D90 of D300

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
rambow

D90 of D300

Bericht door rambow » wo mar 04 2009 2:10 pm

Pas geleden heb ik mijn Nikon D80 verkocht met de bedoeling om een D90 te kopen. Nu twijfel ik of ik niet beter een D300 kan kopen. Ik fotografeer meestal onder moeilijke lichtomstandigheden. Heeft iemand advies voor mij?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: D90 of D300

Bericht door Patrick » wo mar 04 2009 2:56 pm

Moeilijke lichtomstandigheden vragen eigenlijk om een D700... :wink:

D90 of D300: wat prestaties op hoge ISO waarden maakt het niet zoveel uit. De D300 is natuurlijk wel een veel professionelere camera.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Woudschim

Bericht door Woudschim » wo mar 04 2009 2:57 pm

Het enige verschil is dat de D300 en robuustere body heeft, met wat meer makkelijkheidjes etc. Ook is matrixlichtmeting mogelijk bij oudere lenzen.

Wat ruisprestaties betreft zijn ze identiek.

T-P

Bericht door T-P » wo mar 04 2009 10:27 pm

http://www.kenrockwell.com/nikon/d90.htm

Lees die review eens grondig door, je zult in het begin al de volgende, opzich zelfstaande, quote lezen:

If you're considering a D300, forget it. Get the D90 instead.

Ik denk dat de D300 met name de voorkeur zal genieten als men de bouw/sealing alszwaartepunt neemt.
De D90 heeft vele eigenschappen van de D300 geadopteerd, met hier en daar verbetering en extra's.
Dat leest je ook terug in het verhaal van Kenrockwell.

Sta zelf ook voor zo'n keuze. Ik denk dat het toch een D90 wordt.
Mijn D80 heeft het overal goed uitgehouden, vind de D300 niet de prijs rechtvaardigen.
Ook zijn de voorgeprogammeerde functies soms handig om snel te switchen in situaties.

Marco

Bericht door Marco » wo mar 04 2009 10:44 pm

T-P schreef:http://www.kenrockwell.com/nikon/d90.htm

Lees die review eens grondig door, je zult in het begin al de volgende, opzich zelfstaande, quote lezen:

Ik denk dat de D300 met name de voorkeur zal genieten als men de bouw/sealing alszwaartepunt neemt.
De D90 heeft vele eigenschappen van de D300 geadopteerd, met hier en daar verbetering en extra's.

Mijn D80 heeft het overal goed uitgehouden, vind de D300 niet de prijs rechtvaardigen.
Ook zijn de voorgeprogammeerde functies soms handig om snel te switchen in situaties.
Wie luistert er tegenwoordig nog naar Uncle Ken ?
Luister naar jezelf en bepaal dan welke eigenschappen belangrijk voor je zijn.

T-P

Bericht door T-P » wo mar 04 2009 11:03 pm

Ik neem de meeste zaken ook met een korrel zout
maar vind dat Ken soms toch aardige uitleg heeft om iets wel of niet te nemen
Men wil nog wel eens 'te veel' kopen, zeker als beginner.

Maar goed zelf zeker ook even uitzoeken, proberen en aanvoelen.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » do mar 05 2009 12:38 am

Zelf ga ik voor de D300 ipv de D90 of D700. Waarom?

1. Ik heb behoefte aan een makkelijkere manier om te schakelen tussen AF-C en AF-S. Bij de D90 moet je een aantal keer op een knop drukken om te schakelen. Bij de D300 doe je dat met een schakelaar, net als bij mijn oude 601.

2. Meer beelden per seconde bij de D300, 6 ipv 4,5 en de mogelijkheid om uit te breiden naar 8 met de PDK-1 set.

3. Het formaat, de D300 ligt beter in mijn handen omdat deze iets groter is.

4. De D300 is robuuster en ik loop veel in het veld met mijn honden, ofschoon mijn D70s, mij met dik 25.000 clicks nog nooit in de steek heeft gelaten

