Manfrotto 682B zelfstaande monopod

Discussies over statieven
Plaats reactie
JayJay

Manfrotto 682B zelfstaande monopod

Bericht door JayJay » vr jan 09 2009 10:04 pm

Ik ben op zoek naar een monopod omdat een tripod gezien de omstandigheden eigenlijk geen optie is. (Of het moet er al een zijn die niet zo klein op te vouwen is als een monopod en toch stevig staan.)

Afbeelding

Ik wam internet de Manfrotto 682B tegen, een monopod met 3 poten / pootjes waardoor hij zelfstandig blijft staan. Mijn vraag is of iemand ervaring heeft met dit statief. Ik wil het gebruiken met de D300 en 28-200mm 2.8 objectief. Wordt dat enigszins stabiel of is het weggegooid geld voor de pootjes?

Een andere vraag. Als ik niet meteen met een balhoofd wil werken, is er dan een mogelijkheid voor een snelkoppeling? Heet zoiets een koppelingsplaat of is dat weer iets anders? Ik heb begrepen dat je camera iedere op het statief schroeven niet zo best is.

Graag jullie ervaringen en/of reacties.

Groeten,
JayJay

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Manfrotto 682B zelfstaande monopod

Bericht door gijs sandberg » vr jan 09 2009 11:01 pm

J,

re: Ik heb begrepen dat je camera iedere op het statief schroeven niet zo best is.

Hoezoo, een statiefaansluiting is met de lensvatting het meest degelijke onderdeel van een kamera.

Koppelingen: ik gebruik een monopod zonder koppeling of balhoofd (vooral bij lange lenzen). Manfrotto levert ook een flexibel tussenstuk, zodat je de kamera/lens iets kunt buigen.

Over die monopod.
De pootjes zijn net genoeg om het ding zelfstandig te laten staan met een veertje erop.
Verwacht niet de stabiliteit van een echt statief.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

JayJay

Bericht door JayJay » za jan 10 2009 12:30 pm

Hallo Gijs,

Dat wist ik niet dat een stukje schroefdraad uiteraard met een schroef erin degelijker is dan een koppelingsplaatje. Ik kan me zo voorstellen dat het nogal moet wrikken op zo'n klein oppervlak. Is dan op den duur niet alles veel te wijd? Ik moet je eerlijk zeggen dat ik niet veel ervaring heb met statieven. Kan ik camera, objectief en statief loslaten of is dat zeer onverstandig? Misschien is het dan toch beter uit te kijken naar een lichtgewicht tripod die in een koffer/tas past. Probleem is dat ik het komende jaar nogal eens in het vliegtuig zit en ik mijn foto uitrusting mee wil nemen. Het moet dus vooral compact zijn. Is er zoiets? Ik lees heel veel over de Manfrotto 055 met verschillende type aanduidingen. Zou dat iets kunnen zijn?
Het mag niet zo gek veel kosten, dus geen Gitzo met allerlei toeters en bellen. Het moert compact en licht zijn. Of is dit een combinatie die gewoon niet te vinden zal zijn?
Zeg je eigenlijk dat die pootjes geen meerwaarde hebben?

Ik ben benieuwd naar je/jullie advies.

Groeten,
JayJay

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » za jan 10 2009 2:26 pm

Houd er rekening mee dat dat koppelingsplaatje ook met een schroef vastgezet wordt, een koppelingsplaatje is dus altijd een extra verbinding en dus altijd een mogelijkheid voor problemen. Hoewel er wel verschil is tussen de ene schroefverbinding en de andere en de mogelijkheid tot beschadigingen.
Een monopod kan zonder kop gebruikt worden, een driepoot niet. (in theorie wel, maar in de praktijk niet)
Een licht compact statief dat ook nog stevig is, is doorgaans duur.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

JayJay

Bericht door JayJay » za jan 10 2009 2:54 pm

Roelof,
Waar denk je dan aan: ik bedoel welk typenummer en welke prijsklasse? Een tripod zal het geheel wel duurder maken ja. Je hebt een kop of een balhoofd nodig. Dat is dan weer de volgende vraag waar ik mee mag stoeien.

Zoals ik al schreef hoor ik veel goeds over Manfrotto 055 en dan aanduiding van het type. Zou ik hier iets mee kunnen gezien de omstandigheden?

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » za jan 10 2009 2:56 pm

Denk dat je daar meer aan hebt dan aan deze monopod. Eventueel tweedehands.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » za jan 10 2009 3:57 pm

J,

re: Kan ik camera, objectief en statief loslaten
Neen, een monopod (met of zonder hulppootjes) is geen vrijstaand statief: vasthouden dus.

Over de manfrotto 055:
Ik heb de 055ProB (de zwarte metalen versie): bedoeld als klein en flexibel
-kan wel laag (poten kunnen extra wijd), maar niet op ooghoogte
-zuil kan je horizontaal of ondersteboven monteren (zelden nodig)
-geen zwengel voor de zuil, alleen een vastzetschroef.
Belasting: Ok tot 2-4 kilo gewicht.
Het gewicht van het statief was voor mij geen factor.
Ik gebruik er een oud en groot balhoofd op.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ElRonno » za jan 10 2009 8:30 pm

Ik heb ook deze monopod. Gekocht op de lengte, pootjes kreeg ik kado 8) Maar goed, leuk om in de hoek te zetten en als flitsstatiefje, maar ik zou 'm niet snel loslaten met mijn camera erop.

Gebruik 'm met mijn balhoofd voor nog wat meer lengte. Veel hoger kon ik niet kopen. Koop een monopod ook nooit te kort, zeker niet als je een lens erop wilt zetten (als je omhoog fotografeert naar een podium gaat de camera door de hefboomwerking namelijk omlaag!)

Overigens heb ik ook die 055XPROB. Voor mij het perfecte statief. Enorm stabiel.

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”