Allround zoomlens voor D50 gezocht

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Allround zoomlens voor D50 gezocht

Berichtdoor Maurice » do jun 11 2009 2:39 pm

Ik ben zelf niet echt een fotograaf, maar mijn vriendin vindt de hobby steeds leuker worden (heeft ook al een cursus gedaan).
2-3 jaar geleden hebben we daarom een D50 kit met een AF-S Nikkor 18-55 mm 1:3.5-5.6G ED gekocht (tenminste, dit staat op de lens).

Mijn vriendin klaagt dat ze eigenlijk verder wilt kunnen inzoomen op objecten verder weg, dus ik zit te overwegen om haar voor haar verjaardag een nieuwe lens cadeau te doen. Ik ben echter een absolute leek op dit gebied, dus jullie advies is errug welkom!

Wat te fotograferen?
- Stilstaand en bewegend, landschappen, planten, mensen, verkeer en dat zowel bij licht als donker. Ook fotografeert ze graag bloemen in detail.

Toestel?
- D50

Objectief wordt naast de AF-S Nikkor 18-55 mm 1:3.5-5.6G ED gebruikt (tot deze misschien ook een keer vervangen wordt door iets beters).

Prijs?
- Ik zat te denken aan rond de €200, tenzij jullie zeggen dat dit niet slim is met het toestel en wensen. Dan zal mogelijk het budget bijgesteld moeten worden.

Wat adviseren jullie?
Maurice



Onderwerp:

Re: Allround zoomlens voor D50 gezocht

Berichtdoor Maurice » do jun 11 2009 2:48 pm

Trouwens wat dingen die ik zelf gevonden heb:
SIGMA Telezoom lens 70-300mm F4-5,6 APO DG Macro gemotoriseerd voor €218
NIKON Objectief AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55-200 mm f/4-5.6G IF-ED voor €290
TAMRON Lens AF 18-200mm F/3,5-6,3 XR Di II LD Asferisch [IF] MACRO €198
TAMRON Objectief AF 55-200mm F/4-5,6 Di II LD MACRO €118
Maurice



Onderwerp:

Re: Allround zoomlens voor D50 gezocht

Berichtdoor joepert » do jun 11 2009 3:03 pm

Binnen het door jou genoemde budget is denk ik de NIKON AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55-200 mm f/4-5.6G IF-ED de beste keus. Kijk maar eens op onderstaande site: je kunt hem voor veel minder kopen. Voor 200 euro ben je klaar. Let wel op dat je de VR-versie aanschaft.
http://tweakers.net/pricewatch/153120/n ... ed-vr.html

Dat Sigma objectief kun je ook aanzienlijk goedkoper krijgen (en zonder motor, die je op een D50 niet nodig hebt, is-ie nóg goedkoper!). Maar die heeft geen VR (vibratiereductie) en dat is juist voor een telelens wel heel prettig. Het is wel een geinig ding en je kan er verder mee inzoomen maar hij is tussen 200-300mm niet meer zo scherp. Dan heb je met de 55-200 denk ik toch net wat meer kwaliteit.
De Genoemde Tamron objectieven zijn niet echt aanraders en hebben volgens mij ook geen VR.

Mocht je net wat meer willen uitgeven, dan kan ik je van harte de Nikon AF-S VR 70-300 aanbevelen., die voor ongeveer 380 euro gaat. Dat is een objectief dat je jaren bij je kan houden.

Succes ermee!
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: Allround zoomlens voor D50 gezocht

Berichtdoor ReneG » do jun 11 2009 3:10 pm

Wat je even goed in de gaten moet houden is of je vriendin het wisselen van lenzen lastig vindt of daar bezwaar tegen heeft. Ik vind het zelf geen probleem maar sommige mensen vinden het niet fijn of zijn bang voor stof. Als je wisselen wilt voorkomen zou je een 18-200 kunnen nemen, maar de tamron 18-200 schijnt niet zo best te zijn. (ik heb hem zelf nooit gehad). De Nikon 18-200 is veel beter maar is 400 euro, ruim boven je budget.