5. Die voorkeuzestanden gebruik ik al twee jaar niet meer met mijn D70s.

6. De D700 kan ik niet betalen :( :( omdat ik dan ook een andere standaardzoom moet hebben.

Groet,
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

ErikD

Bericht door ErikD » do mar 05 2009 8:54 am

Ik ben zelf nog best nieuw binnen de fotografie, maar ik heb mezelf altijd afgevraagd... 'Hoe denk ik mijn camera te gebruiken?'
In eerste instantie wist ik al dat ik het serieus aan wilde pakken en heb daarom een D80 gekocht met de betere 18-70mm kitlens. Daar heb ik geen moment spijt van gehad. Nu ik een paar maanden aan het fotograferen ben merk ik dat ik toch best de stap naar een D300 zou willen maken. Dit omdat ik denk dat de iets grotere D300 beter in de hand zal liggen (moet ik wel nog uitproberen als ik eenmaal echt over wil stappen), ik wil de camera graag meenemen als ik in de toekomst ga reizen en dan wil ik in de natuur kunnen fotograferen, de D300 is volgens mij sneller in te stellen, heeft een 100% beeldzoeker, hoger aantal beelden per seconde. Eigenlijk zijn het veel praktische overwegingen voor de lange termijn die bij mij spelen en dat is ook denk ik het grote verschil tussen de D90 en D300. Het is niet in de kwaliteit van de foto's maar in het gebruik van de camera waar het verschil voornamelijk zit.

Rozemarijn

Bericht door Rozemarijn » do mar 05 2009 2:25 pm

Marco schreef:

Wie luistert er tegenwoordig nog naar Uncle Ken ?
Luister naar jezelf en bepaal dan welke eigenschappen belangrijk voor je zijn.
DXO mark labs tests bevestigen wat Ken aangeeft http://www.dxomark.com/index.php/eng/Im ... nd2)/Nikon

Daan
Clublid
Clublid

Bericht door Daan » do mar 05 2009 4:12 pm

Pancarans schreef:Zelf ga ik voor de D300 ipv de D90 of D700. Waarom?

1. Ik heb behoefte aan een makkelijkere manier om te schakelen tussen AF-C en AF-S. Bij de D90 moet je een aantal keer op een knop drukken om te schakelen. Bij de D300 doe je dat met een schakelaar, net als bij mijn oude 601.
Bij de D90 zit er rechts bovenop een knop voor , die je maar 1 keer hoeft in te drukken .

rambow

Bericht door rambow » vr mar 06 2009 4:12 pm

De site van Ken Rockwell was mij onbekend. Die heb ik nu aandachtig bestudeerd. Het wordt dus een D90! :D
Om meer geld uit te geven voor een zwaardere camera met een aantal extra opties, die ik waarschijnlijk niet ga gebruiken, vind ik onzin. Daarnaast is een wat lichtere camera voor mij prettiger, om mee te nemen.

Verder hartelijk dank voor alle reakties. Ik heb er wat van kunnen leren. :mryellow:

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » vr mar 06 2009 4:36 pm

Daan schreef:
Pancarans schreef:Zelf ga ik voor de D300 ipv de D90 of D700. Waarom?

Bij de D90 zit er rechts bovenop een knop voor , die je maar 1 keer hoeft in te drukken .
Klopt, maar dan schakel je tussen AF-S en AF-C, wil je weer terug naar AF-S, dan moet je twee keer drukken, daar je anders in AF-A komt. Nu kan dat ook wel, maar wilje weer terug naar AF-C moet je twee keer drukken. Voor mij te verwarrend en soms gaan de acties zo snel dat ik snel moet schakelen tussen beide standen. Een schakelaar naast de objectiefvatting vind ik dan makkelijker, ook omdat ik dat op mijn oude F601 AF ook had.

Overigens heb ik inmiddels de D300 besteld bij GSM dealer voor € 1129,= incl. verzendkosten. Omdat ik middels creditcard betaald heb is deze ook nog eens een jaar lang verzekerd tegen diefstal, beschadiging en verlies.

Groet,
Irwan

Daan
Clublid
Clublid

Bericht door Daan » vr mar 06 2009 5:14 pm

Irwan , Veel plezier met de D300 !

IK heb het voor trouwens voor de zekerheid even geprobeerd ( heb de D90 net ) . Je moet de AF knop indrukken en dan kan je met het instelwiel een tikje naar links of rechts geven . Wel is de plek niet zo handig als een schakelaar !

Ik vind de D300 ook een mooie camera alleen ik vond de prijs/opties verhouding zelf niet waard tov een D90 .

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » vr mar 06 2009 6:59 pm

Daan schreef:Irwan , Veel plezier met de D300 !

IK heb het voor trouwens voor de zekerheid even geprobeerd ( heb de D90 net ) . Je moet de AF knop indrukken en dan kan je met het instelwiel een tikje naar links of rechts geven . Wel is de plek niet zo handig als een schakelaar !

Ik vind de D300 ook een mooie camera alleen ik vond de prijs/opties verhouding zelf niet waard tov een D90 .
Bedankt, inderdaad moet je draaien, was even in de war. Ik heb het geprobeerd en ik draaide geregeld mis.

Groet,
Irwan

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » za mar 07 2009 8:32 am

Het verschil in prijs zit ook in een betere lichtmeter bij de D300. Als je in lastige lichtomstandigheden werkt zou dat de doorslag kunnen geven.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”