Ontwikkelde film terug op rol ?? wat nu gedaan

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Ontwikkelde film terug op rol ?? wat nu gedaan

Bericht door a90 » do apr 09 2009 10:49 pm

Ik kreeg dus een ontwikkelde film terug op rol :shock: Best lang eigenlijk een filmpje kwam ik achter.

Wie weet de beste manier om deze in mootjes te krijgen. Gewoon knippen per 6 frames ? Snijden ??

Wie weet hoe met dit bijltje te hakken ??
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

J.Hoes
Forumlid
Forumlid

Re: Ontwikkelde film terug op rol ?? wat nu gedaan

Bericht door J.Hoes » do apr 09 2009 11:20 pm

Kleinbeeldfilm uit de Minolta heb ik altijd met een gewone huishoudschaar geknipt. Uit de Minox was dit wat lastiger omdat de opnamen dichter op elkaar zaten, soms tegen elkaar. Goed mikken. Voor zover ik kan herinneren knipte mijn broer ook de 6x6 uit de Rolleicord/flex. Punt van aandacht is om vingerafdrukken zoveel mogelijk te vermijden.

Groet Hans

Frederix

Bericht door Frederix » do apr 09 2009 11:24 pm

a90 schreef:Ik kreeg dus een ontwikkelde film terug op rol :shock: Best lang eigenlijk een filmpje kwam ik achter.

Wie weet de beste manier om deze in mootjes te krijgen. Gewoon knippen per 6 frames ? Snijden ??

Wie weet hoe met dit bijltje te hakken ??
Ik ga ervan uit dat je een 35 mm film bedoeld. Deze kun je knippen in stroken van 6 negatieven en bewaren in bv negatiefbladen van pergamonpapier.

Let wel, soms gaan er meer dan 36 negatieven op een film van 36 opnamen. Het scannen van één los negatief is lastig, beter is om i.p.v. een strook van 6 en 1 negatief stroken van 3 en 4 negatieven te knippen óf aan dat ene negatief een stuk aanloopstrook te laten zitten. Het handigste is om bij het laatste negatief te beginnen met knippen, stroken van 6 te knippen en bij het laatste negatief dat je moet knippen een fors stuk van de aanloopstrook te laten zitten.

Een film op een rol bewaren is vragen om krassen en is af te raden.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » do apr 09 2009 11:33 pm

Knippen, niet snijden.

Als je die opbergvellen van Hama hebt schuif je de film erin en knip je netjes tussen de beeldjes 6 en 7 de film door. Dan naar het tweede rijtje.. haha, leuk recept.

Wat ga je met die film doen? Zelf afdrukken? Zorg dan dat hij niet te lang opgerold blijft. Da's alleen maar lastig in je vergroter. Mocht je die fijne Hamavellen niet hebben, gewoon op 5 of 6 beelden knippen en tussen houtvrij vloeipapier bewaren.

Die Hamavellen bestaan als papier en als helder plastic opbergsysteemvellen. Die transparante zijn fijn om even een snelle kontaktafdruk te maken. Die papieren schijnen beter te zijn om negatieven langere tijd in te bewaren ivm zuurgraad.

Misschien allemaal overbodig.. jammer dan. :mryellow:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr apr 10 2009 9:59 pm

dank dank en nogmaals dank voor de goede tips.

De film is in stukken en de scanner staat te snorren. :)

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Frederix

Bericht door Frederix » vr apr 10 2009 11:32 pm

a90 schreef:dank dank en nogmaals dank voor de goede tips.

De film is in stukken en de scanner staat te snorren. :)
Je laat toch wel resultaten zien toch? Ik ben erg nieuwsgierig . . . .

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr apr 10 2009 11:39 pm

Wat ik zie is weer erg mooi :shock: Het is die rol KR-25 die van de week uit de USA terug is gekomen van de ontwikkelstraat. Staat nog een heel stuk Utrecht op

Het blijft toch een eindeloze film, jammer dat ze hem niet meer maken

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Eeuw » za apr 11 2009 12:08 am

Waar scan je dat mee? Blijft die bijzondere uitstraling van de film dan nog behouden? Ik ben echt zò benieuwd.
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za apr 11 2009 7:59 am

Ik heb ze nu eerst gescand met een Nikon 5000 supercoolscan, echter heb ik sinds kort ook de Epson v750 aan de gang onder Vista 64 en daar probeer ik het van de week nog mee. Kijken of het verschil uitmaakt.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”