Van de lenzen die je hierboven noemt is de Nikon 55-200 VR de beste. Ik heb deze zelf ook, al gebruik ik hem niet meer omdat ik nu betere lenzen heb. Optisch heeft hij de beste kwaliteit en hij heeft ook nog eens VR, dat betekent simpelweg gezegd dat hij compenseert voor de bewegingen van de fotograaf (tot op zekere hoogte), waardoor je iets minder snel onscherpe foto's krijgt, zeker als je ver bent ingezoomd.

De Nikon 55-200 VR kun je overigens nieuw al voor 200 euro krijgen bij een betrouwbare dealer, dus dat kan goedkoper. Tweedehands is ook mogelijk, dan ben je nog goedkoper uit. (Hint: Ik ben bereid die van mij te verkopen als je interesse hebt, hij is in nieuwstaat en mag voor een schappelijke prijs weg. Je kunt er zelfs een filter bij krijgen).

Maar om terug te komen op je wensen/eisen: Als wisselen van lenzen geen onoverkomelijk bezwaar is, dan is de nikon 55-200VR de beste keuze. En hij is voor minder dan 200 euro nieuw te kopen dus hij past binnen je budget.

PS: Aangezien het proberen van een lens soms ook helpt bij het kiezen is het misschien verstandiger om je vriendin een zelfgemaakte waardebon cadeau te doen en haar zelf de lens uit te laten uitzoeken. Iets minder verrassing misschien, maar wel grotere kans dat
Laatst gewijzigd door ReneG op do jun 11 2009 3:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Allround zoomlens voor D50 gezocht

Berichtdoor Maurice » do jun 11 2009 3:16 pm

Aangezien niet altijd een statief voor handen is lijkt VR inderdaad wel handig (weer wat geleerd).
Die Sigma komt dan zeker te vervallen, als de extra zoom van mindere kwaliteit is gaat zij er denk ik ook geen plezier aan beleven.

Het 70-300 alternatief dat je noemt is wel een factor 2 duurder dan de 55-200. Waar gaan wij dat in merken (behalve uiteraard verder zoomen)?
Is er iemand die een visuele vergelijking kan geven?
Maurice



Onderwerp:

Re: Allround zoomlens voor D50 gezocht

Berichtdoor joepert » do jun 11 2009 3:27 pm

Een belangrijk verschil is dat de 70-300 ook bruikbaar is op een camera die niet een DX-sensor (zoals de D50) heeft maar een grotere FX-sensor (zoals de D700 of D3). Het beeld dat het objectief 'genereert' kan dus een groter oppervlak vullen. Het 55-200 objectief kan enkel beeldvullend op DX-sensors gebruikt worden. Dat hoeft geen beperking te zijn, want Nikon zal vermoedelijk nog lang DX-camera's blijven maken (zoals de laatste, de D5000). Maar mocht je vriendin ooit overstappen naar een (nu nog veel duurdere) FX-camera, dan is een DX-objectief niet meer zo interessant.
Tweede punt, zoals je zelf zei, is langer zoombereik.
Derde punt is dat dit objectief een stuk steviger is gebouwd.
Vierde punt is dat-ie VRII heeft, wat weer wat beter werkt dan VRI.
Een belangrijk (potentieel) nadeel is dat het een behoorlijk groot objectief is en het weegt ook wel wat. Wat dat betreft echt een wereld van verschil met het 18-55-objectief dat je vriendin nu heeft.
Als ik het zo inschat, doe je aan de 55-200 geen verkeerde koop.
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: Allround zoomlens voor D50 gezocht

Berichtdoor ReneG » do jun 11 2009 3:48 pm

Maurice schreef:Het 70-300 alternatief dat je noemt is wel een factor 2 duurder dan de 55-200. Waar gaan wij dat in merken (behalve uiteraard verder zoomen)? Is er iemand die een visuele vergelijking kan geven?


