Hoe krijg ik landschap en voorgrond scherp?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
maxx
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Hoe krijg ik landschap en voorgrond scherp?

Bericht door maxx » do jun 11 2009 8:57 am

Ik ben een beginner met een D5000. Een prachtcamera met heel veel instellingen en uiteraard heb ik nog alles te leren. Ik gebruik veel de automatische stand hetgeen al redelijk leuke beeldjes oplevert. Maar ik loop vooral aan tegen het feit dat ik niet weet hoe ik een persoon op de voorgrond samen met het landschap scherp krijg? Kan iemand mij helpen?

Maxx
Nikon D610, Nikkor AF 50 mm 1.8D, Tamron SP AF 24-70mm f/2.8 Di VC USD, Sigma 18-250 3.5-6.3 Macro HSM.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Hoe krijg ik landschap en voorgrond scherp?

Bericht door gijs sandberg » do jun 11 2009 9:05 am

Mx,

Kies voor Diafragma-voorkeuze en kies een kleine lensopening.
Een probleem daarbij is, dat vele kitlenzen tegenwoordig geen afstands- en scherptediepte schaal hebben.

Het kiezen van een kort brandpunt (groothoek) helpt ook.
PS ik had de D5000 een ruime week om te proberen: prachtig (binnen de beperkingen)
Er kan zeer veel met de D5000, neem de tijd...

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » do jun 11 2009 9:55 am

Als het objectief geen scherptediepteschaal heeft, kun je wellicht hier eens mee spelen, om een idee te krijgen over de relaties tussen brandpunt, afstandinstelling, diafragma en scherptediepte. http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Jur

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door George Fennes » do jun 11 2009 10:57 am

Een groothoekobjectief is al genoemd en wat in de link van Jur al naar voren komt is: waar stel je op scherp.
Als je de camera het denkwerk laat doen zal deze automatisch scherpstellen of op het voorste of op het achterste punt in je compositie.
Maar door je scherpstelpunt een stuk naar voren te halen kan je het hele beeld scherp krijgen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do jun 11 2009 11:12 am

Algemeen: schiet in het groothoekbereik (onder de 35mm of zo), neem een klein diafragma (groter dan f/8, maximaal f/16) en stel scherp op iets dat niet al te dicht bij je staat (1/3 van de scherpte bevindt zich voor je onderwerp, 2/3 erachter).

Je "moet" je natuurlijk wel afvragen of alles scherp wel de bedoeling is; vaak is het veel mooier om juist NIET alles scherp te hebben!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”