Welke statief voor Nikon D90?

Discussies over statieven

Onderwerp:

Welke statief voor Nikon D90?

Berichtdoor Fotogenie » vr apr 10 2009 10:21 am

Hoi,

Ik wil een statief aanschaffen voor mijn Nikon D90 met kitlens. Zat te denken aan de 055XPROB met 804RC2. Mijn vraag is of er nog alternatieven zijn voor deze statief, rekening houdend met de budget van 150 euro?

Wil trouwens later een 70-300 lens erbij kopen. Graag jullie hulp bij deze, bedankt!!
Fotogenie



Onderwerp:

Re: Welke statief voor Nikon D90?

Berichtdoor Cees » vr apr 10 2009 10:25 am

Is zondermeer een goede set. Zou als kop alleen een 488RC4 nemen. Is wat zwaarder, maar ook wat duurder......
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke statief voor Nikon D90?

Berichtdoor joepert » vr apr 10 2009 10:30 am

Ik heb voor mijn D60 die Manfrotto met de 486RC2 kop. Vind ik groot en stevig genoeg. Een grotere plaat zou ik onhandig vinden: als je de camera van het statief haalt, zou de plaat uitsteken.
Nu is de D90 iets groter dan de D60, maar heel veel scheelt dat ook niet. Als de 70-300 voorlopig je langste objectief is, heb je m.i. ook voor meer stabiliteit geen grotere kop nodig.
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: Welke statief voor Nikon D90?

Berichtdoor ReneG » vr apr 10 2009 11:37 am

Ik moest recent een nieuwe kop kopen en ben voor de manfrotto 486RC2 (max. 6 kg.) gegaan. Dat was een grote vooruitgang, je bent flexibeler en kunt veel sneller reageren met zo'n balhoofd. Met de zwaarst mogelijke combinatie die ik kan maken (D90 met grip, 70-300VR en SB600 flitser) is hij stabiel en verloopt hij niet bij het vastzetten. Ik denk echter niet dat je nog veel zwaarder dan dit kunt gaan voor je wel wat verloop gaat krijgen. Ik vind het zelf heel belangrijk (na eerdere ervaringen met veldkijkers en andere koppen) dat de kop niet 'verloopt' bij het vastzetten.

Wat ik ook mijn overweging heb meegenomen was:
- Of ik behoefte had aan wat ze bij Manfrotto "separate lock on the panoramic axis" noemen.
- Ok ik behoefte had aan een waterpasje op de kop.

In mijn geval kwam ik tot de conclusie dat ik daar geen behoefte aan had. Ook verwacht ik niet dat ik nog veel zwaardere lenzen in ga zetten, dus ik heb het bij de 486RC2 gehouden. Maar zijn een waterpas of panoramic axis lock van belang of verwacht je er nog zware lenzen en/of bodies op te gaan zetten, pak dan een duurder model zoals de hierboven genoemde 488RC4.

PS: De 486RC2 is momenteel in de aanbieding bij KE.
Laatst gewijzigd door ReneG op vr apr 10 2009 11:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke statief voor Nikon D90?

Berichtdoor joepert » vr apr 10 2009 11:47 am

Het probleem zit 'm niet alleen in het vastzetten van het balhoofd, maar ook in de beweging die het opklappen van de spiegel kan veroorzaken. Op de D60 kan je (voorzover ik kon uitvinden althans) geen vertraging instellen tussen het opklappen van de spiegel en de sluiterbeweging. Dus kan je met een lang/zwaar objectief en ver ingezoomd nog bewegingsonscherpte krijgen door die spiegel, die de boel behoorlijk in beweging zet. Maar bij de D90 kan je dacht ik wel vertraging instellen.
Als ik me niet vergis zit in het door TS gewenste statief ook al een waterpas.
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: Welke statief voor Nikon D90?

Berichtdoor edwin1977 » vr apr 10 2009 12:37 pm

Heb twee weken geleden hetzelfde statief gekocht en dan met de 488rc4 voor mijn D80.
Klopt inderdaad dat de plaat wat uitsteekt, maar in praktijk niet echt last van.
Bevalt zeer goed, ben blij dat ik voor dit balhoofd ben gegaan.
edwin1977



Onderwerp:

Re: Welke statief voor Nikon D90?

Berichtdoor Marceld » di mei 05 2009 7:50 pm

chip54 schreef:Is zondermeer een goede set. Zou als kop alleen een 488RC4 nemen. Is wat zwaarder, maar ook wat duurder......

Ben het met Cees eens. Ik had eerst ook de 804RC2 en dat beviel me niet: 3 handels om kop in te stellen. Toen een balhoofd 488RC4 gekocht en dan gaat het instellen van je kop aanzienlijk makkelijker en sneller. Knop los draaien, camera in juiste positie draaien, knop weer vast en klaar!
Ik zou de 488RC4 nemen!

btw: statief is ook een topper!

Groet,
marcel
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr
Gebruikersavatar
Marceld

Forumlid
Berichten: 826


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke statief voor Nikon D90?

Berichtdoor joepert » di mei 05 2009 8:06 pm

Marceld schreef:
chip54 schreef:Is zondermeer een goede set. Zou als kop alleen een 488RC4 nemen. Is wat zwaarder, maar ook wat duurder......

Ben het met Cees eens. Ik had eerst ook de 804RC2 en dat beviel me niet: 3 handels om kop in te stellen. Toen een balhoofd 488RC4 gekocht en dan gaat het instellen van je kop aanzienlijk makkelijker en sneller. Knop los draaien, camera in juiste positie draaien, knop weer vast en klaar!
Ik zou de 488RC4 nemen!

btw: statief is ook een topper!

Groet,
marcel

Maar een 486RC2 werkt ook zo hoor. Zit ook maar een knop aan.
De 804RC2 ken ik zelf niet.
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: Welke statief voor Nikon D90?

Berichtdoor FvM » di mei 05 2009 8:43 pm

Ik heb pas bij KE deze set besteld maar dan met de 488RC4. Deze kop is bij KE helaas niet op voorraad en ze weten niet wanneer deze weer wordt geleverd. In Den Ham schijnt wel voorraad te zijn. Maar daar is tie wel weer duurder, dat dan weer wel....
FvM

Clublid
Berichten: 383


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Welke statief voor Nikon D90?

Berichtdoor Marceld » di mei 05 2009 8:55 pm

joepert schreef:Maar een 486RC2 werkt ook zo hoor. Zit ook maar een knop aan.


Helemaal mee eens! :wink:
Nikon D750 • Nikon AF-S 14-24 2.8 • Nikon AF-S 24-70 2.8 • Nikon AF-D 50 1.8 • AF-S 85 1.8G • SB-800 • Gitzo GK2542 met GH3382QD

Urban exploring sinds 2008

Flickr
Gebruikersavatar
Marceld

Forumlid
Berichten: 826


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten