Ik vind de foto's lekker creatief en ook mooi echter ik denk ook dat je het de volgende keer over een andere boeg moet gooien. Je moet natuurlijk niets maar hier een tip hoe ik het zou aanpakken:
1) Statief is verplicht en de compositie mag
niet meer verandert worden
2) Laagst mogelijke ISO instellen voor hoogst mogelijke kwaliteit en ruisvrij
3) Maak een foto met sluitertijd op ongeveer 1/60e, f/8 en stel scherp op de voorgrond van je foto. Speel met je ISO totdat je deze waarde krijgt en let op je belichtingsmeter!
4) Maak een tweede foto met dezelfde sluitersnelheid en diafragma maar stel nu scherp op de achtergrond
5) Maak je laatste foto maar nu met de ND filter en bepaal je sluitersnelheid zelf (of dit kan de camera ook voor je regelen)
6) Eenmaal thuis gekomen laad je de foto's in Photoshop en plak je ze over elkaar
7) Pas nu de blending techniek toe zoals je dat vaker toepast
Voordelen van deze oplossing:
1) Door de twee foto's die je bij punt 3 en 4 maakt, krijg je een opname die van voor tot achter messcherp is. Ik noem dit maar voor het gemak "hyperfocale scherpte via PS"
2) Het gras e.d. staat er nu onbewogen en scherp op
3) Door de laatste foto, gemaakt bij punt 5, krijg je toch dat lekkere dromerig effect in de lucht en water
Aanvulling:
In sommige gevallen kan je volstaan door foto 3 en 4 in een shot te maken. Denk hier bijvoorbeeld aan als je gebruik maakt van een groothoek. Ik kies hier f/8 omdat mijn 14-24mm of 24-70mm het best presteren met dit diafragma. Indien je wil kan ik die blending techniek ook uitleggen, echter dat wordt op een later tijdstip.
Zomaar een tip, ik hoop dat je er iets aan hebt.
Groet,
ALE