Kleurprofiel Photoshop CS2 (ja alweer)
Kleurprofiel Photoshop CS2 (ja alweer)
Help...ik weet het ff niet meer.
Ik ben al een aantal uren op het forum en I-net aan het speuren geweest maar kan de juiste instelling niet vinden.
Wie iemand mij vertellen of ik alles goed heb staan?
Ik heb pas een nieuwe Dell monitor gekocht met een e-IPS-panel en deze wordt gewoon herkend door mijn Windows XP.
Als ik naar configuratie scherm => beeldscherm => eigenschappen => geavanceerd => kleurbeheer ga, dan zie ik hier netjes het standaardmonitorprofiel van mijn scherm staan.
Deze staat ook ingesteld als "huidig profiel".
Dit is m.i. allemaal goed.
In CS2 heb ik de color settings (shift+contr+K) als volgt ingesteld:
Settings: Custom
Working spaces:
RGB: sRGB IE61966-2.1
CMKY Europe ISO coated
Gray: Dot Gain 15%
Spot: Dot Gain 15%
Color mgmt policies:
RGB: off
CMYK: Preserve Embedded Profiles
Gray: Preserve Embedded Profiles
De 3 vakjes hieronder heb ik aangevinkt.
Conversion option:
Engine: Adobe (ACE)
Intent: Relative Colorimetric
Advanced controls:
niets aangevinkt
===============================
Convert to profile:
Profile: sRGB IE61966-2.1
Destination space: sRGB IE61966-2.1
======================================
Bij CS02 => view => proof setup staat op monitor RGB
Ik kan bij view => proof setup => custom... ook mijn monitor selecteren maar weet niet of dit de bedoeling is?
Als ik view => proof colors aanvink dan wordt de foto lichter en van wat ik begrepen heb is dit de kleur zoals ie via een browser te zien zal zijn.
De proof set up staat dan wel op monitor RGB
Mis ik nog iets aan instellingen?
Voor alle duidelijkheid...Ik fotografeer alles in sGRB.
Alvast bedankt,
G
Ik ben al een aantal uren op het forum en I-net aan het speuren geweest maar kan de juiste instelling niet vinden.
Wie iemand mij vertellen of ik alles goed heb staan?
Ik heb pas een nieuwe Dell monitor gekocht met een e-IPS-panel en deze wordt gewoon herkend door mijn Windows XP.
Als ik naar configuratie scherm => beeldscherm => eigenschappen => geavanceerd => kleurbeheer ga, dan zie ik hier netjes het standaardmonitorprofiel van mijn scherm staan.
Deze staat ook ingesteld als "huidig profiel".
Dit is m.i. allemaal goed.
In CS2 heb ik de color settings (shift+contr+K) als volgt ingesteld:
Settings: Custom
Working spaces:
RGB: sRGB IE61966-2.1
CMKY Europe ISO coated
Gray: Dot Gain 15%
Spot: Dot Gain 15%
Color mgmt policies:
RGB: off
CMYK: Preserve Embedded Profiles
Gray: Preserve Embedded Profiles
De 3 vakjes hieronder heb ik aangevinkt.
Conversion option:
Engine: Adobe (ACE)
Intent: Relative Colorimetric
Advanced controls:
niets aangevinkt
===============================
Convert to profile:
Profile: sRGB IE61966-2.1
Destination space: sRGB IE61966-2.1
======================================
Bij CS02 => view => proof setup staat op monitor RGB
Ik kan bij view => proof setup => custom... ook mijn monitor selecteren maar weet niet of dit de bedoeling is?
Als ik view => proof colors aanvink dan wordt de foto lichter en van wat ik begrepen heb is dit de kleur zoals ie via een browser te zien zal zijn.
De proof set up staat dan wel op monitor RGB
Mis ik nog iets aan instellingen?
Voor alle duidelijkheid...Ik fotografeer alles in sGRB.
Alvast bedankt,
G
Laatst gewijzigd door Geofgraphic op zo mar 15 2009 11:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kleurprofiel Photoshop CS2 (ja alweer)
Proofing weer uitzetten.
Dat gebruik je alleen om op je beeldscherm een ander apparaat te simuleren. Bijvoorbeeld een printer die ergens bij een drukker staat.
En natuurlijk je beeldscherm kalibreren voor het beste resultaat.
Als je wat je doet beter wilt begrijpen dan zou je dit nog eens even kunnen lezen.
