Expodisc ?
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Expodisc ?
Hallo NCN leden !
Als beginneling heb ik een workshop gevolgd bij Kamera-express.nl. Daar kwam uiteraard het hoofdstuk witbalans ter sprake. Wat ik heb begrepen is dat een Expodisc een handig filter is, die met name, bij het fotograferen binnenshuis, zonder flits voor een goede witbalans zorgt. De witbalans moet wel van de automaat af en in de PRE stand.
Wie heeft er ervaring met deze filter, wat zijn voor- nadelen ?
Kan me zo voorstellen dat je best regelmatig binnenshuis fotografeert, als het even kan zonder flits en ook de vakantiekiekjes,
in kerken en musea etc. Ondanks een pittig prijsje zou zo'n filter eigenlijk niet mogen ontbreken bij je apparatuur ?
groetjes
Hoekenees
Als beginneling heb ik een workshop gevolgd bij Kamera-express.nl. Daar kwam uiteraard het hoofdstuk witbalans ter sprake. Wat ik heb begrepen is dat een Expodisc een handig filter is, die met name, bij het fotograferen binnenshuis, zonder flits voor een goede witbalans zorgt. De witbalans moet wel van de automaat af en in de PRE stand.
Wie heeft er ervaring met deze filter, wat zijn voor- nadelen ?
Kan me zo voorstellen dat je best regelmatig binnenshuis fotografeert, als het even kan zonder flits en ook de vakantiekiekjes,
in kerken en musea etc. Ondanks een pittig prijsje zou zo'n filter eigenlijk niet mogen ontbreken bij je apparatuur ?
groetjes
Hoekenees
- Gabees
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Expodisc ?
Ik gebruik 'm in de studio altijd. Verder eigenlijk niet omdat hij dus altijd in de studio ligt.
Mijn lampen geven een soort paarse kleurzweem die ik na het gebruik van de expodisk niet meer heb.
Ik ben er blij mee.
Mijn lampen geven een soort paarse kleurzweem die ik na het gebruik van de expodisk niet meer heb.
Ik ben er blij mee.
Ik gebruik 'm ook regelmatig. Met name bij bepaald weer (bewolkt) stel ik de witbalans nog wel eens met de Expodisc. Ik heb 'm standaard in mijn tas zitten. Werkt feilloos en een stuk makkelijker meenemen dan een grijskaart e.a.
Tip: Neem niet een te klein exemplaar. Je kun't 'm als ie groter is prima voor een kleinere lens houden. Andersom wil niet zonder dat er "vals licht" bij komt.
Tip: Neem niet een te klein exemplaar. Je kun't 'm als ie groter is prima voor een kleinere lens houden. Andersom wil niet zonder dat er "vals licht" bij komt.
1 woord: KOPEN! het is echt een fantastisch ding.
Regelmatig fotografeer ik in mijn studio en sinds de aanschaf van de expodisc kan ik echt niet meer zonder, wit is gewoon wit en de huidtinten zijn echt waanzinnig nu!
Kortom zsm kopen en veel plezier ermee hebben.
Groetjes,
Elwin
www.meekels.com
Regelmatig fotografeer ik in mijn studio en sinds de aanschaf van de expodisc kan ik echt niet meer zonder, wit is gewoon wit en de huidtinten zijn echt waanzinnig nu!
Kortom zsm kopen en veel plezier ermee hebben.
Groetjes,
Elwin
www.meekels.com
-
- Clublid
Nou dat zijn positieve geluiden !
Bedankt voor jullie reactie.
Hoekenees
Bedankt voor jullie reactie.
Hoekenees
Re: Zakdoekje!
Ik heb een kleurtemperatuur meter waarmee ik dingen als een expodisc kan controleren op kleur. Nu heb ik nooit een expodisc gekocht, want ik gebruik meestal gewoon een Tempo zakdoekje over de lens.
Daar ben ik ooit uit nood mee begonnen omdat ik mijn grijskaart vergeten was waar ik het normaal mee deed en ik heb altijd een pakje zakdoekjes bij me. Die blijken net zo neutraal als een expodisc of grijskaart. Ik meet al een paar jaar regelmatig zo'n zakdoekje door. Die zijn ongelofelijk consistent qua kleur en prachtig neutraal, dat geloof je niet.
Je gebruikt het zakdoekje verder precies als de expodisc.
Flip
Daar ben ik ooit uit nood mee begonnen omdat ik mijn grijskaart vergeten was waar ik het normaal mee deed en ik heb altijd een pakje zakdoekjes bij me. Die blijken net zo neutraal als een expodisc of grijskaart. Ik meet al een paar jaar regelmatig zo'n zakdoekje door. Die zijn ongelofelijk consistent qua kleur en prachtig neutraal, dat geloof je niet.
Je gebruikt het zakdoekje verder precies als de expodisc.
Flip
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Als er in de winkel reclame voor gemaakt wordt, dan kan het niet goed zijn.
Zo'n zakdoekje lijkt me al heel prima en is aanmerkelijk goedkoper.
Op m'n website een verhaal dat het nog goedkoper kan: lees Zelf even de witbalans van je camera instellen in de fotografische technieken (diversen) publicatie.
M'n grootste probleem met explodisk is dat ze in verschillende kleuren verkocht worden, terwijl ik altijd maar denk dat neutraal wit ook wit is:
plaatjes zijn van de site van de fabrikant

is dit wit ?

