Wat is het wezenlijke verschil bij de instelling a5 in 'focus tracking met lock-on' tussen de instellingen 'kort' en 'uit'? Mijn denkwijze is, dat in de stand 'uit' de scherpstelling (nog) sneller is i.v.m. de vele bewegingen in de sport. Wat is nu wijsheid bij voetbalfotografie? Wie heeft hier ervaringen mee opgedaan of een beredenering voor? Waar het mij dus om gaat; Raakt de autofocus in de stand 'uit' helemaal 'van de leg' of kan men hier het nodige voordeel uit halen? Normaal heb ik hem in de stand 'kort' staan, waarover ik best tevreden ben. Toch probeer je steeds weer om er zoveel mogelijk uit te halen o.a. door ervaringen met anderen te delen.
Aangezien ik veel in de AF-C stand fotografeer, is het misschien het proberen waard.
Vraagje scherpstelling D200 bij sport.......
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Vraagje scherpstelling D200 bij sport.......
D4--D800+MB-D12--SB900--SB700--24-120 f4 VRll--200-400mmF4--50mmf1,8--16-35F4VR--70/200f2,8(Sigma)--Manfrotto monopod--Manfrotto driepoot--ThinkTank incl.trolley.
- olle_griese
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Ik heb dan wel geen D200 maar volgens mij is het zo dat wanneer je lock-on op kort hebt hij hij hem een fraktie van een seconde lockt op het punt waar jij op gefocust hebt.
Zeg maar hetzelfde als wanneer je het knopje AF-L indrukt.
Als ik je was zou ik hem uit zetten zodat hij met bewegende beelden constant focust.
Zeg maar hetzelfde als wanneer je het knopje AF-L indrukt.
Als ik je was zou ik hem uit zetten zodat hij met bewegende beelden constant focust.
Focus tracking with Lock-On® (custom setting a5) …
This technology is designed with a completely different purpose in mind. It’s a focus algorithm that allows your D200 to lock focus on a subject and ignore anything that comes between the camera and the subject for a period of time. It will “Lock On†and track where that subject is on the array of focus sensors.
....
Custom Setting a5 also allows you to select the length of time that your camera will ignore an intruding object that blocks your subject. The a5 setting specifies the following:
Short (about 1 second)
Normal (about 2 seconds)
Long (about 3 seconds)
Uit het artikel Understanding the Nikon D200 Multi Cam 1000 AF Module op Nikonians. Absoluut een aanrader om het AF-systeem van je D200 beter te leren begrijpen.
[edit]
Bah, wat wordt het quoten onoverzichtelijk in de nieuwe forumsoftware zeg!
[/edit]
This technology is designed with a completely different purpose in mind. It’s a focus algorithm that allows your D200 to lock focus on a subject and ignore anything that comes between the camera and the subject for a period of time. It will “Lock On†and track where that subject is on the array of focus sensors.
....
Custom Setting a5 also allows you to select the length of time that your camera will ignore an intruding object that blocks your subject. The a5 setting specifies the following:
Short (about 1 second)
Normal (about 2 seconds)
Long (about 3 seconds)
Uit het artikel Understanding the Nikon D200 Multi Cam 1000 AF Module op Nikonians. Absoluut een aanrader om het AF-systeem van je D200 beter te leren begrijpen.
[edit]
Bah, wat wordt het quoten onoverzichtelijk in de nieuwe forumsoftware zeg!
[/edit]
'General opinion', zoals dat zo fraai en onvertaalbaar heet, is dat voor sportfotografie, en alle andere soorten fotografie van snel en sterk van richting wisselende ('erratically moving') onderwerpen de a5 setting beter uitgeschakeld kan worden
Is ook mijn ervaring met een D2X ( Vwb wijze van AF instellen nagenoeg hetzelfde als een D200) bij surffotografie, aangezien de lock uitgaat van een linieare beweging op basis waarvan het onderwerp, nadat het weer van achter het voorwerp dat even in de weg zat, verschijnt op een te berekenen plaats
Die software matige redenatie hoeft bij onregelmatige wijze van bewegen natuurlijk niet te kloppen, en zal als het onderwerp niet op de berekende plaats verschijnt dus ook fout kunnen zijn, en er dus net even naast kunnen zitten. Camera zal dan opnieuw scherp moeten stellen, met enige vertraging als gevolg
Mijn instellingen zijn voor sport (en modeshow) AF-C, a5 uit, Dynamische AF met manuele instelling op de centrale AF sensor (dus niet de Dynamische AF waarbij de camera het volautomatisch voor het zeggen heeft) en geen closest subject priority (dus weer niet de camera alles volautomatisch laten bepalen)
succes
Is ook mijn ervaring met een D2X ( Vwb wijze van AF instellen nagenoeg hetzelfde als een D200) bij surffotografie, aangezien de lock uitgaat van een linieare beweging op basis waarvan het onderwerp, nadat het weer van achter het voorwerp dat even in de weg zat, verschijnt op een te berekenen plaats
Die software matige redenatie hoeft bij onregelmatige wijze van bewegen natuurlijk niet te kloppen, en zal als het onderwerp niet op de berekende plaats verschijnt dus ook fout kunnen zijn, en er dus net even naast kunnen zitten. Camera zal dan opnieuw scherp moeten stellen, met enige vertraging als gevolg
Mijn instellingen zijn voor sport (en modeshow) AF-C, a5 uit, Dynamische AF met manuele instelling op de centrale AF sensor (dus niet de Dynamische AF waarbij de camera het volautomatisch voor het zeggen heeft) en geen closest subject priority (dus weer niet de camera alles volautomatisch laten bepalen)
succes
-
- Forumlid
Allen bedankt voor de reacties en aanbevelingen, en ik zal dus a.s. zondag in de wedstrijd FCTwente-Ajax deze instelling gaan ' uitproberen'.
p.s.Rogier, mijn technisch engels blijft een minpunt, helaas.....

p.s.Rogier, mijn technisch engels blijft een minpunt, helaas.....
D4--D800+MB-D12--SB900--SB700--24-120 f4 VRll--200-400mmF4--50mmf1,8--16-35F4VR--70/200f2,8(Sigma)--Manfrotto monopod--Manfrotto driepoot--ThinkTank incl.trolley.