Macro met voorzetlens

Discussies over macro/micro objectieven
Plaats reactie
Marc0

Macro met voorzetlens

Bericht door Marc0 » ma feb 16 2009 10:49 pm

Ik ben me sinds een tijdje een beetje aan het verdiepen in de macro fotografie. Het lijkt me heel leuk en ik zie mooie foto's, maar ik weet niet of ik er zelf de rust voor heb, dus wil niet gelijk beginnen met een macrolens.
Ik vindt zo'n omkeerring maar een gek idee en bij tussenringen verlies je veel licht en de automatische lichtmeting van de camera, toch? Vandaar dat ik zit te denken aan een voorzetlens.
Ik heb 2 zoomlenzen (Nikkor 70 - 300 VR en Tamron 17 - 50 2.8 ) beiden 67 mm diameter.
Ik kan nergens vinden wat beter is, een raynox 250 of een aantal losse voorzetlenzen. (Uhhh beter.. ik bedoel natuurlijk minder slecht :roll: ) Men is enthousiast over de raynox, maar het idee dat die 67mm door die kleine opening van de raynox moet "kijken" vindt ik gek. Over een losse voorzetlens (of vergrootglas :roll: ) lees ik niet zoveel, terwijl het me juist heel handig lijkt dat ik uit meerdere dioptrien kan kiezen.

Voor welke voorzetlens zouden jullie gaan?

yoyo

Re: Macro met voorzetlens

Bericht door yoyo » di feb 17 2009 12:17 am

Canon 500D
(heb ik zelf ook)

Marc0

Bericht door Marc0 » di feb 17 2009 12:59 am

YoYo, ik ben gelijk even gaan zoeken naar informatie over de 500D.

Het lijkt erop dat deze niet in een filtermaat van 67mm is.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di feb 17 2009 4:24 am

Omdat de Nikon voorzetlenzen (52 en 62mm) niet meer leverbaar zijn, ga voor de Canon 500D close-up lens in 52, 58, 72 of 77mm. Deze zijn achromatisch.
Andere merken zijn niet achromatisch. Daardoor wel goedkoper.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di feb 17 2009 9:52 am

Ik heb ook de Canon 500D in 77mm uitvoering.
Die kan ik rechtstreeks op mijn 300mm f/4 schroeven en via een verloopring op mijn andere lenzen.
Dus koop de 72 of 77mm versie en een step up ring 67-72/77 en je kunt hem op je 70-300VR schroeven.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

yoyo

Bericht door yoyo » di feb 17 2009 10:38 am

Ga idd voor een 77mm filter en gebruik dan step-up ringen.
De meeste mooie objectieven hebben een 77mm draad, dus als je later gaat upgraden met je objectieven blijf je wat hebben aan die toch al prijzige 500D.

Hier nog een linkje met wat meer ervaringsinfo :
http://www.imagepower.de/IMAGES/imgEQUIPMENT/500D.htm

Marc0

Bericht door Marc0 » wo feb 18 2009 12:07 pm

De prijs van de 500D is toch net weer wat duurder dan de andere voorzetlenzen.
Is de kwaliteit van de 500D wel echt de moeite waard in combinatie met mijn beide lenzen?

Of kan ik voor dat geld toch beter nog even doorsparen voor een goedkope macrolens met vast brandpunt gaan?

Voordeel van de 500D lijkt me dan weer wel dat ik kan inzoomen en dat ie op beide lensen past.

yoyo

Bericht door yoyo » wo feb 18 2009 12:22 pm

Een echt macro objectief is altijd beter en werkt makkelijker.
En op een 70-300VR zou ik de 500D waarschijnlijk niet gebruiken. Je zou het een keer kunnen proberen in een winkel. Op statief.
Een voorzetlens geeft je wat meer mogenlijkheden als je met bijvoorbeeld een 70-200 op stap gaat en je niet meer objectieven wil meesjouwen.

