ik ben sinds kort een D90 en aangezien ik regelmatig in slecht licht met een brandpuntsafstand van 30-35mm fotografeer en de eerste reviews van de AF-S 35mm DX redelijk positief waren heb ik de gok dus maar gewaagd en de lens aangeschaft. Vandaag had ik een klein beetje tijd om ermee te experimenteren, maar ik zie gedrag dat ik niet kan verklaren. Specifiek lijkt er een probleem te zijn in Program mode. Met mijn 50mm AF 1.8D en 18-70 Nikkor lens heb ik dit probleem niet. Misschien doe ik zelf iets fout, maar ik wil dan wel graag weten wat...

Ik heb achtereenvolgens 4 foto's gemaakt met verschillende lenzen met het onderstaande resultaat. Alle EXIF info etc. zitten in de properties van de foto.
- In alle gevallen is matrix belichting gebruikt (tijdstip was net voor zonsondergang).
- De foto's zijn onbewerkt en van NEF geconverteerd naar JPEG (highest quality) en resize voor het forum.
- EXIF info zit in de properties van de foto opgeslagen.
- Kleurprofiel in de camera was SD (Standaard).
- Verscherping, D-lighting etc. waren default resp. automatisch.
1.) 18-70 AF-S 3.5-4.5 Nikkor lens, P-mode, F5.6, 1/125 sec, ISO 200

2.) 35mm 1.8 AF-S DX, P-mode, F5, 1/100 sec, ISO 200

3.) 35mm 1.8 AF-S DX, A-mode, F1.8, 1/800sec, ISO 200

4.) Ter vergelijk: 50mm 1.8 AF-D, P-mode, F5, 1/100 sec, ISO 200

Het probleem zit (obviously) in foto nummer 2. De belichting lijkt niet te kloppen. Wat er gebeurd snap ik niet, verklaring en/of advies is welkom.
Ik deed deze test overigens omdat ik bij de eerste snelle snapshots met de lens het volgende resultaat zag (dit waren wat snelle snapshots, dit is pruts dat weet ik).
5.) 35mm 1.8 AF-S DX, P-mode, F4, 1/60 sec, ISO 200

6.) 35mm 1.8 AF-S DX, A-mode, F1.8, 1/320sec, ISO 200

Dan voor de liefhebbers nog even een snel experimentje met de 35mm op F1.8. De foto is niet optimaal (qua compositie), maar ik had haast:
7.) Kippetje (focus op het oog), F1.8, 1/1250sec, ISO200:

*edit: Tekst-optimalistie