welke flitser voor D200

Discussies over flitsers
aefst

welke flitser voor D200

Bericht door aefst » wo jan 31 2007 8:45 pm

Wat is een goede flitser voor de D200. op dit moment flits ik nog met een SB 28 deze moet ik helemaal handmatig in stellen. Dat is op zich geen probleem ik doe dit nou al bijna 2 jaar. Graag zou ik een ander flitser willen waar ik als het moet snel kan instellen. Graag jullie mening en advies hier over.

m.vr.gr. Jan

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo jan 31 2007 8:51 pm

Qua Nikon reportageflitsers kun je kiezen uit:

SB-400: kleine, superlichte, simpele flits voor een klein beetje licht (richtgetal 21 op ISO 100) erbij voor niet teveel geld. Kantelt alleen verticaal.

SB-600: Volwaardige flitser (richtgetal 30 op ISO 100) met kop die alle kanten op kan draaien en in een opstelling als slave kan dienen.

SB-800: Sterkere broer (richtgetal 38 op ISO 100) van de SB-600 met nog een paar extra's, zoals het kunnen fungeren als commander.

Voor de volledigheid: er is ook een SB-R200, dit is een close-up flitser die op een ring op het objectief bevestigd kan worden voor het flitsen van macro opstellingen.

Groeten,
Marnix
Laatst gewijzigd door MvBoetzelaer op di feb 20 2007 1:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

aefst

welke flitser voor D200

Bericht door aefst » wo jan 31 2007 11:18 pm

ik fotografeer regelmatig voor de lokale kabelkrant dus wil een goede fliser die snel maar ook in alle omstandig heden kan gebruiken zo wel als binnen in grotere ruimtes als in kleine re ruimtes en invulflits buiten.

jan

harry bul

Bericht door harry bul » wo jan 31 2007 11:28 pm

nou dat is niet zo moeilijk toch koop gewoon een SB800 is die te duur kun je altijd nog de SB600 nemen..

Harry

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Flits

Bericht door George Fennes » wo jan 31 2007 11:37 pm

Zelf heb ik een Sigma EF-500 DG SUPER met NA-iTTL

Geeft op zich een sloot licht en heeft een richtgetal van 50

Op zich doe ik heel weinig met de flitser omdat ik meer in de natuur fotografeer en heeft het weinig nut als ik een vogel op 50 meter afstand op de korrel heb.

Maar een medeforum lid zou mij nog eens laten zien dat een Nikon flitser beter is, maar dan moet het weer een beetje meezitten.

Ik heb me nog niet zo verdiept in flitsers, maar deze heb ik gekocht omdat het in prijs aanmerkelijk scheelde met de Nikon en hij veel meer licht geeft.

Maar de Nikon zal wel veel geavanceerder zijn.

Maar misschien leuk om wat gebruikerservaringen tegenover elkaar te zetten en zo de voor en tegens af te wegen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

ML

Bericht door ML » do feb 01 2007 12:04 am

Dan kun je ook een metz 50 serie nemen, met een fresnell lens ervoor kun je met de 500mm een vogel op 50 meter makkelijk uitlichten.
Heb jaren een Metz 45 serie gebruikt maar moet eerlijk zeggen dat ik in het digitale tijdperk niet meer naar andere merken dan nikon heb gekeken.
De sb-800 voldoet uitstekend. Wat ik vooral kan waarderen is de off-camera bediening met de interne flitser als commander. maar dit kan met de sb-600 ook

Rogier

Bericht door Rogier » do feb 01 2007 12:08 am

Gezien je wensen zou ik gewoon lekker voor de SB-800 gaan. Ik ben niet vies van Sigma, maar ik heb de 500 DG Super rare dingen zien doen op Nikon bodies. De compatibiliteit is gewoon een stukje minder. En ook als ie wel normaal werkt vindt ik de resultaten met een SB-800 mooier.

gabsor

Bericht door gabsor » do feb 08 2007 11:13 pm

Heb zelf de Metz M44 AF-4iN. Stukken (!) goedkoper dan de Nikon 600 of 800 en kwalitatief top (Metz is a-merk flitser fabrikant). Volledige iTTL ondersteuning op 24-105mm. Grote lichtopbrengst.

Zie voor de M44 AF-4iN:
http://www.metz.de/photo_electronics/an ... ).176.html

Zie voor alle D200 compatible Metz flitsers;
http://www.metz.de/photo_electronics/em ... g.142.html

Roy-E

Bericht door Roy-E » di feb 20 2007 1:05 pm

Heb een Sigma EF-500 DG ST en ben zeer tevreden over resultaat.
Omdat ik soms een sterkere flits nodig heb dan de ingebouwde van de camera en de prijs een stuk lager uitkwam voor deze gekozen.

hjanssen

Bericht door hjanssen » di feb 20 2007 1:54 pm

Alleen al het vastzetsysteem van de Nikon flitsen zou mij voor de Nikons laten kiezen. Handig palletje wat he omzet ipv de contramoer, die altijd te vast draait en niet meer loskrijgt.

vanson

Re: Flits

Bericht door vanson » di feb 20 2007 1:57 pm

George Fennes schreef:Zelf heb ik een Sigma EF-500 DG SUPER met NA-iTTL

Geeft op zich een sloot licht en heeft een richtgetal van 50

Op zich doe ik heel weinig met de flitser omdat ik meer in de natuur fotografeer en heeft het weinig nut als ik een vogel op 50 meter afstand op de korrel heb.