Oordeel zelf:

55-200 (VR en niet-VR):
http://www.bythom.com/55200lens.htm
70-300 VR:
http://www.bythom.com/70300VRlens.htm
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Allround zoomlens voor D50 gezocht

Berichtdoor Maurice » do jun 11 2009 3:57 pm

M.Oorthuis schreef:Misschien is het een mogelijkheid om de ZOEKFUNCTIE in lettertype en font aan te passen, zodat er ook gebruik van gemaakt wordt. Elke dag wordt er een gelijkwaardig topic geopend. Wat is er in vredesnaam mis met al die tigduizen andere topics over zoom objectieven/ allround objectieven??
Heel simpel, ik heb geen idee waar ik het over heb, en dus al helemaal niet waarop te zoeken of waarop te letten.
De zoekfunctie heb ik gebruikt, maar kwam niet verder dan technische taal die ik niet begrijp.
Ik begrijp dat je dit soort topics niet leuk vindt, maar er staat nergens dat je verplicht moet reageren of zelfs maar hoeft te lezen.
Door een paar simpele postings van jullie ben ik dit nu al beter gaan begrijpen en wordt ik een beetje wijzer in het doolhof van codes.
Nu kan ik de zoekfunctie ook veel gerichter gebruiken (let wel, op andere onderwerpen, bijvoorbeeld hifi, motoren, linux, etc ben ik meester in het gebruiken van zoekfuncties en vind je mij meestal uitsluitend in de chat gedeeltes voor off-topic discussies en help ik nieuwkomers met het beantwoorden met de voor mij eenvoudige antwoorden).

Desondanks toch een fijne dag toegewenst ;)
Maurice



Onderwerp:

Re: Allround zoomlens voor D50 gezocht

Berichtdoor Roy Kersbergen » do jun 11 2009 4:13 pm

Absoluut de 70-300 VR....ik ben helemaal verliefd geworden op dat Objectief :wink:
Gebruikersavatar
Roy Kersbergen

Forumlid
Berichten: 1680


Locatie: Doesburg
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Allround zoomlens voor D50 gezocht

Berichtdoor Maurice » do jun 11 2009 4:56 pm

Madhouse schreef:Absoluut de 70-300 VR....ik ben helemaal verliefd geworden op dat Objectief :wink:

Na het lezen van de links van ReneG ga ik zeker nog meer onderzoek doen. Ik kom er wel achter dat er nog wel een goede statief mag komen met zo'n lens!
Maurice



Onderwerp:

Re: Allround zoomlens voor D50 gezocht

Berichtdoor joepert » do jun 11 2009 5:08 pm

Op zich gaat het nog wel zonder hoor. Maar een statief is sowieso een enorme verrijking van je foto-apparatuur.

Maar kijk even goed naar de mate waarin je vriendin fotografeert en wat ze wil. Als ze het leuk vindt om echt met fotospullen eropuit te gaan, dan is de 70-300 een heel dankbare investering. Maar mijn schoonzus, die de 18-55 en 55-200 heeft, verklaart mij echt compleet voor gek dat ik met dat ding loop te slepen. Met 200mm kun je ook al heel ver inzoomen en het scheelt misschien wel de helft van het gewicht. Meer is objectief gezien altijd beter maar subjectief... Je moet het wel wíllen gebruiken. Ik zou zelf bijvoorbeeld best een AF-S 70-200 VR objectief willen hebben. Bij de prijs (1600 euro o.i.d.) haak ik al af, maar belangrijker: ik zie mezelf dus echt niet met zo'n enorm bakbeest rondsjouwen de hele tijd. Dus zelfs als ik gister de loterij had gewonnen (quod non :( ) weet ik nog niet of ik dan wél dat objectief zou kopen. Ik vind de 70-300 dus nog te doen, maar voor een ander ligt dat ws. alweer anders.
Gebruikersavatar
joepert

Forumlid
Berichten: 2076



Onderwerp:

