 1e flits wordt dan toch de auto belicht (dus zichtbaar), flits uit dan alleen autolichten zichtbaar, dan de 2e flits, auto zelf weer zichtbaar. En dit snap ik dan niet. Ik dacht toch altijd dat het zo was volgens die uitleg in die post. Voorste gordijn: flits: auto zelf zichtbaar, flits uit: auto zelf niet meer zichtbaar, wel de vertrekkende achterlichten. Ziet eruit als lampen voor de auto. Achterste gordijn: auto zelf niet zichtbaar, wel de lichten. flits: auto zelf wordt zichtbaar. Ziet eruit als lampen achter de auto. Dit verschijnsel wat hierbij optreedt snap ik op zich wel. Maar wat zijn dan de exakte verschillen ten op zichte van de sluiterposities tussen normaal "plat flitsen", "Slow"en "Rear". Want je kunt kiezen uit deze 3 mogelijkheden in stand A en P. (Rode ogen effen niet meegeteld). Uit het antwoord van M. Oorthuis maak ik op dat "Slow" het voorste gordijn is. Wat is het gewone "platte flitsen dan? Kan dit dan een timing zijn tussen een bepaalde positie zijn van 1e en 2e gordijn tegelijk? En waarom moet hij dan 2x flitsen met de Rear stand? Wat M. Oorthuis verteld met de ISO en die 1/15e begrijp ik helemaal, maar wordt dat dan niet wazig? Want in de tijd dat de flits niet aan is en sluiter open staat, ziet de camera toch wel iets met die ISO waarde? En dat veegt dan toch? Ik ga in ieder geval komende tijd eens flink aan het klakken met de flits.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr jan 09 2009 4:06 am

1e flits wordt niet gebruikt voor de opname. Dat is een "meetflits" om te bepalen hoeveel licht de flitser moet geven bij de eigenlijke opname. De eigenlijke opname kan dan gesynchroniseerd zijn op het eerste of 2e gordijn met alle mogelijke uitwerking ten aanzien van beweging die wordt vastgelegd door het aanwezige (kunst)licht, met "bevriezing van de beweging aan het eind of aan het begin van die beweging door de flits.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr jan 09 2009 10:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » vr jan 09 2009 7:35 am

Pagina 41 RTFM:

SLOW: flitsen met lange sluitertijd
Sluitertijd wordt automatisch verlengd om de achtergrondverlichting goed te benutten bij nachtopnamen
of bij weinig licht. Gebruik dit om achtergrondverlichting toe te passen in portretten.
REAR: synchronisatie met tweede gordijn
De flitser wordt ontstoken vlak voordat de sluiter dichtgaat (zie opmerking op de volgende pagina). Als dit
pictogram niet wordt weergegeven, flitst de flitser direct na het open gaan van de sluiter.

En voor de clubleden:
Zaterdag 21 maart 2009 - 13:00 tot 17:00 uur - Utrecht
Pieter van Leeuwen, ons wel bekend van demonstraties bij Nikon Solutions en twee eerdere workshops over flitsfotografie en het Nikon Creative Lighting systeem, zal na een doe-workshop begeleiden met flitsfotografie als thema. Neem dus je flitser(s) mee! Na een kort inleiding en uitleg van Pieter krijgen we opdrachten die je in en om het gebouw kunt uitvoeren. Aan het eind van de middag bespreken we een aantal creaties.

benikon

Bericht door benikon » vr jan 09 2009 3:26 pm

Léon Obers schreef:1e flits wordt niet gebruikt voor de opname. Dat is een "meetflits" om te bepalen hoeveel licht de flitser moet geven bij de eigenlijke opname. De eigenlijke opname kan dan gesynchroniseerd zijn op het eerste of 2e gordijn met alle mogelijke uitwerking ten aanzien van beweging die wordt vastgelegd door het aanwezige (kunst)licht, met "bevriezing van de beweging aan het eind of aan het begin van die beweging door de flits.
Leon, bedoel je met "meetflits" soms de monitorvoorflitsen!? ... die zijn toch "nauwelijks" waarneembaar, of bedoel je wat anders?
groeten Ben.

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » vr jan 09 2009 3:57 pm

Slow-sync versus Rear-sync

Slow-sync:
  • De flits wordt gecombineerd met een lange sluitertijd tot 30 sec. om in het donker of bij weinig licht zowel het hoofdonderwerp als de achtergrond vast te leggen. Slow-sync is alleen beschikbaar in programma P en A !!
Rear-sync:
  • Met het programma S en M flitst je SB-xx vlak voordat de sluiter wordt gesloten. Gebruik deze stand om het effect van een lichtstroom te creëren achter bewegende voorwerpen. In het programma P en A wordt synchronisatie op het tweede gordijn en lange sluitertijd gebruikt om zowel het onderwerp als de achtergrond vast te leggen (combinatie van beide).
Ik fotografeer normaal op de M-stand en heel af en toe in de A-stand vandaar dat mijn voorkeur uitgaat naar Rear-sync. Ik sla hiermee twee vliegen in een klap:
- Ik kan alle programma's gebruiken (M, A, S en P)
- als ik een bewegend voorwerp fotografeer krijg ik niet van die rare effecten.

Denk bij het laatste aan bijv. een brommer. Deze komt langs en jij fotografeert deze op Slow-sync. Je brommer staat nog links op je foto maar de achterlichten (streep) loopt al helemaal door naar rechts, met andere woorden de achterlichten gaan voor de brommer uit..... Geen gezicht dus. Vandaar dat je op het achterste gordijn (Rear-sync) gaat instellen zodat de rode streep netjes achter de brommer aangaat.