dan is dit blauw !
Zo'n zakdoekje lijkt me al heel prima en is aanmerkelijk goedkoper.
Op m'n website een verhaal dat het nog goedkoper kan: lees Zelf even de witbalans van je camera instellen in de fotografische technieken (diversen) publicatie.
M'n grootste probleem met explodisk is dat ze in verschillende kleuren verkocht worden, terwijl ik altijd maar denk dat neutraal wit ook wit is:
plaatjes zijn van de site van de fabrikant

is dit wit ?

dan is dit blauw !
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
F,
Die tip van een zakdoekje had ik nog niet gehhord, een goede!
Ik gebruik vaak een velletje A4 papier, veelal ook voorhanden.
Aan de puristen wil ik wel toegeven dat een speciaal gadget als een expodisk wellicht iets betere resultaten geeft, maar de betaalbaarheid en beschikbaarheid van een witte zakdoek of een velletje A4 is stukken beter.
Groeten, GIjs
Die tip van een zakdoekje had ik nog niet gehhord, een goede!
Ik gebruik vaak een velletje A4 papier, veelal ook voorhanden.
Aan de puristen wil ik wel toegeven dat een speciaal gadget als een expodisk wellicht iets betere resultaten geeft, maar de betaalbaarheid en beschikbaarheid van een witte zakdoek of een velletje A4 is stukken beter.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
De ExpoDisc is vooral een Exposure Disc.
Hij is dus ook om je camera als invallende belichtingsmeter te gebruiken. Niet alleen voor de witbalans.
En papier is geen neutraal wit.
Hij is dus ook om je camera als invallende belichtingsmeter te gebruiken. Niet alleen voor de witbalans.
En papier is geen neutraal wit.
Met het zakdoekje geeft de meter 1,3 stop teveel aan als je opvallend licht gaat meten, dat moet je inderdaad compenseren. Maar ik gebruik zelf tegenwoordig altijd de blinkies of het histogram want dan hoef je de belichting niet meer te compenseren voor het contrast.
En het gebruik van een zakdoekje kost helemaal niets. Ik snuit er daarna even makkelijk mijn neus mee :mrgreen: Met A4 papier moet je inderdaad oppassen. De meeste dertien-in-een-dozijn velletjes gaan vrij goed maar sommige hebben een iets afwijkend kleurtje en in de luxe varianten zitten soms witmakers (beware!).
Overigens kan je ook een plastic bekertje als flits diffusor gebruiken. Die zijn ietsjes blauwig (althans het soort dat wij thuis hebben) maar in gemengd licht valt dat toch volledig weg. Je kan wel heel makkelijk met een mesje delen wegsnijden, waardoor je speciale diffusors kan maken. Meerdere bekertjes passen in elkaar als je ze in je tas stopt en je kan er je batterijtjes oid in bewaren. Bovendien zijn ze op de meeste feestjes ruim voorhanden, wat handig is als je soms wat verstrooid bent

En het gebruik van een zakdoekje kost helemaal niets. Ik snuit er daarna even makkelijk mijn neus mee :mrgreen: Met A4 papier moet je inderdaad oppassen. De meeste dertien-in-een-dozijn velletjes gaan vrij goed maar sommige hebben een iets afwijkend kleurtje en in de luxe varianten zitten soms witmakers (beware!).
Overigens kan je ook een plastic bekertje als flits diffusor gebruiken. Die zijn ietsjes blauwig (althans het soort dat wij thuis hebben) maar in gemengd licht valt dat toch volledig weg. Je kan wel heel makkelijk met een mesje delen wegsnijden, waardoor je speciale diffusors kan maken. Meerdere bekertjes passen in elkaar als je ze in je tas stopt en je kan er je batterijtjes oid in bewaren. Bovendien zijn ze op de meeste feestjes ruim voorhanden, wat handig is als je soms wat verstrooid bent

- PeterG
- Forumlid
- Contacteer:
Zag ik toch laatst enorme reclame voor Nikon.Hans Braakhuis schreef:Als er in de winkel reclame voor gemaakt wordt, dan kan het niet goed zijn.
Ik begrijp dat ik moet overstappen?

Peter