Dat gebruik je alleen om op je beeldscherm een ander apparaat te simuleren. Bijvoorbeeld een printer die ergens bij een drukker staat.
En natuurlijk je beeldscherm kalibreren voor het beste resultaat.
Als je wat je doet beter wilt begrijpen dan zou je dit nog eens even kunnen lezen.
Laatst gewijzigd door iJoost op zo mar 15 2009 11:03 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
OK mooi!!
Wat voor zin heeft het om je monitor bij view => proof setup => custom... te selecteren?
Wat voor zin heeft het om je monitor bij view => proof setup => custom... te selecteren?
Dat heeft geen zin. Zoals ik al zei, proofing is juist bedoeld om met behulp van een beeldscherm een ander apparaat na te doen (qua kleurweergave). Lees de link die ik al gaf even rustig.
De link had ik gisteren al gevonden maar ga je verhaal nog een x doorlezen.iJoost schreef:Dat heeft geen zin. Zoals ik al zei, proofing is juist bedoeld om met behulp van een beeldscherm een ander apparaat na te doen (qua kleurweergave). Lees de link die ik al gaf even rustig.
Bedankt voor je hulp!
Heb toch nog een probleempje.
Als ik zonder proof colors kijk dan zit er nauwelijks nog detail in donkere delen op mijn foto's.
Het is bv goed te zien op de stam van een grote boom en bij kledingstukken.
Het donkere (zwart) loopt dan gewoon door.
Met proof "aan" dan ziet het er allemaal "normaal" uit.
Het effect wat ik zie krijg je ook niet weg door het beeldscherm te kalibreren.
iJoost heb jij nog enig idee waar dit aan kan liggen?
Als ik zonder proof colors kijk dan zit er nauwelijks nog detail in donkere delen op mijn foto's.
Het is bv goed te zien op de stam van een grote boom en bij kledingstukken.
Het donkere (zwart) loopt dan gewoon door.
Met proof "aan" dan ziet het er allemaal "normaal" uit.
Het effect wat ik zie krijg je ook niet weg door het beeldscherm te kalibreren.
iJoost heb jij nog enig idee waar dit aan kan liggen?
Dat kan aan twee dingen liggen. Je beeldscherm is misschien nog niet gekalibreerd. Of aan de foto zelf.
Foto's moet je in het algemeen nabewerken. Ik zie zelden een foto die zo uit de camera goed is. Maar pas nadat je je beeldscherm goed ingesteld hebt (lees: gekalibreerd) kun je zien wat je aan het doen bent. En kun je ze dus zinvol bewerken. Alles wat je daarvoor gedaan hebt was een slag in de ruimte en kan er best ineens slecht uit gaan zien door het kalibreren.
Proofing aanzetten terwijl je dat helemaal niet aan het doen bent is niet de oplossing. Op die manier kun je nooit iets produceren wat er bijvoorbeeld bij iemand anders op het beeldscherm ook hetzelfde uitziet.
Hoe kalibreer je je beeldscherm dan?
En laat anders gewoon eens zo'n foto zien.
Foto's moet je in het algemeen nabewerken. Ik zie zelden een foto die zo uit de camera goed is. Maar pas nadat je je beeldscherm goed ingesteld hebt (lees: gekalibreerd) kun je zien wat je aan het doen bent. En kun je ze dus zinvol bewerken. Alles wat je daarvoor gedaan hebt was een slag in de ruimte en kan er best ineens slecht uit gaan zien door het kalibreren.
Proofing aanzetten terwijl je dat helemaal niet aan het doen bent is niet de oplossing. Op die manier kun je nooit iets produceren wat er bijvoorbeeld bij iemand anders op het beeldscherm ook hetzelfde uitziet.
Hoe kalibreer je je beeldscherm dan?
En laat anders gewoon eens zo'n foto zien.

Bovenstaande foto heb ik opgeslagen als "save for web".
Wanneer ik de foto vanaf mijn pc in Firefox open (of via I-net) dan ziet ie er m.i. goed uit.
Als ik dezelfde foto in CS2 open dan lijkt het net of de dikke boomstammen op de achtergrond heel veel contrast hebben (heel grof).
Dit geldt ook met de kleding van het voorste meisje.
De overgang van haar zwartje rokje en trainingsbroek loopt dan aan de achterkant van haar linker been zo goed als over.
Met proofing aan ziet de foto er exact uit als in Firefox???
En hoe kalibreer je je beeldscherm dan?
Er zit trouwens ook geen kleurprofiel in die foto. Ik dacht dat je zei dat je sRGB gebruikte.
