Klik op de afbeelding voor de animatie. Dit is een slordig probeersel en mijn eerste poging.
In totaal 32 foto's, met Object2VR aan elkaar geplakt. D700, 35-70/2.8 op 70mm, f/11, 1/250s, ISO200, SB-28 met softbox op 1/4.
Het draaiplateau voor de thermometer is een cakebox (jeweetwel, waarin je blanco DVD's op spindel koop) waarvan ik met een schaar de "slotjes" heb afgeknipt zodat hij helemaal kan ronddraaien. Met een cd-marker heb ik afstanden er op gezet (op het oog, de helft, daar weer de helft van, etcetera, tot je 32 streepjes hebt). Er ligt een iets te slordig uitgeknipt wit rondje papier bovenop. Dat krult op sommige plekken ook iets omhoog. In sommige beelden van de animatie kun je dat links- en rechtsonder nog zien.
Nabewerking: croppen, verkleinen, verscherpen. Dan met Object2VR aan elkaar geplakt.
PLAYMOBIL

Klik op de afbeelding voor de animatie. Dit is netter uitgewerkt voorbeeld en mijn tweede poging.
In totaal 32 foto's, met Object2VR aan elkaar geplakt. D700, 24-70/2.8 op 48mm, f/11, 1/60s, ISO200. SB-28 met softbox van voren en een SB-28 door een wit stuk papier van boven. Links en rechts zie je nog de randen van de witte papieren schijf, maar verder naar achter wordt het door het zachte licht onzichtbaar. Zo hoef ik de afzonderlijke foto's niet meer in Photoshop te bewerken om dat weg te poetsen.
Hiervoor bij de huishoudwinkel een echt draaiplateau gekocht, eigenlijk bedoelt voor computermonitoren. En dat voor maar EUR 2,99! Wel even uit elkaar gehaald en overtollige spuitgietrandjes verwijderd. Meteen even de kogellagers voorzien van siliconenolie. Nu loopt hij een stuk soepeler. Het zwarte draaiplateau is met een wit krijtje verdeeld in 32 stapjes.
Uit een vel wit karton een schijf gemaakt even groot als het plateau en dat in het midden erop vastgeplakt. Van een tweede vel een naadloze schuin oplopende achtergrond gemaakt. Een cirkel iets kleiner dan de draaischijf uitgeknipt. Het achtergrondvel zit tussen de zwarte draaischijf en het witte ronde vel. Zo zijn de naden bijna onzichtbaar. Aan de onderkant van het achtergrondvel gevouwen witte stroken geplakt. Daardoor zit hij op dezelfde hoogte als de zwarte draaischijf en wordt doorbuigen van het karton op het horizontale stuk voorkomen.
Nabewerking: croppen, verkleinen, automatisch de hoeken wat lichter maken, verscherpen. Dan met Object2VR aan elkaar geplakt.
Hier nog een setup shot:

Als je vragen hebt, stel ze gerust.