Overigens beide methodes "bevriezen" je onderwerp dus bewegingsonscherpte is daarbij zo goed als uitgesloten.
Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Klikoo

Bericht door Klikoo » vr jan 09 2009 5:15 pm

Is en blijft voor mij toch moeilijk en voor anderen ook wel denk ik. In stand M en S kun je alleen Rear selecteren. (Plat flitsen en rode ogen niet meegeteld). In P en A kun je Slow en Slow+Rear selecteren, ook rode ogen en plat even niet meegeteld. (RTFM blz 41). Bij Slow flitst hij 1 keer, zoals gezegd met lange sluitertijd. Staat Rear er bij in de display, dan flitst hij zoals al gezegd op het 2e gordijn. De redenen van de daarbij optredende effecten waar Ale het over heeft snap ik. Maar in totaal flitst hij wel 2 keer. En waarom is dit nu? Je wilt toch alleen een flits hebben als het 2e gordijn weer dicht begint te gaan. Er wordt door Leon gezegd dat de 1e een meetflits is, maar m'n gordijn staat op dat moment wel open en flits is heel goed waarneembaar, zeker als de sluitertijd een seconde of langer is. De redenen van die 1e flits voor de 2e flits van het 2e gordijn op Rear snap ik eigenlijk niet. Of is dit nu een stomme vraag van mij?

Maud
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Maud » vr jan 09 2009 9:18 pm

Nou ik heb het licht nu gezien hoor :) :)

Na heel wat foto's plat/kapot geflitst te hebben, heb ik nu het verschil gezien als ik sluitertijd op 1/40 zet. Een warm beeld ipv een grijze platgeslagen muis :)
Ben zo blij, oke ik had er een paar maanden (ongeveer 8 maanden) voor nodig maar je moet er maar zelf achterkomen toch?!?!?!?!?!

Klikoo, dank dat je het flitsen weer ter sprake hebt gebracht. Ging ineens ook weer proberen, want ik was elke keer ontevreden over mijn flits foto's..

Zal van de week wat verschillen van de platgeslagen muis en een het warme beeld eens plaatsen..

Fijne avond!!

Klikoo

Bericht door Klikoo » vr jan 09 2009 11:48 pm

Tja, flitsen blijft toch iets moeilijks omdat geen enkele situatie hetzelfde blijft. En je moet er inderdaad zelf achterkomen met praktijkervaring, ondersteund met veel leesvoer en RTFM. (Read The Fucking Manual). Iets wat ik toch altijd gedaan heb. Maar het toepassen van theorie in wisselende praktijk is een ander verhaal. En eerlijk gezegd is die 1e flits bij het 2x flitsen (2e gordijn syncen) bij Rear nog steeds niet duidelijk, rest wel. We klakken en flitsen door. :wink:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za jan 10 2009 6:02 am

Bij "normaal" flitsen met synchronisatie op het eerste gordijn, loopt de 2e flits (de hoofdflits) bedoeld voor de opname zo kort achter die 1e meetflits aan, dat je zelf dat verschil niet waarneemt, en het lijkt of je slechts één flits ziet.
Maar echt, het zijn twee flitsen.
Door de synchronisatie op het 2e gordijn te zetten, en daarbij ook een lange sluitertijd te gebruiken wordt het verschil in tijd tussen die voorflits en de hoofdflits zodanig groot dat je die verschillen wel gaat opmerken, en twee separate flitsen gaat zien.

Maak maar eens een simpel testje:
Zet op je camera de flitsmode maar eens op "Rear". Gebruik dan een manuele sluitertijd-setting (camera mode op M) van enkele seconden (2-4 sec.) en maak een opname. Zul je ontdekken dat er een flits plaats heeft direct als je ontspant (de meetflits), en aan het eind van de belichtingstijd; de hoofdflits als synchronisatie op het 2e gordijn.
Dat verschil merk je niet op als je nu een test maakt waarbij je de sluitertijd op bijv. 1/125 sec. zet.

De "slow" mode is enkel een instelling om op enkele automatische belichtingsmodes de default langste sluitertijd van 1/60 seconde bij flitsen te omzeilen, zodat je ook langere sluitertijden kunt gebruiken, zoals door ALE aangegeven.
Met persoonlijke instellingen kun je overigens die default langzaamste flits sluitertijd voor die paar automatische belichtingsmodes ook omlaag brengen.

Die vóórflits waarmee alle huidige Nikon flitsers werken op de nieuwere generatie digitale SLR camera's heeft wel zijn beperkingen als je die flitsers gaat combineren met NIET Nikon flitsers en gebruik van een 'slave' instelling (of een los slave-celletje) om die andere flitsers te ontsteken. Die ontsteken dan namelijk op die eerste vóórflits. Die flitsen vallen dan niet in de opname zelf en ondanks dat je die andere flitsers wel ziet afgaan, heeft het dus geen effect op de opname. Dat kan erg verwarrend zijn. De enige manier om dat te omzeilen is de Nikon flitsers op een manuele instelling te gebruiken. Je vermogen regel je dan af in stappen van 1/4, 1/8 etc. Omdat er dan geen vóórflits is reageert een slave in dat geval op de werkelijke flits die voor de opname is bedoeld.

EDIT:
Vergeten: Ook bij het gebruik van de "A" (AA) flits-instelling op de Nikon flitsermodellen als de SB-800 en SB-900 kun je de vóórflits onderdrukken indien je andere flitsers via een slave wilt aansturen. Bij die "A" flits-instelling wordt de flitsenergie bepaalt door het eigen fotocelletje van de flitser wat ergens voor op die flitser zit, en niet via de TTL meting van de camera. Een SB-600 flitser heeft zo'n fotocelletje echter niet, en blijf je in dat geval aangewezen op een manuele instelling zoals hierboven eerder in het bericht beschreven.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op za jan 10 2009 12:32 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”