basisinstellingen D90 t.o. D300 : gebruiksgemak

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
jan veraverbeke

basisinstellingen D90 t.o. D300 : gebruiksgemak

Bericht door jan veraverbeke » zo apr 05 2009 10:04 pm

Ik overweeg een D90 maar zou nog liever een D300 verkiezen. Met de komst van de D400 zakt de prijs van de D300 misschien naar het niveau van de huidige D90.

Ik weet dat een D90 geen scene-instellingen heeft, wel de basisinstellingen zoals portret, landschap, sport, ...
D300 heeft ook deze niet, wat normaal is.
Heeft die D300 ook een soort basisinstelling ("Auto"-toets, "groene" instellingen, ...) om snel een foto te nemen zonder te moeten denken aan diafragma's, sluitertijden, .... ? Ik heb al wat test gelezen en de instellingen bekeken maar ik val telkens op de P, A, S, M, ... als beginpunt. Een auto-stand vond ik niet echt terug.

Links naar sites met die info zijn ook maar dan welkom !

Alvast dank ...

Mark Verheijen

Re: basisinstellingen D90 t.o. D300 : gebruiksgemak

Bericht door Mark Verheijen » zo apr 05 2009 10:07 pm

In de P stand kiest de camera diafragma en sluitertijd.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » zo apr 05 2009 10:51 pm

Beste Jan,

Ik ken je fotografische achtergrond en ervaring niet, dus misschien is mijn volgende aanbeveling helemaal mis.

Maar als je naar de autostand zoekt en dus van plan bent om te gebruiken, dan vraag ik me af waarom je naar een D300 kijkt (die deze dus niet heeft).
Het lijkt me dan veel meer voor de hand liggen om met een D60 te beginnen (of een D90). Met deze camera kun je in de autostand beginnen en geleidelijk zelf alle instellingen gaan bepalen.
Natuurlijk kan een beginner met een D300 mooie foto's maken en misschien leer je de kneepjes van het vak wel sneller door meteen die camera te gaan gebruiken, maar het ligt niet voor de hand.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

jan veraverbeke

Bericht door jan veraverbeke » zo apr 05 2009 11:26 pm

De grote, waterafstotende en stevige body lijkt me enorm interessant. Nu heb ik een Olympus E500 en ken wel de basis. Straks wordt hij 3 jaar en ik wil een trapje hogerop. Als je eenmaal een D300 of een Canon 50D hebt vastgehad voelt alles beter aan.
Nu werk ik meest op de A-stand maar vaak val ik gemakshalve terug op volledig automatisch piloot.

Wat gebruiken jullie als basisinstelling ?

J

MarcoJ

Bericht door MarcoJ » ma apr 06 2009 9:07 am

Er is niet echt een "basis" instelling. Het hangt af hoeveel licht/wat voor licht er is, of ik met scherptediepte wil werken, of ik een beweging wil bevriezen etc etc. Het klinkt een beetje alsof je nog eens een boekje moet lezen met de basisbegrippen van fotografie.

Maar als je toch zonder nadenken wil schieten is de P stand voor je bedacht. Dan bedenkt de camera zo'n beetje alles voor je.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma apr 06 2009 10:00 am

Een beginner kan niks met de D300. Kwalitatief zijn de opnamen die je er mee maakt hetzelfde als met de D90. Voor een ervaren gebruiker is een D300 handiger, omdat veel voorkomende functies direct met een knopje te bedienen zijn. Om de D300 te kunnen gebruiken moet je wel alles weten van belichting, diafragma, sluitertijd, de relatie tussen deze 3 en de ISO. De D300 heeft geen groen menu, dat moet je zelf in je hoofd hebben.

Kijk nog eens naar de verschillen tussen beide camera's op m'n website: info over actuele reflex camera's

paulderidder

Bericht door paulderidder » di apr 07 2009 10:30 am

Dag Jan, zelf heb ik ook overwogen om een D90 aan te schaffen verleden jaar. Ik ben gevallen voor de D300 omdat ik heel veel informatie heb gelezen over de voordelen van deze camera. Er is zoveel te vinden op het www en vergeet de Amerikanen in de zoektocht niet, zelf heb ik er zes maanden over gedaan voor ik de D300 en 17-55 was aangeschaft. De functie van video was niet wat ik zocht en het waterdichte van de D300 sprak mij zeer aan. Eenmaal de camera in huis heb ik mijzelf in het diepe gegooid en doe niet anders dan op de M foto's maken, de P gebruik ik nimmer. Dit kost uiteraard tijd en heel veel lezen als je geen fotografische achtergrond hebt maar wel de manier, volgens mij dan, om de camera te leren. Wil je snel en heb je geen geduld, voorkom frustraties, dan zou ik voor een instapmodel kiezen. Succes met je keuze!

Gr.
Paul

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di apr 07 2009 11:16 am

jan veraverbeke schreef:Wat gebruiken jullie als basisinstelling ? J
Zelf gebruik ik bijna alleen de P. Dan geeft de camera een volledig automatische voorzet. Daar ben ik het altijd niet mee eens. En dan kies ik met het duimwiel onder de afdrukknop een groter diafragma of een andere sluitertijd. Soms verander ik de ISO, gebruik een statief, flits bijna altijd.
Het voordeel van de D300 zou voor mij het grotere gewicht en massa zijn.

mikemix

Bericht door mikemix » di apr 07 2009 11:39 am

Hans Braakhuis schreef:
Zelf gebruik ik bijna alleen de P. Dan geeft de camera een volledig automatische voorzet. Daar ben ik het altijd niet mee eens. En dan kies ik met het duimwiel onder de afdrukknop een groter diafragma of een andere sluitertijd. Soms verander ik de ISO, gebruik een statief, flits bijna altijd.
Het voordeel van de D300 zou voor mij het grotere gewicht en massa zijn.
Zullen we dit onder de noemer houden van: persoonlijke instellingen? :?

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jos » do apr 09 2009 9:19 pm

Vergeet ook niet dat bepaalde componenten van de D300 net iets beter zijn, zoals - naar men hier en daar kan lezen - het lichtmeetsysteem. De camera is gemakkelijk te bedienen. Ik heb er nooit moeite mee gehad. Bij de D70, waarmee ik mijn eerste schreden in het digitale tijdperk zette, wat sprake van een behoorlijk stijle leercurve.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Witkee

Bericht door Witkee » ma mei 25 2009 12:54 am

Misschien heel simplistisch gedacht van mij, maar in het analoge tijdperk had ik een spiegelreflex met een instelbaar diafragma en een instelbare sluitertijd. die kon je in de zoeker naar elkaar toebrengen, dan had je iig een goed belichte foto, het iso verhaal was je mee gebonden door je filmrolletje. iets over of onderbelichten kon natuurlijk wel. Is dit dan niet hetgeen je ook weer terugvind op een D300/D700? simpel gedacht dan?

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”