Re: Allround zoomlens voor D50 gezocht

Berichtdoor George Fennes » do jun 11 2009 5:51 pm

Maurice schreef:Trouwens wat dingen die ik zelf gevonden heb:
SIGMA Telezoom lens 70-300mm F4-5,6 APO DG Macro gemotoriseerd voor €218
NIKON Objectief AF-S DX VR Zoom-Nikkor 55-200 mm f/4-5.6G IF-ED voor €290
TAMRON Lens AF 18-200mm F/3,5-6,3 XR Di II LD Asferisch [IF] MACRO €198
TAMRON Objectief AF 55-200mm F/4-5,6 Di II LD MACRO €118

Dit lijstje zou ik dus niet gebruiken, daar ga je spijt van krijgen.
Spaar iets langer door en koop de Nikkor 70-300mm VR, dan heb je de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Allround zoomlens voor D50 gezocht

Berichtdoor Maurice » za jun 13 2009 10:35 am

Bedankt voor alle adviezen, ze waren zeer nuttig en hebben mij (hopelijk) tot een goed besluit kunnen laten komen.

Ik heb toch besloten om een 55-200VR aan te schaffen bij een fotozaak hier in de buurt voor €222 incl een HMC uv-filter. Ietsje duurder dan een webwinkel, maar wel de service dat wij hem kunnen uitproberen en ruilen/terugbrengen indien gewenst. Mijn vriendin kan dus eerst zelf deze uitproberen en ter vergelijk de 70-300 testen (maar dan mag zij zelf ook wel wat bijleggen, verjaardagscadeau wordt al duur zat zo :mryellow: ).
Ik regel er ook nog een enigszins lichte statief bij die we mee kunnen nemen op vakantie en wandelingen, want dat is ook iets wat ze regelmatig mist maar zelf weer niet aanschaft :roll:
Maurice



Onderwerp:

Re: Allround zoomlens voor D50 gezocht

Berichtdoor T-P » ma jun 15 2009 8:33 pm

Super keuze.
Heb de 55-200 VR op mijn toemalige D50 kit eens geprobeerd
en dit sloot mooi aan bij de 18-55, én Nikkor kwaliteit!
T-P



Onderwerp:

Re: Allround zoomlens voor D50 gezocht

Berichtdoor George Fennes » ma jun 15 2009 8:47 pm

Maurice schreef:Bedankt voor alle adviezen, ze waren zeer nuttig en hebben mij (hopelijk) tot een goed besluit kunnen laten komen.

Ik heb toch besloten om een 55-200VR aan te schaffen bij een fotozaak hier in de buurt voor €222 incl een HMC uv-filter. Ietsje duurder dan een webwinkel, maar wel de service dat wij hem kunnen uitproberen en ruilen/terugbrengen indien gewenst. Mijn vriendin kan dus eerst zelf deze uitproberen en ter vergelijk de 70-300 testen (maar dan mag zij zelf ook wel wat bijleggen, verjaardagscadeau wordt al duur zat zo :mryellow: ).
Ik regel er ook nog een enigszins lichte statief bij die we mee kunnen nemen op vakantie en wandelingen, want dat is ook iets wat ze regelmatig mist maar zelf weer niet aanschaft :roll:


Hoi Maurice zou het op voorhand niet beter zijn om je vriendin de keus te laten of de 55-200mm VR of de Nikkor 70-300mm VR met bijbetaling van haar kant natuurlijk :wink:
Ik denk dat ze met de 55-200mm te kort komt, want 200mm is echt niet veel.
De 70-300mm VR heeft 100mm meer en is van een veel betere kwaliteit dat de 55-200mm.
Dan nog even m.b.t. het statief.
Wil je een goedkope kopen, koop het dan niet, dat werkt echt niet.
Je hebt een stevig statief nodig.
Kan je beter wat langer doorsparen dan nu een kopen en tot de ontdekking komen dat je foto's allemaal onscherp zijn omdat ze bewogen zijn door o.a. de spiegelklap.
Fotograferen wil je het goed doen, kost wel een paar centen, maar dan zijn de resultaten er ook naar.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten