eerste bevindingen met de 500mm vr

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
mikemix

Re: eerste bevindingen met de 500mm vr

Bericht door mikemix » di mei 05 2009 12:46 pm

ruud schreef:heb geen ervaring met de 200/400 mikemix , wie hier wel antwoordt op kan geven is huib (tobias) .
die heeft ook de 500mm vr en voorheen met de 200/400 geschoten.

groet ruud

Dank, veel plezier en maar heel veel posten :wink:

Reinder
Forumlid
Forumlid

Bericht door Reinder » di mei 05 2009 1:51 pm

Mooie strakke foto's Ruud! Wat bedoel je precies met het zachter zijn de 500mm?
Nikon D80 + D300, Nikkor 12-24 F4, Nikkor 18-200 VR, Nikkor AF-S 300mm f/2.8G ED VR II, Nikkor TC-14E II Teleconverter, Nikkor TC-17E II Teleconverter

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » di mei 05 2009 3:26 pm

Idd fraaie plaat. Wat ik me afvraag waarom je voor de 500mm hebt gekozen en niet voor de 600mm.
Ik ben zelf ernstig aan het twijfelelen welke van de twee ik wil op een D700.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » di mei 05 2009 4:00 pm

Oef, die zijn mooi scherp Ruud. Ik wens je heel veel plezier met de nieuwe aanwinst en zie de platen graag voorbij komen.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » di mei 05 2009 4:06 pm

Zo dat ziet er erg mooi uit heerlijke onscherpte ook :) ..

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » di mei 05 2009 4:23 pm

Prachtig geschoten maar naar mijn smaak iets teveel verscherpt. Misschien omdat je meer contrast gewend bent?
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

D. Haaksma
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door D. Haaksma » di mei 05 2009 5:07 pm

D-90s schreef:AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

Jaloers.....

Wat een mooie foto's zeg.

Ik kan het niet beter verwoorden.

Succes hoef ik je niet meer te wensen.
Ga zo maar door, geweldig wat een prachtig stuk glas........

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » di mei 05 2009 5:35 pm

Lekker lensje :shock: prachtig bokeh, hier ga je nog een hoop plezier aan beleven.
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » di mei 05 2009 5:50 pm

reinder met dat zachter bedoelde ik dat de beelden wel scherp zijn maar toch wel iets moet naverscherpen om het af te maken zeg maar.
de vergelijking klopt ook niet helemaal met de 300 want hier had ik de 1.4 converter ertussen.
heb inmiddels ook zonder converter geschoten en komt dan komt ie overeen met de 300mm qua scherpte.
zonder converter is ie echt rete strak en supersnel , hier wint ie het sowiso van 300 met converter maar dat lijkt mij ook niet meer dan logisch.
@ gobert , heb bewust voor de 500 gekozen omdat ik hiermee nog uit de hand kan schieten en op de D300 heb ik nog de cropfactor.
zou ik full frame hebben had ik waarschijnlijk wel voor de 600 gekozen.
@ eeuw , verscherp mijn foto`s altijd iets meer dan normaal als ik ze verklein voor het web misschien ben ik wel iets te ver doorgeschoten.

groet ruud

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » wo mei 06 2009 5:14 pm

even een update`tje dan ,

ben er inmiddels achter dat als je je diafragma knijpt de wereld er ineens een stuk beter uitziet .
volgens mij had huib het ook al gezegd in zijn eenden topic maar je moet altijd alles zelf ondervinden toch.
vandaag nog even rondje polder gedaan met dit resultaat.

schoot dit kievit kuiken op een 30 meter afstand met de 1.7 ertussen , dus op 850mm en durf het resultaat best goed te noemen foto is iets gecropt

Afbeelding

had ook nog 1 van de ouders , alleen omgezet naar 3x4 even door neat image heen gehaald.

Afbeelding

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » wo mei 06 2009 6:18 pm

ruud schreef:even een update`tje dan ,

ben er inmiddels achter dat als je je diafragma knijpt de wereld er ineens een stuk beter uitziet .
volgens mij had huib het ook al gezegd in zijn eenden topic maar je moet altijd alles zelf ondervinden toch.
vandaag nog even rondje polder gedaan met dit resultaat.

schoot dit kievit kuiken op een 30 meter afstand met de 1.7 ertussen , dus op 850mm en durf het resultaat best goed te noemen foto is iets gecropt

had ook nog 1 van de ouders , alleen omgezet naar 3x4 even door neat image heen gehaald.
klinkt wel imposant dacht ik zo 850 mm :D
resultaten mogen er zeker zijn
ik vind persoonlijk de 1,4 al tegenvallen op mijn 200-400 dus moet nog maar is een knappe test doen als ik dit zo zie :roll:
mooi ruud...like always

Arend...

Tobias

Bericht door Tobias » wo mei 06 2009 6:41 pm

@ Ruud even een reactie op dat scheve paaltje. Ja hij is gewoon wat zwaarder dan de 300 :) Mooie platen en ik weet zeker dat ze nog mooier gaan worden.

@ mikemix
Zelf heb ik anderhalf jaar met de 200-400 gewerkt en kan niets anders zeggen dat het gewoon een exceptioneel zoom objectief die qua comfort zijn gelijke niet kent. Althans volgens mijn ervaring. De 200-400 is vooral in het midden tele bereik een werkpaard van de eerste orde. Nog redelijk vanuit de hand te doen (mits genoeg licht aanwezig) prima op een eenpoot en vanaf een licht statief pers je er alles uit wat er in zit.

Had ik genoeg pecunia dan was hij nog in mijn bezit. Toch heb ik gekozen voor de 500 vr. Louter en alleen voor de mm en het omgaan met een converter. Gebruik van een TC met de 200-400 is en blijft een moeilijke factor. Een stevige nabewerking is vaak noodzaak.

Belangrijk is om van te voren goed af te wegen waar je dit objectief voor gaat inzetten. Natuurfotografie, Sport, dag evenementen met snel wisselende afstanden dan is de 200-400 een goede keuze. Om je een indruk te geven. In mijn koffer zit ook een 70-200. Daar durf ik de 200-400 naast te zetten. Niet zo gek als je bedenkt dat de ideale zoom eigenlijk niet meer dan 3X is.

Weet niet of de 200-400 nog lang in het programma blijft of er een opvolger aan zit te komen. De levering is wisselvallig en niet altijd op voorraad. Wil je wat meer opnames zien kijk dan even op Pbase.

@Gobert

Ik kan niet voor Ruud antwoorden.

Waarom ik voor een 500 en niet voor de 600 heb gekozen?

de twee doorslaggevende factoren.
Een 600 kun je niet inkorten in mm maar een 500 wel verlengen met een tc in mm. Waar de 500 bijzonder goed mee overweg kan.
De 600 nog meer specifiek voor bepaalde onderwerpen wordt in gezet en en 500 meer universeel is.

Daarnaast speelde de 1.5 van mijn D300dertjes mee en nog een paar minder belangrijke factoren.

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » vr mei 08 2009 11:31 am

Proficiat Ruud, dit is het echte werk!
Succes ermee en we zien je foto's tegemoet!

PS heb je dan geen last dat je soms te dicht bij zit? Dus alleen nog een snavel in beeld hebt en niet achteruit kunt?

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”