Zwart-wit : al bij opname of later bij bewerken?
Zwart-wit : al bij opname of later bij bewerken?
Misschien is het ouderwets, maar ik vind vooral voor portretten zwart-wit nog erg mooi. Nu ik de gebruiksaanwijzing van mijn nieuwe D60 doorneem, zie ik tot mijn vreugde dat ik al bij de opname voor zwart-zwit kan kiezen.
Wie heeft hier ervaring mee en/of wie kan me uitleggen wat het beste is: al in ZW fotograferen, of naderhand in een bewerksprogramma als PS of PSE de kleur eruit halen? Ik neig naar het eerste, maar heb het nog niet uitgeprobeerd.
Wie heeft hier ervaring mee en/of wie kan me uitleggen wat het beste is: al in ZW fotograferen, of naderhand in een bewerksprogramma als PS of PSE de kleur eruit halen? Ik neig naar het eerste, maar heb het nog niet uitgeprobeerd.
- Cees
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Zwart-wit : al bij opname of later bij bewerken?
Ik zou het tweede doen, voor 'noodgevallen' heb je dan ook altijd nog de kleurenversie.
Groet, Cees
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Altijd later. Om dezelfde reden als Cees aangeeft.
Cheers,
Marcel
Cheers,
Marcel
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
En... een kleurenfoto die je nadien omzet bevat meer fotoinformatie (meerdere grijstinten)
Als je hier nog aan wilt sleutelen dan heb je hiervoor in de nabewerking nog alle ruimte..
Groeten Eelco
Als je hier nog aan wilt sleutelen dan heb je hiervoor in de nabewerking nog alle ruimte..
Groeten Eelco

http://500px.com/EelcoVandeKamp
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
A.
Het maken van een zwart-wit foto begint niet in jouw kamera maar in het hoofd.
Oftewel: hoe je het technisch afwerkt is minder belangrijk dan het denkwerk vooraf.
Ik zou altijd in NEF/RAW de foto maken (met kleurinformatie) en in Nikon Capture NX de conversie doen.
Groeten, GIjs
Het maken van een zwart-wit foto begint niet in jouw kamera maar in het hoofd.
Oftewel: hoe je het technisch afwerkt is minder belangrijk dan het denkwerk vooraf.
Ik zou altijd in NEF/RAW de foto maken (met kleurinformatie) en in Nikon Capture NX de conversie doen.
Groeten, GIjs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Allemaal bedankt voor jullie reacties. Ik puzzel nog even verder, want: kleurgegevens die verloren gaan versus "echte" ZW info? Hoe dat technisch zit weet ik nog niet.
Mijn enige ervaring is met het scannen van ZW negatieven, en daar gaat behoorlijk wat mee verloren, zeker als het oorspronkelijke negeatief al niet bijster was.
En inderdaad: "het zit in je hoofd". Ben ik het volmondig mee eens. Ik heb leren fotograferen met het idee in je achterhoofd dat het allemaal om licht en lichtinval gaat. Dat is voor zover ik kan zien, nog steeds waar. Op die manier fotografeer ik, ook met mijn splinternieuwe instalDSLR D60.
Maar ik ben zoekende, vandaar mijn vragen.
Jullie reacties worden zeer gewaardeerd!
Mijn enige ervaring is met het scannen van ZW negatieven, en daar gaat behoorlijk wat mee verloren, zeker als het oorspronkelijke negeatief al niet bijster was.
En inderdaad: "het zit in je hoofd". Ben ik het volmondig mee eens. Ik heb leren fotograferen met het idee in je achterhoofd dat het allemaal om licht en lichtinval gaat. Dat is voor zover ik kan zien, nog steeds waar. Op die manier fotografeer ik, ook met mijn splinternieuwe instalDSLR D60.
Maar ik ben zoekende, vandaar mijn vragen.
Jullie reacties worden zeer gewaardeerd!
Graag. Waar "haal ik die op"?gijs sandberg schreef:Tip2: Haal de PDF versie van het handboek op: dat laat zich electronisch doorzoeken.
- sumar
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Hier: http://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/list. Wel eerst registreren. Hou er rekening mee dat handleidingen van na 2008 niet te printen zijn.A.Translator schreef:Graag. Waar "haal ik die op"?gijs sandberg schreef:Tip2: Haal de PDF versie van het handboek op: dat laat zich electronisch doorzoeken.
Bedankt! Ik wil hem juist niet uitprinten, want dan ben ik die handige zoek-functie kwijt.sumar schreef:Hier: http://nikoneurope-nl.custhelp.com/app/answers/list. Wel eerst registreren. Hou er rekening mee dat handleidingen van na 2008 niet te printen zijn.A.Translator schreef:Graag. Waar "haal ik die op"?gijs sandberg schreef:Tip2: Haal de PDF versie van het handboek op: dat laat zich electronisch doorzoeken.
Overigens: ik heb me nu bijna helemaal door de meegeleverde handleiding gewerkt, en het valt me op dat die erg goed is. Helder, goed Nederlands (al vond ik het wel vreemd dat ie alléén in het Nederlands is) met een redelijk goede index.