keuze d300, d90 of fuji s5 pro

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Hans Deventer

Re: keuze d300, d90 of fuji s5 pro

Bericht door Hans Deventer » vr feb 20 2009 2:51 pm

DikkieDick schreef:Ik heb eigenlijk hetzelfde als opvolger voor mijn bijna 5 jaar oude D70, die overigens nog naar behoren presteert (na 13000 clicks), maar toch heb ik het idee dat ie langzaam wat minder wordt. D90 is denk ik ideaal voor concertfotografie, waar ik met mijn D70 vaak op ISO1600 moet schieten met groot diafragma. D300 komt beter uit voor de overige fotografie, maar zal het op hoge ISO's ook beter doen dan de D70. Plus dat de D300 al weer wat langer op de markt is. Kan ook wachten op een evt. opvolger natuurlijk. Zo loop ik wat te dubben.
Herkenbaar, ik zit met hetzelfde. Al lijkt me de verbetering in ruis bij hoge ISO's ook van de D300 genoeg tov de D70. En de degelijkheid spreekt me dan wel weer erg aan. Een eventuele opvolger (D400?) zal, als die komt, al weer gauw in de buurt van de € 1600 - 1700 zitten, terwijl je nu een D300 voor rond de € 1200 kunt vinden. Of die € 700 boven de D90 dat waard zijn is dan natuurlijk de vraag. Ik voel er veel voor om toch maar een D300 aan te schaffen.

slofsky

Bericht door slofsky » vr feb 20 2009 5:27 pm

Ben zelf al een jaar een zeer tevreden gebruiker van de D300, ligt erg goed in de hand en witbalans is denk ik erg goed.
Mijn info is dat kwalitatief deze camera iets beter is dan de D90. Vergeet niet voor de D90 betaal je ook voor de mogelijkheid om te kunnen filmen. Als je dat niet gebruikt, de kwaliteit cq mogelijkheden van het filmdeel is beperkt heb ik begrepen, dan is dus relatief gezien de d90 te duur.

In elk geval zou ik vandaag weer voor de D300 kiezen als ik voor de keus werd gesteld die jij nu hebt.
Slofsky

Hans Deventer

Bericht door Hans Deventer » vr feb 20 2009 9:20 pm

slofsky schreef:Ben zelf al een jaar een zeer tevreden gebruiker van de D300, ligt erg goed in de hand en witbalans is denk ik erg goed.
Mijn info is dat kwalitatief deze camera iets beter is dan de D90. Vergeet niet voor de D90 betaal je ook voor de mogelijkheid om te kunnen filmen. Als je dat niet gebruikt, de kwaliteit cq mogelijkheden van het filmdeel is beperkt heb ik begrepen, dan is dus relatief gezien de d90 te duur.
Ik heb geen belangstelling voor het filmen.
slofsky schreef:In elk geval zou ik vandaag weer voor de D300 kiezen als ik voor de keus werd gesteld die jij nu hebt.
Slofsky
Helder. Dank je voor je reactie.

DikkieDick

Bericht door DikkieDick » za feb 21 2009 9:50 am

Hans Deventer schreef:
DikkieDick schreef:Ik heb eigenlijk hetzelfde als opvolger voor mijn bijna 5 jaar oude D70, die overigens nog naar behoren presteert (na 13000 clicks).....
Herkenbaar, ik zit met hetzelfde. Al lijkt me de verbetering in ruis bij hoge ISO's ook van de D300 genoeg tov de D70. En de degelijkheid spreekt me dan wel weer erg aan. Een eventuele opvolger (D400?) zal, als die komt, al weer gauw in de buurt van de € 1600 - 1700 zitten, terwijl je nu een D300 voor rond de € 1200 kunt vinden. Of die € 700 boven de D90 dat waard zijn is dan natuurlijk de vraag. Ik voel er veel voor om toch maar een D300 aan te schaffen.
Hans, verschil tussen de D90 en D300 is zo rond de 400 euro. Of vergeleek je de prijs van de D90 nu met de evt. D400? Die D400 zal denk ik ook filmmogelijkheid gaan hebben. Daar hebben we nog een 'oude' camcorder voor.
Denk na het rondlezen ook dat de D300 voor mij de meest geschikte keus is. De filmmogelijkheden zijn natuurlijk aardig en handig voor erbij. Ik loop vaker met een fototoestel rond dan een videocamera, maar qua opties komt de D300 inderdaad meer in de keus. Moet dit even met het thuisfront af gaan stemmen en ben zo eens aan het rondneuzen. Een niet al te oude 2e hands (met niet 30000 clicks) is dan ook een optie.

Knors

Bericht door Knors » za feb 21 2009 10:51 am

Als je toch ook al denkt aan betere en dus automatisch ook zwaardere lenzen zal het gewicht van de body niet meer maatgevend moeten zijn.
dan is de D300 ook net wat forser. Kijk anders een naar een gebruikte. Ik zag er laatst nog een op het forum voorbijkomen.

DikkieDick

Bericht door DikkieDick » ma feb 23 2009 10:46 am

Inderdaad is 2e hands een optie. Zie je dit :marktplaats-advertentie, maar dan denk je dat kan niet goed zijn. De advertentie stond al bij mijn favorieten, maar eerst met een andere wazige tekst. Had toen die knakker die in Eindhoven woonde (althans volgens de advertentie) gemaild. Kreeg als reactie (in het engels) dat ie nieuw was en de vraag hoeveel ik er wilde. Die laten we dan maar achterwege. ;-)

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » ma feb 23 2009 12:01 pm

Op marktplaats kun je prima slagen voor een tweedehands D300, maar je moet wel het kaf van het koren scheiden.
Dus stuur inderdaad een e-mailtje en bel de verkoper. Vraag naar de reden van verkoop en test hem natuurlijk uit voor je daadwerkelijk tot aankoop overgaat.

Malafide verkopers en kopers zijn overal actief, ook op marktplaats. Overigens moet ik zeggen dat marktplaats dit snel en prima afhandelt en een aantal van deze schurken zijn al van de site geweerd na mijn reactie (maar ze komen dan vaak weer binnen onder een andere identiteit, dus je moet zelf de nodige controles inbouwen).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”