Een technische vraag over EV !!

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Een technische vraag over EV !!

Bericht door jettiny » ma feb 09 2009 11:21 pm

Wat gebeurd er nu eigenlijk met de camera (D80) als ik onder of overbelicht, de EV-stops?
IK zie dat het licht veranderd, maar geen wijzigingen in het ISO, diafragma of sluitertijd :?
Voor mij tovenarij bij Nikon, of toch wel te verklaren op een manier dat ik ( een groentje) het ook kan snappen :lol:

Ik ben benieuwd en leergierig naar dit onderwerp.
Bij voorbaat dank voor jullie reactie's

vr gr

NielsThijssen

Re: Een technische vraag over EV !!

Bericht door NielsThijssen » ma feb 09 2009 11:38 pm

De EV-stops voor over/onderbelichten werken volgens mij NIET in de Manual (M-)stand, maar alleen in S(sluitertijd) en A(aperture/diafragma) stand.
Als je de camera eerst instelt op bv. A-stand, een foto neemt en de sluitertijd in de gaten houdt, en dit nogmaals doet na correctie middels de EV_button, dan zul je hoe dan ook een verschil moeten opmerken:
ONDERbelichten -> iets snellere sluitertijd tov eerste opname zonder EV-correctie, en dus wat donkerdere foto,
OVERbelichten -> iets tragere sluitertijd tov eerste opname zonder EV-correctie, en dus wat lichtere foto.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » di feb 10 2009 9:29 pm

Bedankt Niels voor je reactie.
Jou verhaal over de onder en overbelichting klopt als een bus, maar wat ik me afvroeg is, wat gebeurd er dan in de camera zelf als je onder/overbelicht.
Technisch snap ik het niet, hoe dat werkt.
Want ik ga ervan uit, als je weet hoe iets werkt dan kun je er je voordeel mee doen waarschijnlijk.
Misschien is het wel veel te ver doorgedacht, en moet ik gewoon de belichtingscorrectie toepassen en er niet te diep op ingaan. :oops:

En EV is beschikbaar voor P, S, en A , las ik in de handleiding.

vr gr

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di feb 10 2009 9:36 pm

Zie de sensor in de camera als een filmnegatief (zoals vroegûh)
Dat is een lichtgevoelige film, om e.e.a. goed op het negatief te krijgen wordt het beeld wat je maakt via de lens op deze film geprojecteerd. Omdat de film lichtgevoelig is zal deze het beeld op het negatief (nu dus je sensor) branden. Hoe langer je het beeld blootstelt aan de film (sluitertijd) hoe lichter het beeld wordt (overbelichting) Hoe korter dit beeld blootstaat aan je film (sensor) hoe donkerder het beeld wordt (onderbelichting)

Even een quick en dirty uitleg, voor een handige korte en duidelijke uitleg kun je hier even kijken:

http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/basis1.htm

Of bedoel je dat ook niet?

Groet,

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » di feb 10 2009 9:42 pm

jettiny schreef:Wat gebeurd er nu eigenlijk met de camera (D80) als ik onder of overbelicht, de EV-stops?
IK zie dat het licht veranderd, maar geen wijzigingen in het ISO, diafragma of sluitertijd :?
Als de foto donkerder wordt, is wel degelijk ISO, diafragma of sluitertijd veranderd, want meer variabelen zijn er niet.

Zet de camera maar op statief, op A/S/P en maar dan 2 foto's. Een met +/- 0EV en een +1EV. Kijk dan in de EXIF info. Of plaats ze hier, dan doen wij dat voor je.

Bij A zal met +1EV de sluitertijd twee keer zo lang worden.
Bij S zal met +1EV het diafragma een stap verder opengaan (dus het diafragmagetal gaat een stap omlaag).
Bij P zal een van de twee wijzigen, afhankelijk van wat de camera kiest.