Maar een medeforum lid zou mij nog eens laten zien dat een Nikon flitser beter is, maar dan moet het weer een beetje meezitten.

Ik heb me nog niet zo verdiept in flitsers, maar deze heb ik gekocht omdat het in prijs aanmerkelijk scheelde met de Nikon en hij veel meer licht geeft.

Maar de Nikon zal wel veel geavanceerder zijn.

Maar misschien leuk om wat gebruikerservaringen tegenover elkaar te zetten en zo de voor en tegens af te wegen.

De marketingmachines van Sigma en van Nikon werken met een klein verschil van inzicht wat betreft de aanprijzing van hun flitsers. Waar Sigma meteen het hoogst haalbare richtgetal uit de kast haalt, neemt Nikon genoegen met een 'conventionele' vermelding van een richtgetal bij gebruik van een beeldhoek van een 35mm lens. Sigma vermeld het richtgetal bij gebruik van een beeldhoek van een 105mm lens.

Een richtgetal van 50 wil zeggen dat je bij vol vermogen een diafragma van f50 nodig hebt om op 1 meter afstand van het onderwerp een juist belichte opname te maken.
Dit richtgetal, ook wel 'GN' of 'guide number', wordt meestal vermeld voor een 50 mm lens. In het geval van Nikon vaak voor een 35mm lens.

Bij het gebruik van een groothoek verkleint het richtgetal en bij het gebruik van een teleobjectief wordt het richtgetal hoger.
De rekenregel schijnt te zijn dat als de brandpuntsafstand verdubbelt, het richtgetal met factor 1,4 toeneemt. Omgekeerd is het zo dat als de brandpuntsafstand halveert, het richtgetal met factor 1,4 afneemt.

Het richtgetal van de Nikon SB-800, die '38' bedraagt bij 35mm en '56' bij 105mm, is dus 'hoger' dan die van de Sigma flits. De Nikon SB-800 is dus 'krachtiger', heeft meer output.

Niet dat ik de Sigma flits wil afkraken of de Nikon flits de hemel in wil prijzen, maar we moeten wel even letten op hoe we de marketinginformatie interpreteren die tot ons komt.

George Fennes
Clublid
Clublid

dan maar de SB-800

Bericht door George Fennes » di feb 20 2007 3:12 pm

Vanson schreef:

Code: Selecteer alles

Niet dat ik de Sigma flits wil afkraken of de Nikon flits de hemel in wil prijzen, maar we moeten wel even letten op hoe we de marketinginformatie interpreteren die tot ons komt.

Bedankt Vanson, eigenlijk zouden er vaste normen moeten zijn, dan kan je eerlijke vergelijkingen maken.

Dus dan zou ik zeggen bij een D200 hoort gewoon een SB-800 flitser, zeker als je het professioneel gebruikt.

Maar kost wel iets meer.

vanson

Bericht door vanson » di feb 20 2007 3:21 pm

Wat ook raar is, en wat ik me nu pas besef, is dat het richtgetal altijd wordt aangegeven bij gebruik van een filmgevoeligheid van 100 ISO.
En dat terwijl de standaardinstelling, en vaak ook laagste ISO instelling van een D-SLR, 200 ISO is !!!

:shock:

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di feb 20 2007 3:44 pm

vanson schreef:Wat ook raar is, en wat ik me nu pas besef, is dat het richtgetal altijd wordt aangegeven bij gebruik van een filmgevoeligheid van 100 ISO.
En dat terwijl de standaardinstelling, en vaak ook laagste ISO instelling van een D-SLR, 200 ISO is !!!

:shock:
Dat denk ik niet. De D80, D200 en D2Xs hebben als laagste ISO 100. De D40, D70(s) zitten nog op 200.

George Fennes
Clublid
Clublid

100 ISO

Bericht door George Fennes » di feb 20 2007 4:05 pm

Skippy, het is niet zo vreemd dat 100 ISO als richtlijn wordt gehanteerd.

Het gaat er niet om dat een camera die 100 ISO als instelling kan halen, maar het is gewoon een ijkpunt van waar uit je kan rekenen.

Maar ik kan me herinneren dat er vroeger wel eens fabrikanten waren die van de norm van 200 ISO uitgingen en dan krijg je een veel hoger richtgtal.

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”