Het begon toen ik twee jaar geleden mijn D200 heb laten afstellen bij van Stijn en de Jong in Beverwijk. Ik kreeg daarna merkwaardige resultaten, vooral met de 70-200VR, in de zin dat de scherpte heel onbetrouwbaar was. Die lens had ik net gekocht en dacht dat het daaraan lag. In totaal heb ik in twee jaar tijd drie 70-200VR lenzen teruggestuurd naar de winkel, terwijl Nikon niets aan de lenzen kon vinden. De D200 heb ik verkocht, ik gebruikte altijd mijn D80 want dat werkte om de een of andere reden veel beter, en een paar maanden daarna de D300 gekocht meteen toen die uitkwam.
Die werkte echt geweldig, als een kind zo blij, tot er iets met mijn 24-70 was en Beverwijk vroeg de camera in te leveren om samen met de lens af te stellen. De lens is uiteindelijk niet gerepareerd, werd te duur, en ik heb toen een nieuwe gekocht, samen met een 105VR. De D300 hebben ze desondanks wél afgesteld à raison van €145,- ex BTW

En wéér rare dingen met de scherpte. Eerst dacht ik weer aan de nieuwe lenzen, maar toen ik methodisch mijn D80 en D300 ben gaan vergelijken kwam ik gaandeweg tot de conclusie dat het aan de sensor afstelling lag. Deze test heeft een week geduurd en heb ik beschreven op deze pagina, die vrij lang is maar gelukkig veel plaatjes heeft en weinig tekst (Engelstalig) plus links naar alle NEF bestanden zodat mijn conclusies zijn te controleren:
http://www.fotoflip.nl/tech/sensor.htm
Nadat ik de link naar Beverwijk en Nikon had gestuurd kreeg ik het verzoek de camera naar Beverwijk te brengen. Daar aangekomen een gesprek gehad met de heer van Stijn, die erg aardig was maar helaas duidelijk liet merken niet van plan te zijn de testpagina te lezen. Toen ik de camera weer terug kreeg zat de sensor nog steeds scheef en heb ik (binnen, dichtbij) een paar nieuwe tests gedaan, beschreven op:
http://www.fotoflip.nl/tech/sensor2.htm
Camera weer terug naar Beverwijk (met een papieren uitdraai van de html pagina's), die hem naar Duitsland heeft gestuurd en van de week was het probleem dan eindelijk opgelost. In totaal is mijn D300 van midden juli tot deze week onbruikbaar of 'in reparatie' geweest, toch zo'n 10 maanden!
Het is heel lastig het probleem te zien, wat mij verbaasde. Na mijn opleiding op de fotoschool in Den Haag heb ik vijftien jaar bijna uitsluitend met de technische camera gewerkt dus scheimpflugen zit mij 'in het bloed'. Maar door die DX postzegeltjes wordt het probleem verdoezeld en door de AF weet je niet precies waar je naar kijkt. Je moet echt Live View gebruiken om scherp te stellen wil je hier een vinger achter kunnen krijgen en dus vanaf statief werken.
Maar wat nu? 'Beverwijk' ziet het probleem niet. Camera's en lenzen dan maar in Duitsland kopen voortaan?
Flip