De 500D is voor objectieven tussen 70mm en 300mm.
De 250D is voor objectieven tussen 38mm en 135mm.

http://www.camerahobby.com/Access-Canon500D.htm
http://jimdoty.com/Tips/Closeup/closeup.html

Een echt macro objectief is veel makkelijker en die is ook redelijk goed als algemeen objectief te gebruiken. AF en lichtsterkte is alleen wat minder dan van de primes in hetzelfde bereik.
Je kunt ook eerst voor een gebruikt macro-objectief gaan. Vind je het dan niets dan verkoop je hem weer door met weinig of geen afschrijving.

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » wo feb 18 2009 5:37 pm

Ik heb een 500D speciaal gekocht voor op de 18-200.
Bij elkaar een walk-around combi, met veel water bij de wijn.
Maar ja, het alternatief is géén foto.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

Marc0

Bericht door Marc0 » vr feb 20 2009 5:10 pm

Oké, een 500D met mijn lenzen is dus toch niet zo'n geweldige combinatie begrijp ik. Zeker voor het geld dat de 500D kost ga ik dan toch voor een goedkoper alternatief. Een beetje goeie macro lens begint bij zo'n 200 a 250 euro 2e hands en dat vindt ik nu nog te duur, dus zal het tot die tijd toch met een minder alternatief moeten stellen :(

Het gaat denk ik dan toch een goedkope voorzetlens worden, al weet ik nog niet of het dan een Raynox gaat worden, of een voorzetlens van 67mm.
Na het lezen van de links van yoyo begin ik ook weer te denken aan een tussenring (eventueel teleconverter), aangezien de kwaliteit wel beter is dan bij een gewone voorzetlens.

Kortom, ik ben weer terug bij af. :evil:

Marc0

Bericht door Marc0 » ma feb 23 2009 10:16 pm

Marc0 schreef:...Het gaat denk ik dan toch een goedkope voorzetlens worden, al weet ik nog niet of het dan een Raynox gaat worden, of een voorzetlens van 67mm...
Kortom, ik ben weer terug bij af. :evil:
Inmiddels ben ik een paar dagen verder en heb ik een macro lens gekocht. Het is een 2e hands Cosina 100 mm 3.5 Macro lens geworden. Ondanks de lage prijs krijgt de lens op verschilende fora goede reviews voor de optische kwaliteit, alleen voelt ie wel wat goedkoop aan.

Nu alleen nog "even" goede foto's leren maken.

Bedankt voor jullie reacties.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » di feb 24 2009 9:19 am

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst !
De bouwkwaliteit van de Cosina is bedenkelijk, maar hij komt inderdaad goed uit de testen.
En dat wordt handmatig scherpstellen, maar je zult merken dat dit toch het beste werkt bij macro.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Marc0

Bericht door Marc0 » di feb 24 2009 1:00 pm

Handmatig scherpstellen is geen probleem, heb ook een tijdje met een 70 - 300 zonder AF-s gefotografeerd. Vliegende insecten zal inderdaad "lastig" worden.
Hij voelt inderdaad plastic en zomen gaat ook lichtschokkerig, omdat ie een beetje blijft plakken, maar ach de kwaliteit van de foto's schijnt wel goed te zijn, toch niet onbelangerijk.

Zal binnenkort wel een foto-tje posten, eerst nog even oefenen hoor.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 24 2009 1:04 pm

Marc0 schreef:Hij voelt inderdaad plastic en zomen gaat ook lichtschokkerig, omdat ie een beetje blijft plakken, maar ach de kwaliteit van de foto's schijnt wel goed te zijn, toch niet onbelangerijk.
De rest is ook niet onbelangrijk... :wink:

Ik heb 'm ooit wel eens in handen gehad. Ik hoop dat je er geen spijt van krijgt. :egeek:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marc0

Bericht door Marc0 » di feb 24 2009 3:10 pm

Aangezien ik 'm vrij goedkoop op marktplaats heb kunnen kopen, kan het nooit echt een miskoop worden. :wink:

Nu kan ik eerst even lekker experimenteren. Ik kan eventueel altijd nog een lens kopen die optisch evengoed is, maar ook wat degelijker is.

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”