Foto's maken in een manege

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
sassepas

Foto's maken in een manege

Bericht door sassepas » wo feb 25 2009 11:54 pm

Over 2 weken wil ik bij ons op manege (Western riding) foto's maken van een wedstrijddag.
Aangezien ik nog niet zo heel lang bezig ben wil ik graag wat advies.
De wedstrijden zullen in een binnenbak zijn met verlichting(tl) en een gedeelte van de bak is open waar daglicht in valt.
ik heb D60 een 18-55 en een 55-200 lens. Ik denk eraan mn 55-200 erop te zetten. Heb een externe flitser sb600 (waar ik nog mee moet leren werken!!)
welke instellingen adviseren jullie, qua iso, sluitertijd etc.
alle tips zijn welkom! bedankt alvast!

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: Foto's maken in een manege

Bericht door Pancarans » do feb 26 2009 12:12 am

Hallo Sassepas,

Ik heb in december ook in een mange gefotografeerd. Je hebt de pech niet over een echt lichtsterk objectief te beschikken, dus gooi je ISO omhoog. Afhankelijk van de snelheid waarmee de paarden lopen en de acties zijn probeer te schieten op een 1/60" of sneller. Stel dus je camera op S in en dan 1/60". Gooi je ISO omhoog totdat je de gewenste belichting hebt. Flitsen zou ik niet doen, tenzij je dichtbij kan komen en dit de paarden niet teveel hindert.

Als voorbeeld:
Afbeelding

Sluitertijd 1/50", Diafragma 2.8 op 135 mm, ISO 800.

Afbeelding

Sluitertijd 1/80", Diafragma 2.8 op 80 mm, ISO 800

Ik ben wel met de ruisgum in CS3 aan de gang geweest.

Succes.
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » do feb 26 2009 10:56 am

Ik lees hier een situatie met twee soorten licht, namelijk TL licht en daglicht.
Ik ben eigenlijk benieuwd wat je dan kiest als witbalans... :?:

sassepas

Bericht door sassepas » do feb 26 2009 5:46 pm

alvast bedankt voor jullie reacties, ik neem de tips zeker ter harte, en na de fotodag zal ik wat foto's plaatsen om te zien wat nu een goed effect had!

Anne nikond40

Bericht door Anne nikond40 » do feb 26 2009 6:01 pm

Altijd lastig in de manege...Ik heb het laatst ook geprobeerd, het zag er goed uit! Totdat ik thuis kwam en ze op de computer had gezet :( Paard had of geen benen of 6 benen!! Het erge was nog dat ze op de camera goed leken.....Veel ruis zat er ook bij...
By the way is het nog gelukt met picassa?? Laat je wel wat zien van de foto's! Ik ben enorm paardenliefhebber! Jij zit toevallig niet op paardenfotografieforum?

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » do feb 26 2009 6:15 pm

Ome Jan schreef:Ik lees hier een situatie met twee soorten licht, namelijk TL licht en daglicht.
Om je witbalans goed te krijgen vind je denk ik hier je antwoord :idea:
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

sassepas

Bericht door sassepas » zo mar 01 2009 10:56 pm

Anne nikond40 schreef:Altijd lastig in de manege...Ik heb het laatst ook geprobeerd, het zag er goed uit! Totdat ik thuis kwam en ze op de computer had gezet :( Paard had of geen benen of 6 benen!! Het erge was nog dat ze op de camera goed leken.....Veel ruis zat er ook bij...
By the way is het nog gelukt met picassa?? Laat je wel wat zien van de foto's! Ik ben enorm paardenliefhebber! Jij zit toevallig niet op paardenfotografieforum?
Picassa moet ik van de week even werk van maken! Nee ik zit niet opdat forum maar na de wedstrijd laat ik zeker wat zien als ze tenminste niet net als vandaag op de motorbeurs allemaal mislukt zijn :evil:
Had de stand zoals hierboven omschreven ingesteld. Stand Camera op S, Iso op 800. Daar alleen tl-licht, wat voor hele vervelende spiegeling zorgde...
Gelukkig kan t straks in de paarden niet weerpsiegelen... Ga nu maar is nadenken wat ik fout heb gedaan. :?: :!:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mar 02 2009 12:46 am

Ome Jan schreef:Ik lees hier een situatie met twee soorten licht, namelijk TL licht en daglicht.
Fotograferen in RAW-formaat en witbalans op "auto". Is de instelling achteraf niet goed, regel je het vanzelf bij in Capture NX2.

