Nikkor AF-S 60mm F 2.8 G MICRO ED

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Nikkor AF-S 60mm F 2.8 G MICRO ED

Bericht door Marten » zo feb 01 2009 11:48 am

Hans Braakhuis schreef:Nu is Nikon al heel lang met Nano coating bezig, maar ze maken er pas reclame mee, omdat anderen (dacht dat Zeiss er mee begonnen was) het ook doen. Nano zie ik meer als: mikemix wil het, dus zetten we het er voor hem er wel even op. Het verkoopt dus beter.
Dan was wat er in 2001 gebeurde veel meer Nikon, wel een nieuwe coating en het gewoon niet vertellen.
Hans,
Begrijp ik het goed dat er tussen 2001 en zeg 2007, Nikon objectieven zijn uitgebracht waarbij wel NANO coating is toegepast, maar waar het niet op stond?
Welke objectieven zijn dat?

hvds
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door hvds » zo feb 22 2009 3:27 pm

mikemix schreef:
hvds schreef:Ben zeer tevreden met dit objectief

zo scherp als en scheermes !

heb allen nog geen prive foto's er mee gemaakt

maar resultaten overtreffen mijn verwachting

groet

Henri
Kan je wat posten Henri?
Waar kan jij mee vergelijken?

AFS 60 mm micro F 16 3 sec D 300

Afbeelding

Uit de hand op ong 50 cm P stand AFS 60mm micro F 4.5 1/80 sec D 300

Afbeelding

groet

Henri
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo apr 01 2009 12:59 am

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn met ervaring met dit objectief?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo apr 01 2009 6:45 am

Marten schreef:
Hans Braakhuis schreef:Nu is Nikon al heel lang met Nano coating bezig, maar ze maken er pas reclame mee, omdat anderen (dacht dat Zeiss er mee begonnen was) het ook doen. Nano zie ik meer als: mikemix wil het, dus zetten we het er voor hem er wel even op. Het verkoopt dus beter.
Dan was wat er in 2001 gebeurde veel meer Nikon, wel een nieuwe coating en het gewoon niet vertellen.
Hans,
Begrijp ik het goed dat er tussen 2001 en zeg 2007, Nikon objectieven zijn uitgebracht waarbij wel NANO coating is toegepast, maar waar het niet op stond?
Welke objectieven zijn dat?
Zie dus niet elke dag elk bericht.
In 2001 werd er wel een nieuwe coating uitgebracht, maar werd dat niet gezegd. Alle objectieven met de nieuwe NANO coating hebben dat er ook op staan. Of er tussen 2001 en 2009 nog meer coating veranderingen zijn doorgevoerd, hebben ze mij nog niet gezegd.
Vermoedelijk wel. De nieuwe ISO normen maken dat Nikon milieu vriendelijker wil produceren, lood-vrij, cadmium-vrij, en meer van de milieu onvriendelijke stoffen worden geweerd, of zijn al compleet niet meer aanwezig.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo apr 01 2009 8:03 am

Ik was de vraag ook al weer vergeten.
Dank voor je reactie.

mikemix

Bericht door mikemix » wo apr 01 2009 8:07 am

Ik niet, beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.
Dank.

Toch vind ik het bij nader inzien geen antwoord op je stelling.
Nu is Nikon al heel lang met Nano coating bezig, maar ze maken er pas reclame mee, omdat anderen (dacht dat Zeiss er mee begonnen was) het ook doen.
In 2001 werd er wel een nieuwe coating uitgebracht, maar werd dat niet gezegd. Alle objectieven met de nieuwe NANO coating hebben dat er ook op staan. Of er tussen 2001 en 2009 nog meer coating veranderingen zijn doorgevoerd, hebben ze mij nog niet gezegd.
:?:

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid

Bericht door D. Haaksma » wo apr 01 2009 5:02 pm

Hier nog een die een tijd niet op dit draadje gekeken heeft m.b.t. je vraag 60 beter dan de 105 of andersom.
Als ik heel eerlijk ben kan ik eigenlijk geen duidelijke verschillen aangeven.
Soms denk ik dat de 105 iets zachter is.

Beiden leveren ragscherpe beelden af.
De toepassing zit bij mij in het onderwerp / situatie.
De laatste tijd gebuik ik de 60 erg veel. ( table top)
Nu het weer beter wordt zal ik 105 weer meer (buiten) gaan gebruiken.
Mijn macro-onderwerpen zijn vrijwel uitsluitend blad - levermossen, statische modellen dus.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » wo apr 01 2009 6:44 pm

Hans Braakhuis schreef:
mikemix schreef:Geloof dat AF-S en Nano toch ook wel iets positief kan bijdragen, hoor dat graag vanuit de praktijk.
Een praktijk voorbeeld ken ik: de man die voor een deel de productie bij Nikon aan stuurt zegt dat ze een ander product op de markt gaan brengen als ze iets 2 % kunnen verbeteren.
Nou die 2% verbetering is dus niet gelukt, het nieuwe objectief is zelfs 0,1 punt slechter!!!!!!!!

Nu is Nikon al heel lang met Nano coating bezig, maar ze maken er pas reklame mee, omdat anderen (dacht dat Zeiss er mee begonnen was) het ook doen.
Dat geloof ik nu voor geen cent Hans, uit marketing oogpunt zou Nikon juist reklame moeten maken voor dat anderen er reklame mee maken.
Als je als eerste met een nieuwe vinding komt, heb je een voorsprong op de ander.

Nano zie ik meer als: mikemix wil het, dus zetten we het er voor hem er wel even op. Het verkoopt dus beter.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo apr 01 2009 7:02 pm

Bezig met een voorjaars-offensief, George?

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » wo apr 01 2009 7:30 pm

Marten schreef:Bezig met een voorjaars-offensief, George?
Het mooie weer komt er weer aan Marten en ja dan krijg je meer energie :mryellow:

Maar ik vond de berichtgeving behoorlijk tegenstrijdig vandaar :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr apr 03 2009 6:47 pm

Ik kan niet beoordelen of die Nano-coating al eerder is gebruikt door Nikon zonder het te vermelden op het objectief.
Wel zijn er berichten dat er al ED-glas zat in de 5,6/400mm vanaf de eerste versie, en toen stond er echt geen ED op.
De allereerste 2,8/300mm had ook al ED-glas, maar dat kwam voor de gelegenheid even van Schott-Glas, leverancier van Zeiss en Leitz omdat Nikon aanloopmoeilijkheden had met de productie van ED.
Ook schijnt het dat de 2,8/24mm al was voorzien van een vorm van multicoating zonder dat er ruchtbaarheid aan werd gegeven. Pas toen Pentax een publiciteitscampagne begon die helemaal draaide om het volgens hun "eerste gebruik van" multicoating traden Nikon en Zeiss (met de T*-coating) er ook mee naar buiten.
Wie nu het eerst was met multicoating is verder niet interessant, zeker is wel dat veel fabrikanten er tegelijkertijd mee bezig waren.
Zo zal het nu ook zijn met Nano-coating. Er wordt al jaren over gepraat en geschreven. Hoewel ik denk dat Nikon een flinke voorsprong heeft qua gebruik in fotografische objectieven.
E.M. de Klerk

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”