I never use hoods
- ArjanL
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Re: I never use hoods
Gebruik al jaren altijd zonnekappen. Nikon had in het verleden metalen exemplaren. Die konden goed klappen opvangen. Deuken kon je gewoon met een tang weer uitbuigen.
Als het nodig is, verleng ik de zonnekap met m'n hand. Je ziet in de zoeker precies wanneer de reflectie verdwijnt en wanneer je hand in beeld verschijnt.
Als het nodig is, verleng ik de zonnekap met m'n hand. Je ziet in de zoeker precies wanneer de reflectie verdwijnt en wanneer je hand in beeld verschijnt.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik gebruik ze ook altijd.
Zelfs degene die op mn 20mm hoort. Als je dat ding ziet (HB-4, plastic randje van nagenoeg 1 a 2 cm) vraag je je af of het effect heeft. Maar Nikon zou het niet voor niets gemaakt hebben.
En inderdaad de metalen zonnekappen (die oa op de 85mm zit) hebben ook mijn voorkeur t.o.v. het plastic.
Aan de andere kant, met je ene hand de zon blokken en met je andere je camera vasthouden wordt qua gewicht lastig voor me. (denk dan aan de F5+80-200 combi)
Zelfs degene die op mn 20mm hoort. Als je dat ding ziet (HB-4, plastic randje van nagenoeg 1 a 2 cm) vraag je je af of het effect heeft. Maar Nikon zou het niet voor niets gemaakt hebben.
En inderdaad de metalen zonnekappen (die oa op de 85mm zit) hebben ook mijn voorkeur t.o.v. het plastic.
Aan de andere kant, met je ene hand de zon blokken en met je andere je camera vasthouden wordt qua gewicht lastig voor me. (denk dan aan de F5+80-200 combi)
- Melliw
- Clublid
- Contacteer:
Trouwens die rubber-plastic zonnekappen zijn ook wel mooi, ik heb er één op m'n 28mm.
gr. Melliw
gr. Melliw
- PeterG
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
"I never use hoods" klinkt mij in de oren als "ik gebruik nooit condooms".
En dan in de trend van, mij zal niets overkomen, ik ben voorzichtig genoeg, het overkomt alleen anderen.
Het kan heel lang goed gaan, maar als het eenmaal fout gaat......
Nou ja, moet ieder voor zich beslissen.
Ik gebruik altijd een zonnekap, ook binnen.
Peter
En dan in de trend van, mij zal niets overkomen, ik ben voorzichtig genoeg, het overkomt alleen anderen.
Het kan heel lang goed gaan, maar als het eenmaal fout gaat......
Nou ja, moet ieder voor zich beslissen.
Ik gebruik altijd een zonnekap, ook binnen.
Peter
- Mike-Nikon
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Altijd de "hood" erop.
Heb er zelfs een hekel aan als ik mensen heel interessant zie doen met hun camera en......... de zonnekap zit achterstevoren nog op het objectief.
Heb er zelfs een hekel aan als ik mensen heel interessant zie doen met hun camera en......... de zonnekap zit achterstevoren nog op het objectief.

Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Alleen bij heel snelle acties (cam uit de tas en schieten voor het te laat is) blijft hij er af (of achterstevoren), anders altijd met kap.
Groet, Hans
http://www.heemskerkonline.nl
http://www.heemskerkonline.nl
- Léon Obers
- Forumlid
Mijn lenzen zijn inclusief zonnekap in de normale stand in de tas opgeborgen.
Daar waar dan geen deksel op past met de lens naar beneden gericht in de tas. Anderen met deksel, weer anderen met een deksel op de zonnekap.
Daar waar dan geen deksel op past met de lens naar beneden gericht in de tas. Anderen met deksel, weer anderen met een deksel op de zonnekap.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- selcuk
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
ik moet er niet aan denken dat ik contrast mis door schuin invallend licht...
Alleen bij gecontroleerd licht met de micro 105mm kan ik met de opzetflitser geen zonnekap gebruiken.
Buiten dat altijd.Al was het maar als bescherming van het lens.
Alleen bij gecontroleerd licht met de micro 105mm kan ik met de opzetflitser geen zonnekap gebruiken.
Buiten dat altijd.Al was het maar als bescherming van het lens.
- Gino
- Forumlid
- Contacteer:
Kunnen die eraf dan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Zonder gekheid, bij mij altijd erop.
Groeten, Gino
Zonder gekheid, bij mij altijd erop.
Groeten, Gino

"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
Ook ik gebruik altijd de zonnekap. Hoe klein/smal ook, Nikon zal ze er toch niet voor niets bijleveren. Onlangs nog voor een wat ouder objectief waar geen kap bij zat, toch de originele kap besteld, na het eerst met een universele geprobeerd te hebben.
Soms vraaag ik me overigens ook wel af waarom ze zo ontzettend groot zijn zoals bijv. bij de 17-55 en de 28-70 en valt het me op dat groothoekobjectieven meestal van die bloemvormige kappen hebben (die er vaak afvallen!)
Soms vraaag ik me overigens ook wel af waarom ze zo ontzettend groot zijn zoals bijv. bij de 17-55 en de 28-70 en valt het me op dat groothoekobjectieven meestal van die bloemvormige kappen hebben (die er vaak afvallen!)
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
- ArjanL
- Forumlid
- Contacteer:
Groot? je zou het opschroefbare gedeelte van m'n 2.8/300 eens moeten zien. Is bijna net zolang als een 17-55mm......
De diepte van een zonnekap heeft alles met de beeldhoek te maken om vignetering te voorkomen. Hoe korter het brandpunt, hoe groter de beeldhoek, hoe ondieper de zonnekap moet zijn. De moderne tulpvormige zonnekappen 'volgen' a.h.w de beeldhoek; horizontaal groter dan verticaal. Daarom zijn de onderste en bovenste uitstulpingen dieper. En de huidige zoomlenzen zijn veel volumineuzer dan de oudere zoomlenzen.
De diepte van een zonnekap heeft alles met de beeldhoek te maken om vignetering te voorkomen. Hoe korter het brandpunt, hoe groter de beeldhoek, hoe ondieper de zonnekap moet zijn. De moderne tulpvormige zonnekappen 'volgen' a.h.w de beeldhoek; horizontaal groter dan verticaal. Daarom zijn de onderste en bovenste uitstulpingen dieper. En de huidige zoomlenzen zijn veel volumineuzer dan de oudere zoomlenzen.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Léon Obers
- Forumlid
Als we nu dan toch iets dieper ingaan op de vorm en efficiency van een zonnekap, hier een goede verhandeling erover:
http://www.vanwalree.com/optics/lenshood.html
http://www.vanwalree.com/optics/lenshood.html
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Jolanda
- Clublid
- Contacteer:
Hehe eindelijk! Toen ik de titel van dit draadje las, moest ik zo enorm lachen. I never use hoods...... Ik had dezelfde associatie als jij Peter.PeterG schreef:"I never use hoods" klinkt mij in de oren als "ik gebruik nooit condooms".
Peter
Enfin, ik gebruik dus altijd de zonnekap, behalve als ik noodgedwongen een keer de interne flitser moet gebruiken.
Oh nee, één keertje zeker niet! Dat is nu 3 jaar, 9 maanden en 6 dagen geleden (dochtertje Elyne is 8 januari 2006 geboren).
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.