@Sassepas
NIET FLITSEN.
Daar schrikken de paarden van. Zijn de ruiters niet blij mee in een wedstrijd. Dat kost ze punten als de paarden dan een gekke zijsprong maken, heeft bovendien ook weinig zin met een SB-600 op die relatief grote afstanden.
Helaas heb je een te weinig lichtsterk objectief. Eentje lenen of huren.
Vriendelijke groet, Léon Obers

jupilleke

Bericht door jupilleke » wo mar 04 2009 11:42 am

Onderstaande is genomen op een buitenpiste dicht bij Garriguella, Spanje.
Weinig echte verlichting rond de piste, dus de SB800 had er soms toch wel problemen mee om alles uit te lichten.
Wat ik toen onthouden heb is dat als er op zulke wedstrijden niet echt veel licht is, en je enkel beschikking hebt over "amateurmateriaal" ik geen wonderen mag verwachten. :?

Afbeelding

Anne nikond40

Bericht door Anne nikond40 » wo mar 04 2009 12:03 pm

Ik ben blij als het buitenseizoen weer gaat beginnen....Heb afgelopen weekend springwedtsrijd geprobeerd te fotograveren...Hindernis echt helemaal top scherp, ook qua kleur, maar ja dan moet het paardje er ook scherp op staan :wink: Als een veeg door de foto..Ga toch echt die lichtsterke lens missen hoor....

sassepas

Bericht door sassepas » wo mar 04 2009 10:49 pm

Léon Obers schreef:
Fotograferen in RAW-formaat en witbalans op "auto". Is de instelling achteraf niet goed, regel je het vanzelf bij in Capture NX2.

@Sassepas
NIET FLITSEN.
Daar schrikken de paarden van. Zijn de ruiters niet blij mee in een wedstrijd. Dat kost ze punten als de paarden dan een gekke zijsprong maken, heeft bovendien ook weinig zin met een SB-600 op die relatief grote afstanden.
Helaas heb je een te weinig lichtsterk objectief. Eentje lenen of huren.
nee ik zal niet flitsen, is de instelling achteraf net zo goed in CS2 te regelen?
sorry, ben beginner wat is een lichtsterk objectief, zijn mijn 2 lenzen niet goed genoeg of hebben ze andere capaciteiten?

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » do mar 05 2009 9:16 am

Léon Obers schreef:
Ik heb altijd geleerd niet de auto stand te gebruiken :mryellow:
ALE schreef:
Om je witbalans goed te krijgen vind je denk ik hier je antwoord :idea:
Suc6,

ALE
Dankje Arthur, duidelijke uitleg!
Ik gebruik alleen bij portretten een vierkant oplichtscherm die je kunt opvouwen, ene kant wit, andere kant middengrijs.
Het gebruik van deze grijskaart schiet er in praktijk vaak bij in..

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do mar 05 2009 12:52 pm

Ome Jan schreef:
ALE schreef: Om je witbalans goed te krijgen vind je denk ik hier je antwoord :idea:
Léon Obers schreef: Fotograferen in RAW-formaat en witbalans op "auto". Is de instelling achteraf niet goed, regel je het vanzelf bij in Capture NX2.
Ik heb altijd geleerd niet de auto stand te gebruiken :mryellow:
Werken vanuit RAW is elke witbalans stand te overrulen in de bewerking erna. Dat is het mooie van RAW.
De methode van ALE is heel mooi, maar voor relatief simpele opnamen gemaakt in een manege wellicht wat overdone, zeker voor een beginner (de topic starter).
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”