Er zit trouwens ook geen kleurprofiel in die foto. Ik dacht dat je zei dat je sRGB gebruikte.
Mijn D300 staat ingesteld op sRGB.
Dat heb ik met een calibratie setje gedaan.
Weet de naam niet meer omdat ie niet van mij was.
OK stel dat mijn scherm niet zou staan, dan zou ik toch het verschil tussen PS en Firefox ook niet zien?
Dat heb ik met een calibratie setje gedaan.
Weet de naam niet meer omdat ie niet van mij was.
OK stel dat mijn scherm niet zou staan, dan zou ik toch het verschil tussen PS en Firefox ook niet zien?
Als je gekalibreerd hebt met hardware dan heeft dat een kleurprofiel opgeleverd. Dat is dan het profiel wat je voor je beeldscherm moet instellen en niet het frabrieksprofiel.
Kortom, je werkt nu blijkbaar toch ongekalibreerd. Dan lijkt het me het beste als je dat eerst maar eens even regelt. Overigens kun je bij het kalibreren zaken als een witpunt en een gamma kiezen. Met name het gamma wat je kiest heeft effect op de doortekening van de donkere partijen.
Wat Firefox betreft. Standaard negeert die kleurprofielen (net als Internet Explorer) maar je kunt instellen dat ie er wel naar moet kijken. Photoshop begrijpt wel kleurprofielen. Maar dan moet er wel in eentje in zitten. In deze foto zit niets. Dus wat je dan krijgt kun je geen zinnig ding over zeggen. Voor gebruik op het web zou je er sRGB in moeten zitten.
Begin eens opnieuw met de foto zoals ie uit de camera komt en zorg ervoor dat je uitkomt bij sRGB (alleen converteren gebruiken (zonodig) nooit toekennen) en zorg er tegelijk ook voor dat je nergens het kleurprofiel verliest. Linkonder in Photoshop-vensters kun je het kleurprofiel zichtbaar maken.
Kortom, je werkt nu blijkbaar toch ongekalibreerd. Dan lijkt het me het beste als je dat eerst maar eens even regelt. Overigens kun je bij het kalibreren zaken als een witpunt en een gamma kiezen. Met name het gamma wat je kiest heeft effect op de doortekening van de donkere partijen.
Wat Firefox betreft. Standaard negeert die kleurprofielen (net als Internet Explorer) maar je kunt instellen dat ie er wel naar moet kijken. Photoshop begrijpt wel kleurprofielen. Maar dan moet er wel in eentje in zitten. In deze foto zit niets. Dus wat je dan krijgt kun je geen zinnig ding over zeggen. Voor gebruik op het web zou je er sRGB in moeten zitten.
Begin eens opnieuw met de foto zoals ie uit de camera komt en zorg ervoor dat je uitkomt bij sRGB (alleen converteren gebruiken (zonodig) nooit toekennen) en zorg er tegelijk ook voor dat je nergens het kleurprofiel verliest. Linkonder in Photoshop-vensters kun je het kleurprofiel zichtbaar maken.
Kleurprofielen
Je hebt dus een D300 camera en je bewerkt je foto's in Adobe Photoshop CS2. Waarom gebruik je dan sRGB? Als je Photoshop op je computer hebt staan dan heb je in je map kleurbeheer ook het Adobe RGB (1998) kleurprofiel. Dit kleurprofiel is beter/professioneler dan sRGB. De "s" in dit profiel staat niet voor niets voor "small".
Om het goed te doen moet je dan wel het kleurprofiel in de camera, het kleurprofiel in de map kleurbeheer, en in Photoshop (color settings) op Adobe RGB (1998) zetten. Mocht je nog meer beeldbewerkingprogramma’s op je computer hebben, stel deze dan ook in op Adobe RGB.
Om het goed te doen moet je dan wel het kleurprofiel in de camera, het kleurprofiel in de map kleurbeheer, en in Photoshop (color settings) op Adobe RGB (1998) zetten. Mocht je nog meer beeldbewerkingprogramma’s op je computer hebben, stel deze dan ook in op Adobe RGB.
Re: Kleurprofielen
Dat is dus echt gewoon onzin. Weet je wat? Lees de link die ik gaf ook maar even...Asjemenou schreef:... Adobe RGB (1998) kleurprofiel... Dit kleurprofiel is beter/professioneler dan sRGB...

Edit: Zelfs dat verhaal van die s is gel*l zie ik. Die staat namelijk voor standard.