En bij AUTO ISO kan de ISO waarde verdubbelen, maar ook een van de vorige opties.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » di feb 10 2009 9:59 pm

Ik durf het bijna niet te zeggen :oops: , maar het gedeelte waar jij het over hebt Michael dat begrijp ik wel.
Gisterenavond heb ik mooi zitten spelen met de EV, de EV/flits begrenzing, en ook hogere stops van de interne flitser uitgeprobeerd.
Toen kwam ik er achter dat er toch heel veel lichtwinst te behalen valt.
Na bestudering van de histogrammen en de exifgegevens, kwam ik tot de verbazing dat het iso, het diafragma en sluitertijd heltzelfde bleef, en daarna rees mij de vraag, wat gebeurd er nou eigenlijk in de camera !!
Ik zal even kijken of ik niets over het hoofd heb gezien Elronno.
Even kijken of ik de foto's niet allemaal heb verwijderd, en dan plaats ik er een paar.

vr gr

noogle
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door noogle » di feb 10 2009 10:15 pm

ElRonno schreef: Als de foto donkerder wordt, is wel degelijk ISO, diafragma of sluitertijd veranderd, want meer variabelen zijn er niet.
Tenzij de licht situatie evenredig is veranderd...

Michael
"The camera doesn't make a bit of difference. All of them can record what you are seeing. But, you have to SEE" (Ernst Haas)

een blog sinds kort: http://www.michaeldevreugd.wordpress.com

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » di feb 10 2009 10:22 pm

Sorry Michael, helemaal gelijk. Ik ging er even vanuit dat het omgevingslicht constant was.

Een extra variabele is ook de de flitser, ik ging er ook vanuit dat die niet werd gebruikt. Die kan natuurlijk ook een stopje meer of minder licht geven...

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » di feb 10 2009 10:26 pm

Helaas kan ik op dit moment geen goede voorbeelden plaatsen omdat ik ook heb geoefend met overige instellingen.
De foto's die ik voor ogen had zijn verwijderd.
Ik hoop donderdag wat oefenfoto's te maken en hier te plaatsen.
Wordt vervolgd !! :D

vr gr

george013

Bericht door george013 » di feb 10 2009 11:04 pm

Leuke vraag.
In de exif staat wel de EV-compensatie maar niet waar deze vandaan wordt gehaald.
Ik ben ook benieuwd.
George

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » wo feb 11 2009 3:11 am

george013 schreef:In de exif staat wel de EV-compensatie maar niet waar deze vandaan wordt gehaald.
Dat maakt in principe ook niet uit voor het effect.
Maar als je wilt weten waar het vandaan komt dan kun je bracketing aanzetten. Dan zie je door het verschil in de EXIF waar het vanndaan komt.
Dan kun je ook zien wat het verschil is van bepaalde settings, omdat het verschil dan plotseling ergans anders zit.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

george013

Bericht door george013 » wo feb 11 2009 8:07 am

Roelof,
je hebt gelijk. Ik leunde teveel op waar Jettiny mee begon. In mijn D80 verandert het diafragma. De waarde van de EV is alleen maar commentaar.

George

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » do feb 12 2009 7:22 pm

Elronno je hebt helemaal gelijk.
Bij S veranderd het diafragma, bij A veranderd de sluitertijd, en bij P veranderd ook de sluitertijd.
Althans als je niet flitst !!
Zoals ik had uitgeprobeerd was met 1 stop flitscompensatie.
Mijn D80 ging de toen ingestelde 320 sluitertijd veranderen in 200 met een diafragma 3.5, en gaf bij alle EV-compensatie's dezelfde gegevens weer in mijn display.
Steeds weer 200 met 3.5.
Daarom rees bij bij dus de vraag wat gebeurd er met de camera wanneer je EV compenseerd.

vr gr

jettiny
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jettiny » do feb 12 2009 10:47 pm

In navolging van mijn reactie hiervoor, vraag ik me wel af nu, waarom is het EV in het leven geroepen als je hetzelfde effect kunt bereiken in Manual !!!???
Is dat een verkoopitem geweest of zo ? :huh:
Of ben ik nu te kort door de bocht met deze conclusie? :lol:

vr gr

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » do feb 12 2009 10:56 pm

jettiny schreef:In navolging van mijn reactie hiervoor, vraag ik me wel af nu, waarom is het EV in het leven geroepen als je hetzelfde effect kunt bereiken in Manual !!!???
Is dat een verkoopitem geweest of zo ? :huh:
Of ben ik nu te kort door de bocht met deze conclusie? :lol:

vr gr
Ja, da's te kort door de bocht.

Als je in S, P of A wilt werken maar toch wilt compenseren (bijvoorbeeld bij erg lichte of erg donkere onderwerpen) is het reuze handig.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”